Høyfartsbaner i Norge – nye tider for klima og miljø Besteforeldreaksjonen, Oslo, 20. september 2008 Jørg Westermann, Norsk Bane AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lyntog for by og land SVs jernbanekonferanse
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Høyhastighetsutredningen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Kommunereform for vekst
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Presis, ofte og behagelig
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Akershus fylkeskommune
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Høyfartsbaner i Norge – nye tider for klima og miljø Besteforeldreaksjonen, Oslo, 20. september 2008 Jørg Westermann, Norsk Bane AS

Velkomen om bord!

Reisekvalitet

kWh pr. 100 pkm

Et nytt banenett – reisetider fra Oslo Et nytt nasjonalt transportsystem Næring, syssel- setting, bosett. Klima, miljø, na- tur, ressursbruk Markedsfinans. Gods og person, nær- og fjerntraf.

Reisetider fra Oslo mot vest Bergen2:25 Stavang.2:25 Haugesd.2:03 Kristsnd.1:55 Egersd.3:08 Bamble1:10 Kragerø1:20 Akland1:28 Tvedestr.1:32 Arendal1:35 Grimstad1:42 Lillesand1:48 Gvarv0:50 Bø0:55 Brunkeb.1:00 Åmot1:12 Haukeli1:27 Dramm.0:20 Sande0:30 Holmestr.0:33 Horten0:38 Tønsbrg.0:41 Stokke0:46 Torp0:49 Sandefj.0:54 Larvik1:04 Porsgrn.1:10 Skien1:01 Notodd.0:45 Kongsbg.0:36 Hokksd.0:32 Mjøndal.0:28

Reisetider fra Oslo mot nord Nittedal0:10 Harestua0:15 Jevnaker0:25 Gran0:20 Raufoss0:30 Gjøvik0:35 Lilleham.0:50 Hafjell0:55 Ringebu1:05 Vinstra1:15 Otta1:20 Dombås1:35 Hjerkinn1:45 Oppdal1:55 Berkåk2:05 Gauldal2:15 Melhus2:20 Heimdal2:25 Trondhm.2:30 Bjorli1:50 Åndalsn.2:00 Vestnes2:10 Skodje2:20 Moa2:25 Ålesund2:30 Lillestrm.0:10 Garderm.0:20 Eidsvoll0:25 Tangen0:30 Stange0:35 Hamar0:40 Brumnd.0:45 Moelv0:50 Lilleham.1:00... Trondhm.2:40 Ålesund2:40 Hommel.2:40 Værnes2:43 Stjørdal2:45 Åsen2:50 Levanger2:55 Verdal3:00 Røra3:05 Steinkjer3:10... (Namsos/ Grong)3:30 (Mosjø.)4:25

Europabanen Gøteborg 1:45 t. København 3:00 t. Stockholm 2:40 t. Hamburg 5:00 t.

Realistisk i Norge??

Flytrafikken i 2007 = pr. dag = 45 tog pr. dag og retning 4,9 mill. reiser + utvikling fram til baneåpning + biltrafikk + ny trafikk pga. økt aktivitet

Flyreisende – internasjonal sammenligning Ny bane Paris – Lyon opna Ny bane Madrid – Sevilla

Haukeli- nettet

Avganger med høyfartstog pr. time Drammensb.: 10 avganger pr. time og retning Vestfoldbanen: 3 – 4 avganger pr. time og retn. Andre tog kommer i tillegg.

