DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Utviklingshemmede hos fastlegen
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Med et nyfødt barn i våre hender
Mentale overbelastnings- vansker Århus, Mai 2014
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Kirsten Halse - Tema: Demens
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Å snakke med seg selv, fali det?
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hafjellseminaret våren 2012
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 3 Forutsetninger for gode tjenester 1.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Asperger syndrom og ADHD
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
MOBID-2 Hvordan kartlegge smerter hos personer med utviklingshemning og svekkede kognitive evner Drammen
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Når mor og far får demenssykdom
Kapittel 1 Helse og sykdom
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1

Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer utviklingshemming slik: Psykisk utviklingshemming er en tilstand av forsinket eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå, som spesielt er kjennetegnet ved hemming av ferdigheter som manifesterer seg i utviklingsperioden, ferdigheter som bidrar til det generelle intelligensnivået, for eksempel kognitive, språklige, motoriske og sosiale. Utviklingshemming kan forekomme med eller uten andre psykiske og somatiske lidelser. (ICD-10, revidert 2015) Del 12

Kriterier Det er tre kriterier for å få diagnosen psykisk utviklingshemming: Redusert kognitiv funksjon Mangelfull tilpasningsevne Tilstanden viser seg før personen har fylt 18 år Del 13

Årsaker Utviklingshemming kan ha mange årsaker og kan oppstå både før fødsel, ved fødsel og etter fødsel: Kromosomfeil, som for eksempel Downs syndrom Stoffskiftesykdom, som for eksempel at mor har hatt lavt stoffskifte i svangerskapet Infeksjoner og sykdommer under svangerskapet, som for eksempel røde hunder Fødselsskader, som for eksempel ved for tidlig fødsel og oksygenmangel Skader etter fødsel, som for eksempel hjernehinnebetennelse eller skader ved ulykker. Ukjent årsak Del 14

Grader av utviklingshemming Det er vanlig å klassifisere graden av utviklingshemming i lett-, moderat-, alvorlig-, og dyp grad. Graden av utviklingshemming bestemmes gjennom testing av personen. Graden av utviklingshemming er av betydning for hvilke tjenester den enkelte har behov for. Del 15

Kognitiv svikt Kognitiv betyr det som har med erkjennelse, oppfatning og tenkning å gjøre. Kognitiv svikt medfører redusert evne til: Å oppfatte, vurdere, bearbeide, lære, huske og handle. Del 16

Hva innebærer det å leve med en utviklingshemming? Personer med utviklingshemming kan ha utfordringer knyttet til: å uttrykke seg selv og å forstå andre oppmerksomhet og hukommelse innlæring av kunnskaper og ferdigheter tolkning og forståelse av omgivelsene planlegging og problemløsing regulering av følelser og atferd uforutsette hendelser Del 17

Redusert evne til å uttrykke seg selv og forstå andre Utfordringer kan være knyttet til å : formidle egne behov og egne meninger forstå sammenhenger oppfatte og forstå andres uttrykk; tale og kroppsspråk forstå uskrevne regler og sosiale samvær oppfatte og bruke humor og ironi håndtere opplevelse av kaos når det er vanskelig å tolke og forstå situasjoner Del 18

Oppmerksomhet og hukommelse Utfordringer kan være knyttet til å : lære seg ferdigheter og kunnskaper og bruke det de har lært få med seg informasjon og skille mellom vesentlig og uvesentlig konsentrere seg og ikke bli distrahert overføre innlærte ferdigheter til nye situasjoner Del 19

Emosjonsregulering Emosjonsregulering er evnen til å regulere ulike følelser som sinne, misunnelse, glede, forventning, tristhet, sorg eller stress. Utviklingshemming medfører ulik grad av skjev eller manglende utvikling av evne til emosjonsregulering. Det kan være vanskelig å regulere eller styre: hva som utløser ulike følelser intensiteten eller styrken i følelsene varigheten av følelsene Del 110

Kognitiv overbelastning Redusert evne til å forstå og vurdere ulike situasjoner, kan skape stress og overbelastning. Overbelastning kan skyldes: Vanlige hverdagsgjøremål kan fortsette å være krevende selv når personen kan utføre dem Manglende automatisering Lang tilvenningstid for lys, lyder, lukter og andre sanseinntrykk Sårbarhet for endring i rutiner, mange og særlig ukjente mennesker og andre stressbelastninger Varierende dagsform Del 111

Sensorisk overfølsomhet Betyr ekstra følsomhet for sanseinntrykk via lukt, smak, lyd, syn, berøring og balanse. Sanseinntrykk oppleves annerledes for personer med overfølsomhet. Del 112

Grunnleggende behov for alle Fysiske behov – som hører kroppen til Psykiske behov – som er knyttet til følelser og tankevirksomhet Sosiale behov – som er knyttet til behovet for å være sammen med andre mennesker Åndelige eller kulturelle behov – som er knyttet til å finne en mening med livet Personer som ikke selv klarer å ivareta behovene sine, trenger bistand til det. Del 113

Individuelle forskjeller Den kognitive svikten og utfordringene varierer fra person til person. Tjenesteytere må ha kunnskap om hva hver enkelt klarer eller ikke klarer både kognitivt og praktisk. Hvis ikke, kan personer med utviklingshemming bli både overvurdert og undervurdert. Del 114

Utfordringen din som tjenesteyter Du må: ha kunnskap om hva utviklingshemming er vite hva hver enkelt person med utviklingshemming trenger bistand eller hjelp til kunne yte tjenesten på den måten som er best for nettopp den personen du skal bistå Del 115