Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Økonomiske konsekvenser av å bosette flyktninger Ann-Heidi P.Orvik, rådmann.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Bosetting og integreringsarbeid i Drammen Fakta om Drammen Bosetting av flyktninger i Drammen Planlegging og tverrfaglig samarbeid Planer for videre utvikling.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
Bosetting, integrering og radikalisering
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom skole og barnevern
JOBCAF’E
Sola Kari Helene Rosenlund
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Asyl- og flyktningsituasjonen
Nettverksledersamling
Møte for foresatte 10.trinn
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Alternative veier til yrkeskompetanse
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Karrieresenter Hedmark
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Voksenes læring i Valdres
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Presentasjon formannskapet
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
Orientering HOV 4. juni 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.

Mottak 2001 mødre med barn, noen enker, noen med menn i talibanfengsel : norskundervisningen på IVGS – inkludert grunnskoleopplæring flyktningetjenesten underlagt rådmann/kontorsjef Høsten 2003: Norskopplæringen ble sammen med flyktningetjenesten en egen enhet – Kompetansesenter for voksne.

Endring 2005 Nedgang asylsøkere, mindre etterspørsel, kommunen tok imot de siste to familiene høsten Tjenesten lagt ned sommeren Gjenopprettet våren 2010.

Organisasjonsmodell Har siden våren 2010 vært lagt inn under Enhet for helse, rehabilitering og barnevern Tjenesteleder har det daglige ansvaret, både for mottak og bosetting av flyktninger og undervisning.

Ansatte 3 flyktningemedarbeidere/prosjektrådgivere i til sammen 250% stilling fra lærere i 100% stilling, 4 fra miljøarbeider i engasjement fra

Ressurser Godt kvalifiserte ansatte. Godt samarbeid med de andre tjenestene i kommunen, og ressurser tilknyttet, helsestasjon, barnehage og barneskole God tilgang på kurs, seminarer, konferanser i regionen Godt samarbeid med Frivillig Inderøy, og Røde Kors. Opparbeidet nettverk i forhold til språkpraksis. Har utdannet egne veiledere for å holde icdp-kurs for flyktningeforeldrene. Kurset tar utgangspunkt i egne forventninger og holdninger i forhold til å være foreldre i Norge. Vår aktivitet dekkes inn av tilskudd fra staten.

Samarbeid med andre kommuner Rektornettverk (ledere av norskopplæringen for voksne i Nord-Trøndelag) Deltar i årlig samhandlingskonferanse med NAV, videregående opplæring og andre kommuner Vi kjøper grunnskoleplasser i Steinkjer for voksne grunnskoleelever.

Utfordringer Liten organisasjon, noe som gjør oss sårbare i forhold til sykdom, permisjoner og uventede hendelser. Uforutsigbarhet omkring familiegjenforeninger, eksempelvis høst -12 og sommeren 13. Boliger Mangel på kollektiv transport

Antallet bosatte 2010: : : : : 17 Til sammen: 75, ca 10% fraflytting

Introduksjonsprogram Introduksjonsprogram: Norsk – og samfunnskunnskap, grunnskole, praksis Full dag og helt år! Gjelder for flyktninger mellom 18 og 55år Mål: Jobb eller videre utdanning Introduksjonsprogrammet kan være inntil to år, men kan forlenges ett år dersom en vurderer det til å være nødvendig for og nå målet. Gir lønn tilsvarende 2G

Praksis- og lærekandidatplasser Språkpraksis - er en metode i norskopplæringen som kan brukes i en tidlig fase i introduksjonsprogrammet. Hensikten er å forbedre de muntlige språkferdighetene Arbeidspraksis - hensikten er å styrke den enkeltes mulighet for å komme i arbeid eller utdanning Lærekandidat – individuelt tilrettelagt utdanningsform

Lærekandidat Lærekandidat defineres i opplæringsloven § 4- 1 som en ”som har skrevet en opplæringskontrakt med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve.” Ordningen har som formål å gi en utdanning til de som av forskjellige årsaker ikke greier å gjennomføre en yrkesutdanning på fagarbeidernivå.

BOLIGER Kommunale: Årfallveien 2 Leiringen 30 Kvistadbakkan 34 A Private: Weisi – bofellesskap, John Wheeler – 4 leiligheter Nessveet 5 (OES A/S), Kvistadbakkan 64 C, Sundsnesveien 23, 3 leiligheter Flere små hybelleiligheter

Hvordan går det med de? De som dro videre. De som kom i Grunnskoleopplæring -Videregående skole -Lærekandidatordning -Studier -Deltidsjobber