Sigmund Freud og psykoanalysen Geir Overskeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

5 Kultur.
HELSE OG LIVSSTIL.
Læren om sjelen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kurskveld 4.
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
ALTERNATIV MEDISIN.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
Undervisning om Joyce Travelbee
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
Forklaringstyper i historievitenskapen
Psykodynamisk perspektiv
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Undring Tro Viten.
Å snakke med seg selv, fali det?
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Seksualitet og funksjonshemming
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Evolusjon og klassifisering
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Institusjonelle omgivelser
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Evolusjon og klassifisering
Utskrift av presentasjonen:

Sigmund Freud og psykoanalysen Geir Overskeid

Mennesket Freud Født 1856 i Mähren, daværende Østerrike- Ungarn Tilbragte det meste av sitt liv i Wien, død 1939 i London Lege, spesialist i nevrologi Ekspert på afasi og cerebral parese Regnet seg fra ca som psykolog

Samtid og bakgrunn Leger på Freuds tid ble ofte stilt overfor folk med plager som angst og hysteri (nå gjerne kalt konversjonslidelse) Årsaken ble gjerne antatt å være arvelig svakhet. Behandling fantes, men ingen kur. Forløpere til kognitiv terapi eksisterte, men det var en filosofisk tradisjon - knapt kjent blant leger

Begynnelsen Breuers behandling av Anna O.: Fri assosiasjon Anna hadde mange antatt hysteriske symptomer Bl.a. lammelser, hukommelsestap, hallusinasjoner Skulle visstnok ha blitt bedre av under hypnose å fortelle terapeuten om symptomenes opprinnelse Dette var kathartisk behandling: Avspaltede minner, tanker og følelser måtte gjenoppleves og bearbeides.

Begynnelsen Freud forlot snart hypnosen, og basislærdommen fra Anna O besto: Helbredelse forutsatte at det ubevisste ble bevisst ved å snakke om det Freud og Breuer sa Annas symptomer var borte ”for alltid”. Men Anna var ikke frisk. To uker etter endt behandling hos Breuer ble hun innlagt. Hun viste seg å misbruke flere narkotika, noe som kan ha vært årsak til mange av symptomene.

Drømmetydningen Freuds trolig viktigste bok Basert i stor grad på analyse av egne drømmer “Drømmen er kongeveien til det ubevisste” Det ubevisste kan forstås hvis man kan tolke drømmenes symboler Det er for truende å drømme om motiver og konflikter i utilslørt form, men symboler kan slippe gjennom drømmens port

Hvorfor sex? Mange forskere og klinikere på Freuds tid var opptatt av sex som årsak til psykisk lidelse Freuds og Breuers kliniske erfaring tilsa også at seksualitet lå bak nevrotiske plager Teoretisk arbeid viste at seksualdriften er det organiske grunnlag for vitenskapelig forklaring av mental sykdom

Hvorfor sex? Kjønnsdriften er grunnleggende for artens overlevelse. Derfor er knapt noen drift viktigere. Sivilisasjon går på bekostning av fri seksuell utfoldelse. Eksempelvis skyldes kastrasjonsangst gutters medfødte minne om faren som ville kastrere sønner som truet hans heredømme over flokken.

Aktualnevroser og psykonevroser Freud skilte tidlig mellom to grupper nevroser: Aktualnevroser og psykonevroser Aktualnevroser To typer: Nevrasteni og angst Skyldes nåtidig abnormal seksuell praksis, som onani og avbrutt samleie. Dette skaper giftstoffer i kroppen som frembringer nevrose.

Aktualnevroser og psykonevroser Psykonevroser Skyldes hendelser i barndommen. Vi kommer snart til årsakssammenhengen. Freud holdt alltid fast på skillet mellom aktualnevroser og psykonevroser. Så sent som i 1925 bekreftet han at aktualnevroser er forgiftningstilstander fremkalt utelukkende av nåtidig seksuell praksis.

Psykonevrosenes årsak Til 1897 mente Freud forføring som barn lå bak. Hans endelige teori var annerledes. To grunnleggende postulater: Årsaken er alltid seksuell og representerer fortrengt perversjon Libido regredierer i nevrose. Måten det skjer på er bestemt av våre før-menneskelige forfedres seksualliv.

Angst og personlighet Freud innfører på 1920-tallet en ny personlighetsstruktur Ut av “det” vokser “jeg” og “overjeg”. Fortrengt stoff fins i “det”, skilt fra “jeg” av en motstandsbarriere. Ifølge dette sene synet er angst en følelse som skapes av “jeg”, snarere enn av transformert libido

Freud og Lamarck Jean-Baptiste de Monet, chevalier de Lamarck ( ) var fransk naturforsker med flere viktige bidrag. Viktigst i vår sammenheng er hans Philosophie zoologique (1809) Forløper for Darwin med teori om at artene utvikles

Freud og Lamarck Lamarck: Individer strever etter fordeler, og erverver således visse egenskaper. Disse går i arv til neste generasjon. Slik endres arter. I løpet av Freuds levetid oppga biologer all støtte til Lamarck, til fordel for Darwins teori om det naturlige utvalg Freud oppga likevel aldri troen på Lamarck, som er en viktig forutsetning for Freuds teorier

Psykonevrosenes årsak Barn er “polymorft perverse” og gjennomgår seksuell utvikling som gjentar den våre tidlige forfedre gjennomgikk. Libido kan fikseres i visse utviklingsfaser. Det kan gi opphav til psykisk lidelse. Oral, anal og fallisk fase. Deretter latenstid før genital fase.

Psykonevrosenes årsak Tre grunnleggende årsaker: Arvelige og prehistoriske disposisjoner Beretninger om forføring, vekking av lyst ved å se foreldrenes samleie, samt kastrasjonstrusler er fantasier som skyldes virkelige opplevelser hos forfedrene Barndomsopplevelser Opplevelser i voksen alder

Dødsdriften - regressiv definisjon av drift Fra 1920 innførte Freud et nytt basalt motiv: Dødsdriften Bakgrunnen var bl.a. at han søkte en forklaring på hvordan regresjon kunne foregå Hvorfor gå tilbake til tidligere psykoseksuelle stadier? Ledet til teoretisk utsagn om drift: “En drift er en trang nedlagt i organisk liv til å gjenopprette en tidligere tilstand”. I siste instans var døden den tidligere tilstand

Dødsdriften - regressiv definisjon av drift Drifter er de eneste krefter nedlagt i organismen - de er alltid regressive og defensive Bare ytre krefter kan gi utvikling og tilpasning. Slike krefter kan presse organismen til å gi avkall på en drift

Dødsdriften - regressiv definisjon av drift Ikke bare regresjon kunne forklares med denne definisjonen av drift, men en hel gruppe fenomener: Tvangsmessig gjentagelse Fiksering til traumer Som vist ved krigsnevrotikeres vonde drømmer Overføring i terapi, som ofte kan være smertefull Visse repetetive aspekter ved barns lek At fisker og fugler migrerer til steder de en gang bodde

Hva er psykoanalyse? En metode for å studere det ubevisste - den dypere ”mening” bak symptomene En behandlingsform En teori om nevroser, deres dynamikk og opprinnelse En teori om det ubevisste, og hvordan det ytrer seg i drøm og dagligliv

Hva mer er psykoanalyse? En teori om utvikling, særlig barndom En teori om personligheten, dens struktur og drivkrefter En samfunns- og kulturteori, som kan ta form av en livsanskuelse En profesjon – internasjonal organisasjon av terapeuter og teoretikere

Hovedlinjer i utviklingen Først kom metodene og nevroseteorien Dernest en generell teori om det ubevisste Deretter utviklingsteorien Så personlighetsteorien Til sist kulturteorien

To hovedtendenser i analysens utvikling Tendensen til ekspansjon Fra forklaring av enkelte nervøse symptomer til personlighetsteori, menneskesyn, teorier om kunst, kultur og religion Tendensen til monopolisering Dette handler om hva Freud og tilhengerne mener og gjør. Tilhengeres bidrag består i utdyping.

Hva var dårlig hos Freud? Et meget omfattende teoretisk byggverk med svært dårlig grunnlag i pålitelig kunnskap - og som bryter med grunnleggende normer om testbarhet og enkelhet En meget tidkrevende behandlingsmetode som ikke har vist seg å virke særlig godt En autoritær bevegelse med stor tro på klinisk “innsikt” (særlig Freuds) som kunnskapsgrunnlag - uten hensyn til kjente feilkilder

Hva var godt hos Freud? “Å være bevisst kan ikke være essensen ved det mentale. Det er bare en egenskap ved det mentale, og en meget ustabil egenskap ovenikjøpet - en som langt oftere er fraværende enn til stede. Det mentale, hva dets natur enn måtte være, er i seg selv ubevisst…” - Freud, 1938.