Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Lederutvikling og skreddersøm
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Strategiarbeid i praksis
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
FFI-konferanse 12/ K.J.Holmås Rammeplanforslag 2010 Litt tankar om rammeplanen Innspel til FFI/NITO sine høyringsuttalar Utveksla idear til fagplanar.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kvalifikasjonsrammeverk
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Masteroppgaver ved NHH
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Masteroppgaver ved NHH
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
2-årig masterprogram Energi
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Informasjon om fagvalg til Vg2
Nå er de revidert!.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø

Drift Informasjons- behandling IT-støttet bedriftsutvikling Gen. næringsliv Spes. næringsliv HiST / AITeL/ studenter NKR

Drift Informasjons- behandling IT-støttet bedriftsutvikling Gen. næringsliv Spes. næringsliv Nasjonalt kvalifikasjonsramme- verk for høyere utdanning En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problem- stillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet Kandidaten har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning Kandidaten kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer Kandidaten har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger Kandidaten kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer Kandidaten kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer Kandidaten kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis Kandidaten kjenner til nytenkning og innovasjons- prosesser HiST / AITeL/ studenter

Drift Informasjons- behandling IT-støttet bedriftsutvikling Spes. næringsliv NKR Gen. næringsliv Gode arbeidsvaner Evne til å sette seg inn i nye og komplekse problemer og å anvende teori for å løse praktiske problemer Grundig, systematisk og målrettet, vant til å overholde tidsfrister Analytisk, kreativ, nytenkende Sunn kritisk holdning til problemstillinger basert på solid faglig, moralsk og etisk fundament Teoretisk basiskunnskap Prosjektledelse og prosjektstyring Økonomiforståelse Gode kommunikasjonsevner, både muntlig og skriftlig, både norsk og engelsk Evne til teamarbeid, må kunne samarbeide godt med andre Et sunt verdigrunnlag – «profesjonsetikk» Forstår teknologiens påvirkning på miljø og samfunn Kan anvende praktisk kunnskap Forstår «bransjeomådet» sitt – «næringa» Har flerfaglig forståelse og evne til kommunikasjon på tvers av fagområder HiST / AITeL/ studenter

Drift Informasjons- behandling IT-støttet bedriftsutvikling Gen. næringsliv NKR Spes. næringsliv Faglig dyktige kandidater Kandidater som blir produktiv kort tid etter ansettelse Flink til å sette seg inn i nye problemstillinger

Drift Informasjons- behandling IT-støttet bedriftsutvikling Gen. næringsliv Spes. næringsliv NKR HiST / AITeL / studenter Kan kvalifisere seg til master på HiST Mulig med overgang mellom studiene Fleksibel studiemodell som kjapt kan tilpasses nye behov Hensyn til god utnyttelse av AITeLs ressurser Studentevaluering av studiene

PraktiskAkademisk Spesialisering Stor faglig bredde Gammelt studium Nytt studium

Felles fag og mulige overganger Alle tre studier har samme faginnhold i første semester – Mulig overgang mellom dem (forutsatt at studenten fyller opptakskravene) Drift og informasjonsbehandling har samme faginnhold i første klasse – Mulig overgang mellom drift og infobehandling

Master For alle tre studier: – Studenter som tar riktige valgfag kvalifiserer for master i ledelse av teknologi ved TØH Alle studiene skal også kvalifisere seg til AITeLs master (som er under planlegging)