Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon om målformer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Tastarustå skole
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Språklærere Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Forskrift til Opplæringslova Kapittel 1, §1-8 Opplæring i framandspråk, språkleg fordjuping og arbeidslivsfag i grunnskulen Skulen skal tilby opplæring.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Slåtthaug skole En skole på høyden. Program 1. Fellesmøte Skolens satsingsområder Arbeidsplaner Vurdering og varsling Karakterterminer Eksamen, skriftlig.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Velkommen til ungdomsskolen
Foreldremøte 8.klasse høsten 2017.
9.trinn Velkommen til foreldremøte.
Nettverksledersamling
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2017/2018
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Overgang barneskole ungdomsskole
Glede gjennom mestring
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Høyland ungdomsskole!
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til tastaveden skole
Velkommen til Apalløkka
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
VELKOMMEN TIL VALG AV PROGRAMFAG November 2015
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Velkommen til foreldremøte nye 8. trinn
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Hetland videregående skole
Karlsrud skole.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
KrFs skolepolitikk.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vi skaper rom for hele mennesket
Foreldremøte nye 8.trinn
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Valfag og fordjupingsfag
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Fra barneskole til ungdomsskole
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon om målformer på ungdomstrinnet. Informasjon om prinsippene for klassesammensetning. Informasjon om tilvalgsfag (tysk, fransk, spansk, engelsk fordypning, arbeidslivsfag). Informasjon om valgfag

Skolen vår Skolen har et noenlunde stabilt elevtall som ligger rundt 300. Elevene er fordelt på 12 klasser.( pluss en 7.klasse dette året) Riskahallen, misjonsmarka, trivselsledere, kantine, frokost, Skoledagen begynner kl.8.15, og avslutter kl tirsdag, torsdag og fredag. Mandag går vi til og onsdag er vi ferdige kl Dagen består av tre, fire eller fem 70 minutters timer. 3 elevfrie dager Kontaktlærere/faglærere

Etter endt skolegang ved Riska ungdomsskole…

Målform Kommunen gir forskrifter om kva målform som skal vere hovudmål i dei enkelte skolane. Frå og med 8. årstrinnet vel elevane sjølv kva skriftleg hovudmålform dei vil bruke. I den munnlege opplæringa avgjer elevane og undervisningspersonalet sjølve kva for talemål dei vil bruke. Frå og med 8. årstrinnet vel elevane sjølv målform i lærebøkene. I norskopplæringa skal elevane ha lærebøker på hovudmålet. (Opplæringsloven § 2-5) Det gis opplæring i begge målformene alle tre årene

Klassesammensetning Barneskolene lager forslag til gruppesammensetninger (hvem er venner med hvem – hvem jobber godt sammen – hvem jobber ikke godt sammen… etc…) De viktigste faktorene når det gjelder sammensetning; pedagogiske og spesialpedagogiske forhold Offentliggjøres juni I samme periode kommer elevene hit på besøk – får møte sine nye lærere, og omvisning på skolen.

Språk/tilvalgsfag Fransk Spansk Tysk Engelsk fordypning Arbeidslivsfag

Samfunnet vårt har behov for folk med språkferdigheter, ikke bare realfag. Språkferdigheter er viktig for internasjonal handel, tverrkulturell forståelse og verdiskaping i samfunnet. NORGE TRENGER FOLK SOM KAN SPRÅK

Felles for alle fremmedspråk Tellende til inntak til Vgs. Samme vekting som andre fag. Litt begrensninger hvis du ikke velger språk. Muntlig eksamen i 10. klasse.

Fransk i verden

Fransk Fransk er gøy Ca. 200 millioner i verden. Praktisk fag Grammatikken (en del pugging) Krevende Språket må kunne brukes

Tysk i verden

Tysk Tysk er gøy. Ca 100 millioner i verden. Praktisk fag. Grammatikken (en del pugging). Krevende. Språket må kunne brukes.

Spansk i verden

Spansk Spansk er gøy! Ca. 500 millioner i verden. Praktisk fag Grammatikken (en del pugging) Krevende Språket må kunne brukes

Læreplan for fremmedspråk 3 hovedområder -Språklæring - hvordan lære språk -Kommunikasjon – formidling av mening gjennom fremmedspråket -Språk, kultur og samfunn – øke kulturforståelse Grunnleggende ferdigheter; Lesing, skriving, regning, bruke digitale verktøy.

