FREMTIDENS CAMPUS STATSBYGGS SATSING PÅ CAMPUSUTVIKLING Tore Kildal Lillehammer 2.september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Campusplanlegging Oppstartsmøte for Utviklingsplanen
Advertisements

FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Gigacampus Workshop Nett- og systemovervåkning 14. Juni 2005 Vidar Faltinsen.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Villedning eller veiledning
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Velkommen til Studieorienteringsdag! : Dine muligheter : Studentene forteller : Pause : Velg ett studiested.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Læringsportalen i HMN Muligheter for brukerorganisasjonene Kjell Åge Nilsen, rådgiver HR-avdelingen
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Nasjonale tjenester fra UNINETT Thorleif Hallén 5. Mai 2015.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Bjørne Grimsrud, strategi- og utviklingsdirektør. Arkitektbedriftene;
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Kommunikasjonsstrategi
Studieveien.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kvalifikasjonsrammeverket
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
Rapport: Å ville utvikle skolen
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Regionsamlinger november 2016
Statssekretær Jens Revold
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Utlysning av studentoppgave
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
«Viktige valg i en verden av endring»
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Havteknologi ved UiS
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
UiT Norges arktiske universitet
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Nye tider – nye utfordringer
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Gjennomføring
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

FREMTIDENS CAMPUS STATSBYGGS SATSING PÅ CAMPUSUTVIKLING Tore Kildal Lillehammer 2.september 2010

NOU Norges offentlige utredninger 2008: 3 Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernø-utvalget ; Fotografen er: Sara Johannessen

Strukturelle endringer i universitets- og høyskolesektoren Universitets- og høgskolesektoren utgjør Statsbyggs største kundegruppe og utleid areal i denne sektoren utgjør 40 prosent av Statsbyggs samlede eiendomsportefølje. Den institusjonelle strukturen innenfor denne sektoren er nå i sterk endring. Resultatet av dette er en forventet sterk etterspørsel etter bygg i sektoren kombinert med behov for å finne nye leietakere i noen eksisterende bygg. Fremtidens Campus 8. september 2009, UMB, Ås

Strukturelle endringer i universitets- og høyskolesektoren Utvikling i kravene til fremtidens universiteter og campuser er drevet frem av endringer i synet på kunnskap, hvordan forskning foregår, endret pedagogikk, ny teknologi og økt vekt på campus som drivkraft til steds- og byutvikling i kunnskapsøkonomien. Skal Statsbygg lykkes i konkurransen mellom eiendomsaktørene om universitetene og høgskolene, må vår leveransedyktighet til bygging, drift og forvaltning av eiendommer i denne sektoren være markedsledende.

Hvilke forventninger har brukerne? Fremtidens Campus 8.september 2009, UMB, Ås

Utfordringer for Campusplanleggingen Stikkord for de nye kravene til fysisk utforming av universitets- og høgskolebygg og campusområder er: åpenhet og tilgjengelighet i bygningene muligheter for møter og samspill mellom mennesker med ulik erfaring og kunnskap i aktive læringsprosesser fleksible bygg med større variasjoner i typer møteplasser, læringsrom og fellesarealer

Utfordringer for Campusplanleggingen Samspill mellom IKT, pedagogikk og fysisk utforming av læringslokaler Koblingen mellom forskning/utdanning, næringsliv og kultur som kreativt kraftsentrum Campusområdets tilknytning til og drivkraft i urban steds- og byutvikling Fremtidens Campus 8. september 2009, UMB, Ås

20216 Campusutvikling – ett Statsbygg prosjekt Statsbygg skal lage en samlerapport om alle universitet og høyskoler i vår portefølje i Vi har laget en mal for en Campusutviklingsplan som vi er i gang med å teste ut sammen med; Høyskolen på Lillehammer Høyskolen i Ålesund Universitetet i Stavanger Høyskolen i Sør-Trøndelag (settes i header/footer) PRESENTASJONSNAVN

Nytt klassifiseringsverktøy - "Blomsten" (settes i header/footer) PRESENTASJONSNAVN

SAK-prosess: Bevilget : Oslo / Akershus HiO, HiAk6 mill Troms / Finmark UiTø, HiH, HiFm6 mill Oslofjordalliansen UMB, HiVe, HiØ, HiBu6 mill Nordlandsprosessen HiNe, HiBo, HiN4 mill Innlandsuniversitetet HiG, HiL, HiHe3 mill Mørealliansen HiVo, HiÅ, HiM3 mill UH-nett Vest UiB, HiB, HSH, HiVo, HiSF3 mill UMB / NVH4 mill Midt-Norsk Nettverk NTNU, HiST, HiNT, DMM, HiM2 mill Samarbeidsavtale UiA og HiTe1 mill Samarbeidsavtale UiA og UiS1 mill Intensjonsavtale om alternative strategier for samarbeid i Osloregionen NMH, AHO, KHiO1,5 mill Norges musikkhøgskole og Barrat Due1,5 mill Lovisenberg diakonale høgskole og Høyskolen Diakonova1 mill kr Samarbeid om samisk utdanningstilbud1 mill kr Faglige nasjonale SAK-prosesser på6 mill kr utvalgte fagområder

BYPLANMESSIGE FORHOLD (stedet, området utenfor campus) Området / stedet / kommunikasjon Gjeldende reguleringer Kommunale planer FYSISKE / FUNKSJONELLE FORHOLD (på campus) Campus Eiendommer Bygninger og pågående prosjekt Leieforhold Uteområder Universell utforming Antikvariske forhold SOSIALE FORHOLD Organisering / struktur / antall studenter og ansatte Eksisterende tilbud; sosiale og kulturelle Møtesteder LÆRINGSMESSIGE FORHOLD Studietilbud / fag Læringsformer Akademisk status Statsbygg ønsker å kartlegge følgende forhold;

Hva skjer i Europa? Inntrykk fra en studietur til Tyskland og Sveits april 2010 Vi besøkte; Frankfurt Mainz Darmstadt Ulm Zürich

Gøte-Universitetet Frankfurt Campus Westend Masterplan

TU- Darmstadt Nytt konferanse- senter

Science City Ulm May 2008 University Board Botanical Garden University East University Hospitals New Clinic of Surgery Science Park I ZSW, DRK, IZKF Sports Facilities Utilities Center Military Hospital RKU Siemens, Takata Energon Nokia Telekom Science Park II Daimler AG Research Center University West Animal Research Center Life Science Building University of Applied Sciences

Science City Ulm 2020

OPPSUMMERING; -Vekt på helhetlig planlegging – og hold deg til planen! -Tett samarbeid med kommunen og næringslivet i planleggingen -Økt attraksjonskraft overfor studenter og lærekrefter skapes gjennom gode opplæringstilbud og gode campus -Møteplasser, sosiale og kulturelle tilbud -Studentboliger på eller nær campus -Utnytte byens tilbud som attraksjon for campus