Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Mottak 2001 mødre med barn, noen enker, noen med menn i talibanfengsel : norskundervisningen på IVGS – inkludert grunnskoleopplæring flyktningetjenesten underlagt rådmann/kontorsjef Høsten 2003: Norskopplæringen ble sammen med flyktningetjenesten en egen enhet – Kompetansesenter for voksne.
Endring 2005 Nedgang asylsøkere, mindre etterspørsel, kommunen tok imot de siste to familiene høsten Tjenesten lagt ned sommeren Gjenopprettet våren 2010.
Organisasjonsmodell Har siden våren 2010 vært lagt inn under Enhet for helse, rehabilitering og barnevern Tjenesteleder har det daglige ansvaret, både for mottak og bosetting av flyktninger og undervisning.
Ansatte 3 flyktningemedarbeidere/prosjektrådgivere i til sammen 250% stilling fra lærere i 100% stilling, 4 fra miljøarbeider i engasjement fra
Ressurser Godt kvalifiserte ansatte. Godt samarbeid med de andre tjenestene i kommunen, og ressurser tilknyttet, helsestasjon, barnehage og barneskole God tilgang på kurs, seminarer, konferanser i regionen Godt samarbeid med Frivillig Inderøy, og Røde Kors. Opparbeidet nettverk i forhold til språkpraksis. Har utdannet egne veiledere for å holde icdp-kurs for flyktningeforeldrene. Kurset tar utgangspunkt i egne forventninger og holdninger i forhold til å være foreldre i Norge. Vår aktivitet dekkes inn av tilskudd fra staten.
Samarbeid med andre kommuner Rektornettverk (ledere av norskopplæringen for voksne i Nord-Trøndelag) Deltar i årlig samhandlingskonferanse med NAV, videregående opplæring og andre kommuner Vi kjøper grunnskoleplasser i Steinkjer for voksne grunnskoleelever.
Utfordringer Liten organisasjon, noe som gjør oss sårbare i forhold til sykdom, permisjoner og uventede hendelser. Uforutsigbarhet omkring familiegjenforeninger, eksempelvis høst -12 og sommeren 13. Boliger Mangel på kollektiv transport
Antallet bosatte 2010: : : : : 17 Til sammen: 75, ca 10% fraflytting
Introduksjonsprogram Introduksjonsprogram: Norsk – og samfunnskunnskap, grunnskole, praksis Full dag og helt år! Gjelder for flyktninger mellom 18 og 55år Mål: Jobb eller videre utdanning Introduksjonsprogrammet kan være inntil to år, men kan forlenges ett år dersom en vurderer det til å være nødvendig for og nå målet. Gir lønn tilsvarende 2G
Praksis- og lærekandidatplasser Språkpraksis - er en metode i norskopplæringen som kan brukes i en tidlig fase i introduksjonsprogrammet. Hensikten er å forbedre de muntlige språkferdighetene Arbeidspraksis - hensikten er å styrke den enkeltes mulighet for å komme i arbeid eller utdanning Lærekandidat – individuelt tilrettelagt utdanningsform
Lærekandidat Lærekandidat defineres i opplæringsloven § 4- 1 som en ”som har skrevet en opplæringskontrakt med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve.” Ordningen har som formål å gi en utdanning til de som av forskjellige årsaker ikke greier å gjennomføre en yrkesutdanning på fagarbeidernivå.
BOLIGER Kommunale: Årfallveien 2 Leiringen 30 Kvistadbakkan 34 A Private: Weisi – bofellesskap, John Wheeler – 4 leiligheter Nessveet 5 (OES A/S), Kvistadbakkan 64 C, Sundsnesveien 23, 3 leiligheter Flere små hybelleiligheter
Hvordan går det med de? De som dro videre. De som kom i Grunnskoleopplæring -Videregående skole -Lærekandidatordning -Studier -Deltidsjobber