Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Samordnet kommunikasjon ved
Intranett: Hvordan komme i gang
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Ecampus Driftsstøttesystem Overføring av lyd og bilde Bård Støfringsdal.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Det Digitale Trøndelag
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
NTRmeeting - Stryker og svakheter basert på våre erfaringer Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
MCU og bokser. 2 MCU Gigacampus kjøpte inn en Codian MCS 8000 før jul  Et media2 blade  12 HD eller 24 SD deltakere  Kan bygges ut kraftig  Kan bygges.
Mobile enheter på UiO Petter Bjørbæk nett/UiO.
Uninett eCampus Presenterer. Situasjon Alle institusjonene i UH-sektoren har en eller flere tjenester fra Uninett eCampus.
Campus Helgeland og eCampus Nord UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013 Geir Hareide Hansen leder KOLT.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Digitalt læringsmiljø
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
KS-prosjekt: Kravspesifikasjon for eServicetorg i kommunene
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Digikort Gyldendal Akademisk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Det juridiske fakultet
Organisering av support for nasjonale eCampus-tjenester
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Svaksynt student i en digital hverdag
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Innføring i datahåndtering
Videoforelesning.no - En videobasert ressursbank for deg som vil lage korte undervisningsvideoer med god kvalitet 
Læringsform: Tilegnelse
Standardisering av IT-virksomheten
Formativ evaluering BI Stavanger
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og opplæring på å få til god lyd ● Forelesningsopptak kan medføre at færre møter opp, noen har avlyst forelesning ● Integrasjon med kalender og kontaktliste betyr noe, se feks på OCS ● Alle bør kunne sette opp møte

Innspill (2) ● Teknologi er ikke det viktige, men bruk og nytte ● Foreleser og møteleder må ha opplæring i best utnyttelse av webmøter og videokonferanser ● Mange-til-mange med bilde og lyd er dødt (?) ● Forelesning som monolog er noe annet enn dialog som læringsmiljø, ref MIT som legger ut sine forelesninger (reell verdi er dialog mellom eksepsjonelle forelesere og eksepsjonelle studenter)

Innspill (3) ● Forelesere kan ikke bruke tid på tull, alt må virke, og det kan ikke ta mange minutter å sette opp forelesning ● Opptak av forelesninger i webmøter må ha samme støtte for indeksering/spoling og søking som andre opptak (eller helst bedre) ● eCampus bør dra lasset på brukerverifisering, slik det ble gjort med eduroam for Wifi

Innspill (4) ● Samordne brukertilgang/brukerflyt i sektoren for webkonferanse system og felles lagring/deling av læringsressurser på en skikkelig måte (tagging etc) ● 99% av folk liker ikke teknologi. De er redde for at noe går galt ● Didaktikk og teknologi må gå hånd i hånd

Innspill (5) ● Man blir svett av å sitte med headsett lenge ● Samme diskusjon om webmøter som vi hadde om LMS, farge/fasong ble viktigere enn nytte/bruk ● Teknologi bør gi merverdi ifht klasserom, ellers er det unyttig ● Webmøter = Mindre gruppearbeid, distansesamarbeid, der man trenger effektiv dialog, ikke sekvensielle monologer.

Innspill (6) ● Framtidsstudenten vil håndtere mange kanaler uten problemer ● Studentene har ikke så stor digital kompetanse ● Studenter hjelper hverandre ● Grunntanke om kommunikasjon på tvers av systemer og kunnskaper ● Skill nettbasert og klasserom ● Vi lever i et rikt land og vi liker å reise

Inntrykk fra møtet ● Bruk må stå i fokus: pedagogisk bruk og opplæring av møteverter og forelesere ● Samspill teknologi og læring, med teknologi på andrefiolin ● Det er mange verktøy tilgjengelig, ingen gjør alt vi ønsker, heller ikke for webmøter ● Webmøter er nyttige, alle kan være vert ● Felles kravspesifikasjon kan startes arbeid på ● Lyd er viktig: kvalitet, sammenkoblinger ● Innlogging må til for møtevert? Feide

Ønskeliste for integrasjon ● Feide-innlogging (per person) ● Innlogging for møteverter ● Adresser/kontaktlister (per person) ● Synkronisering med lokal informasjon ● Tilgang til opptak (over til andre systemer) ● Nedlasting, metadata, søking, spoling, gjenfinning ● Streaming av opptak, arkivering ● Oversikt over rom (per institusjon) ● Booking og bruksmønster ● Videokonferanserom og/eller telefoni

Veien videre ● Skrive ferdig diskusjonsnotatet Uninett ● Organisere opplæring, samle god informasjon ● Kravspesifikasjon for webmøter (UFS) Frivillige ● Krav til lyd er første steg ● Kartlegge løsninger i bruk ● Kartlegge funksjonalitet, lisensmodeller ● Dele informasjon om nyttige åpne tjenester ● Teknisk arbeid med krysskobling av videokonferanse og webmøte, gjerne også telefonmøter (skype/sip-kobling)

Enkle tiltak ● Blogg om lyd og lyderfaringer (bruk av blog.ecampus.no) ● Dele opplæringsmateriale, spesielt video ● Dele erfaringer om åpne løsninger (blogg?) ● Tilgang til å teste flere løsninger (utveksle test- erfaringer)