Rutetilbud med persontog Heltrukkt linje: én avgang hver time Striplet linje: én avgang annenhver time (Fleire tog sør for Gardermoen)

Containeromlasting fra bil til tog

Biltransporttog

Trailertrafikk 2006 vogntog pr. døgn Lavere pris = mer togtrafikk Halv tid = dobla produktivitet Mer trafikk = flere terminalar Større, tyngre og lengre kolli enn på veg, biltransporttog Store gevinster på ny bane: Halv stigning = dobla last

Inngrep i natur og landskap Regionaltogtrafikk med høyfarts-fjerntog >> færre kapasitetsutvidelser av vegnettet i byområde Et reelt alternativ til godsfrakt med bil >> færre kapasitetsutvidelser av stamvegnettet Et reelt alternativ til fly >> færre kapasitetsutvidelser av flyplasser Et banenettverk som realiserer jernbanens fartspotensiale >> høy konkurransekraft for hver meter ny bane Et nytt nasjonalt transportsystem >> redusert transportbehov gjennom samfunnsendringer

Samlokalisering med andre inngrep

Under høyfjellet

Jordbruks- og kulturlandskap

Bygningsmiljø / kulturarv

Våtmarksområder

Kryssing av dalbunner

Fjordkryssing

Banedistanser i høyfartsnettet Oppgaver i km Stavanger – Oslo via Haukeli ca. 100 km kortere enn via Kristiansd. og 150 km kortere enn dagens trasé.

Hastighet og produktivitet På ny bane kan ei tog på same tid køyre tre ganger så mange turer som i dag. Materiell- og personalbehovet blir redusert til en tredjedel, ved like mange avganger. Reisetid Oslo – Skien i dag: 3 timer Reisetid Oslo – Skien på ny bane: 1 time

Driftsinntekter og –kostnader ekskl. investeringer i infrastrukturen, pr. p-km Deutsche Bundesbahn 1982

Transport- og kom.komitéen Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Frem- skritts-partiet,... vil understreke betydningen av å få utredet høyhastighetsbaner ytterligere med utgangs- punkt blant annet i Jernbaneverket / VWI-rapporten, og rapporter fra andre kompetente miljøer slik at det gis et godt grunnlag for å vurdere en eventuell satsing på høyhastighetsbaner i behandlingen av NTP i 2009.

Avtale med Deutsche Bahn AG "Eit sjølvstendig grunnlag for regjeringa og Stortinget si handsaming av Nasjonal Transportplan våren 2009" Deutsche Bahn har et selvstendig ansvar for resultatene. Arbeidet inkluderer annen norsk / svensk ekspertise. Deutsche Bahn arbeider på fritt grunnlag, uten forhånds- bindinger til linjeføringer, driftskonsepter eller teknologi. Utredningen koster omtrent ti ganger så mye som Jern- baneverkets utredning i fjor og er mye mer detaljert.

Rapport fra Deutsche Bahn Høyfartsbaner vil ha et bemerkelsesverdig stort trafikk- potensiale, også i internasjonal sammenligning....gi betydelig raskere tilbud enn fly, bil og konvensjonelle tog, også på regionalstrekninger på det sentrale Østlandet....er eneste tiltak for fullgod konkurranse med bil og fly. Parsellvis utbygging av eksisterende baner anbefales ikke....ha store positive virkninger for klima, miljø, sikkerhet, næring og bosetting.

For mer informasjon: Norsk Bane AS Tlf

Markedsandeler for tog og fly

Overført flytrafikk Flystrekning Bergen – Oslo Stavanger – Oslo Haugesund – Oslo Kristiansand – Oslo Bergen – Stavanger Bergen – Sdfj./Skien Bergen – Haugesd. Bergen – Kristiansd. Stvg./Hgsd. – Sdfj. Stord – Oslo Reisende 2006 (fly) Reisende 2018 (fly) Over- føring 65 % 60 % 80 % 45 % 75 % 45 % 20 % 40 % 30 % 62 % Reisende 2018 (tog) km (tog) mill. pkm mill. pkm x kr 1,38 pr pkm = mill. kr

Inngjerding av banen? Bergensbanen ved Gråskallen

Traséføringer i dagens banenett

Prosjektkostnader, mill. kr. pr. km Stabil undergrunn Lave tomtepriser Haukelibanen 53,3 mrd. kr. Rimelige tunneler Prisnivå 2005

Vestkorridoren

Flaskehalser på nye baner Fartsgrenser etter fullstendig realisering av Jernbaneverkets utbyggingsplanar for 200 km/t. (Drammen-, Vestfold- og Østfoldbanen)