Fordypning i engelsk Fordypning i engelsk skal legge til rette for faglig fordypning og videreutvikling av språklig og kulturell kompetanse i engelsk, et språk som på verdensbasis er førstespråk for mange og andrespråk for stadig flere. Faget skal bidra til større motivasjon og selvtillit for aktiv språkbruk. Det vil bli arbeidet med grunnleggende ferdigheter i engelsk og emner som støtter opp om det ordinære engelskfaget. Fordypning eller forenkling av engelsk? Standpunktkarakter/muntlig eksamen.

Arbeidslivsfaget Alternativ til fremmedspråk eller språklig fordypning Bakgrunnen for faget var et ønske om å tilby elever som av ulike årsaker ikke ønsker å følge undervisningen i et nytt språk, et praktisk orientert alternativ (St. meld. nr –2009)

Arbeidslivsfaget Innhold: Aktivitet med innslag fra ulike yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring. Feks: - restaurant og matfag (kantine) - bygg og anlegg (oppussing av skolebygg, snekring av benker) - helse og sosialfag (utplassering i barnehage, besøk fra ambulanse m.m) Organisering: Grupper på maks 15 elever Samtidig som når det er fremmedspråk, evt sammenslåing av timer.

Valgfag Fra høsten -12 ble det innført valgfag på ungdomsskolene for 8.trinn Er nå innført på alle trinn En mer praktisk tilnærming i skolehverdagen i litt over 1 t/u Fagene består av en stor del praktisk rettet undervisning, og en liten del teoretisk undervisning

Elevene kan velge nytt valgfag hvert skoleår –Det vil si at hver elev kan være innom 1 – 3 fag i løpet av ungdomsskolen. Faget følger kompetansemål fra Kunnskapsløftet Når elevene avslutter valgfaget vil de få en avsluttende karakter/vurdering i faget – Standpunktkarakter, som er tellende i opptak til VGS.

Valgfag det tilbys for 8.trinn Fysisk aktivitet og helse Design og redesign Teknologi i praksis Forskning i praksis Internasjonale kontakter - kommunikasjon via nettet med ungdommer i andre land

Fysisk aktivitet og helse –Valgfaget skal være praktisk innrettet, og ulik fysisk aktivitet står sentralt. Tradisjonelle lagidretter, individuelle idretts- og treningsaktiviteter, alternative treningsformer og friluftsliv er alle elementer som kan trekkes inn i opplæringen for å gi elevene fysiske utfordringer og positive opplevelser. Opplæringen skal ha fokus på mestring, bevegelsesglede, nysgjerrighet og samarbeid og derved inspirere til fysisk aktivitet, også utenfor skolen. Utfordringer som tilpasses elevenes forutsetninger, og som involverer elevene i planleggingen, skal bidra til å styrke dette formålet. Opplæringen skal også legge til rette for at elevene får kunnskaper som bidrar til å utvikle sunne og gode matvaner.

Design og redesign –Valgfaget design og redesign legger til rette for at elevene får utvikle kreativitet, skaperglede og mestring, og ivaretaking av håndverk og kulturarv. Dette skjer gjennom en designprosess der praktiske løsninger fra idé til ferdig produkter sentralt, og som også medvirker til å utvikle elevenes evne til å vurdere kvaliteten på eget arbeid, og slik bidra til egenutvikling og faglig forståelse.

Teknologi i praksis –Valgfaget handler om å planlegge, konstruere og framstille gjenstander og produkter med varierte materialer og teknologiske løsninger. Kunnskap om teknologiske produkter som brukes i dagliglivet gir et godt grunnlag for å forbedre produkter og utvikle nye produkter.

Internasjonale kontakter –Valgfaget internasjonale kontakter åpner en arena for språklæring gjennom kontakt med ungdom i andre land. Valgfaget skal bidra til å fremme kunnskap om egen og andres kultur, og til å øke forståelsen for et mangfoldig samfunn, nasjonalt og globalt. I dette språklige og kulturelle mangfoldet kan elevene utvikle språkkompetanse som er knyttet til temaer som opptar ungdom. Elevene skal utvikle sine språkferdigheter og forståelse for betydningen av å beherske flere språk.

Forskning i praksis - Valgfaget forskning i praksis gir elevene mulighet til å være kreative og utforske ulike problemstillinger, både individuelt og sammen med andre. Forskning i praksis har mange felles trekk med andre praktiske fag i skolen. De ferdighetene og kunnskapene elevene tilegner seg, baserer seg på erfaringer og teorier, og det er viktig at læringen i forskning i praksis bygger opp under dette. - Sentrale aktiviteter i faget er observasjoner, undersøkelser, eksperimenter og teoridanning. Arbeidsmåtene, prosessene og ferdighetene som elevene bruker for å tilegne seg ny kunnskap, er likestilt med selve kunnskapen. Opplæringen i valgfaget omfatter øvelse i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte.