”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KVALITETSARBEID I MUSIKKENS STUDIEFORBUND Lunsjmøte Vofo juni 08.
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
- spennende og engasjerende læring. Nyhetene 1830/2100 Dokumentarer God M. Norge TV 2 Hjelper deg NyhetskanalenTabloid Barnetrinnet TV 2 NYHETSAVDELINGEN.
”Kuvøsesang” Anette Cicilie Rundgren Musikkterapistudent
Mix max for mini metodikk for små tverrfløytister.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Layout - utforming - design i
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Evaluering av september på blå
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Skaperen, ordneren og danseren
Olsok i Nore Stavkirke: kl Olsokmesse
Dokumentasjon av en prosess
WRITE AN OPERA.
Sammensatte tekster: Photo Story
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Nils & Blåmenn Selvransakelse (akademisk). Følelsesmessig skala 1. Grensen nådd – finito 2. Grensen nådd – ultimatum, fortsetter hvis… 3. Vil ikke gjøre.
Kunstmusikken på 1900-tallet
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
PRESENASJON Lage en komposisjon til en av overgangene mellom aktene i barneoperaen vår. Overgangen fra den teknologiske.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
OPERA ORKESTER 2001 KOMPONERE musikk Tidkrevende Vi fikk oppgave tidlig i fasen 30 ord. fra ferdig laget produkt 5 toner, forhåndsbestemt Refleksjon over.
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
VURDERING Musikk trinn.
Mari Therese Monsø, Jørgen Tronstad, Kim Åge Ditlefsen
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Lekelyst - Med rom for lek.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Forslag til ny databaseløsning for Bispehaugens notearkiv
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sorg føder glede-jazzen kjem Dance in ragged time = «dans i skeiv rytme» Populær danseform Musikk komponert i den nye stilen vart kalla ragtime og låtane.
MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
Observasjon og kartlegging av barns språk
Norskfaget som begivenhet
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Ny Rammeplan – ny praksis?
Et kognitivt perspektiv på læring
Estetiske virkemidler
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Eldre og moderne teknologi
Obs. Denne presentasjonen er ikke ment å vises til barna
Underveisvurdering: Faglige samtaler i klasserommet B – Samarbeid
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

”Applikasjon i komposisjon” Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes Høgskolen i Oslo og Akershus Digital Arena Barnehage, 2. mars 2016

Å komponere er å sette sammen flere deler til en helhet

Musikkens elementer Vi bruker musikkens elementer som byggesteiner i komposisjonen: O Tonehøyde O Puls O Rytme O Tempo O Dynamikk O Klang O Form O Tekstur Vi benytter ikke nødvendigvis alle byggesteinene i én og samme komposisjon, og det kan være to eller flere som dominerer lydbildet.

Lag en musikalsk opplevelse, en komposisjon med en tenkt form, for en barnegruppe fra 3-6 år. Husk at stillhet er et viktig virkemiddel i musikk. Gruppe:App:Andre lydkilder: Elementer i fokus: BLÅBloomGlass og vannKlang, dynamikk og tekstur GULSinging Fingers PlastTonehøyde, rytme, klang RØDOtomataMetallRytme, tempo, klang

Utforsking i barnehagen

Singing Fingers watch?v=iCYA7N-vdZA Opphavsmenn: Rosenbaoum og Silver - Inviterer til å fingermale og leke med lyd - Multitouch (mulighet for å spille akkorder eller flerdelt trommesett) - Melodiske lyder har regnbuens farger (tilsvarende hver note av kromatisk skala) - Ikke-melodiske lyder (perkusive lyder) har ulike nyanser av grått.

Otomata Opphav: Batuhan Bozkurt O Bygget opp av 9 søyler med hver sin tone. Tilsammen utgjør søylene et rutenett på 9x9 ruter O Piler settes i bevegelse og avgir lyd (en tone) når de treffer veggen. Endrer retning hvis de kolliderer. O 38 ulike skalaer fra hele verden, alle stemt fra A til A (+ kvinten på 1. rad) O Kan O legge til eller fjerne toner (løs eller tett tekstur) O endre tempo og skalaer, også underveis O Lagre det man har laget

Bloom Opphavsmenn: Brian Eno og Peter Chilvers o Har sterkt fokus på det visuelle, med ulike fargekombinasjoner. o Hvert trykk på skjermen med fingertuppen danner en sirkel med tone som et klokkespill. Sirkelen forstørres og gjentas i «loop». Hastigheten på loopen kan styres. o Ulike valg av «skalaer», som også endrer farger på skjermen

Nettbrettet finnes i barnehagen - hvilke muligheter gir dette for nye, musikalske erfaringer? Nye roller…. musikkvideoredigerer, produsent, re-mixer, komponist, akkompagnatør, programmerer, DJ, harpespiller, el-gitarist…

Oppsummering O Når fungerer musikkapper som en del av skapende, musikalsk kommunikasjon? Hva skal til ? O Hvilke musikalske erfaringer kan barn gjøre seg med musikkapper – og hvilken rolle har barnehagelæreren i dette? O Hva slags kunnskap trenger barnehagelæreren?

Appene vi brukte i morges O GyroSynth O Trope O Otomata

Litteratur Lagerlöf, P, Wallerstedt, C & Pramling, N. (2013). Engaging children´s participation in and around a new music technology through playful framing. International Journal of Early Years Education, 21:4, Ruthmann, A. (2013). Exploring new media musically and creatively. In: Burnard, P. & Murphy, R.: Teaching music creatively. Learning to teach in the primary school series. ISBN: New York: Routledge hentet