Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske, 03.06.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Ta biblioteket i bruk ! Skap oppmerksomhet rundt lesing og litteratur
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
Hvilken forventninger bør vi ha til et Nasjonalt leseår ? Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling
Lesegnist -bok i praksis på 30 minutter
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Læring på arbeidsplassen
Mitt innlegg vil dreie seg om at bibliotekene tar nye roller, men mest vil jeg nok vektlegge nye måter å tenke organisering av nye tjenester på. Organisering.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Nytt fra Nasjonalbiblioteket
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Har du en bok som passer til meg, eller
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Erfaringer med leseopplæring for voksne
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Klar, ferdig – spill! Dataspill i bibliotek – et prosjekt ved Hamar bibliotek og Hedmark fylkesbibliotek Støttet av Barne- og likestillingsdepartementet,
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Nasjonalt leseår og bibliotekene Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
LESER SØKER BOK NASJONAL SATSNING – LOKAL PRAKSIS.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Bibliotekloven i Norge
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,

„Leseferdighet er å forstå, bruke og reflektere over skriftlige tekster, for å oppnå sine mål, utvikle sin kunnskaper og sitt potensial, og å delta i samfunnet. " OECD/PISA definisjon av leseferdighet

Bakgrunn for satsingen St. meld 35 ( ) Mål og meining. Ein heilskapeleg norsk språkpolitikk St. meld 23 ( ) Bibliotek. Leseår foreslått av Norsk bibliotekforening og LO

St. meld 35 ( ) Mål og meining Målsettinga er en nasjonal, helhetlig lesepolitikk med sikte på å styrke lesekompetansen i hele landet.

St. meld 35 ( ) Mål og meining, forts. Det målretta arbeidet med leseopplæring, litteratur- formidling og utvikling av leseglede og lesekunnskap til mennesker i alle aldre og livsfaser bør få økt oppmerksomhet framover. Begge målformer skal være en del av satsingen

St. meld 23 ( ) Bibliotek ”KKD og KD vil saman leggje til rette for at 2010 vert eit nasjonalt leseår, som start på eit leseløft i perioden retta mot både barn, unge og vaksne” Etablere nasjonale rammer rundt initiativ og satsinger Knyttes til litteraturformidlings- programmet for folkebibliotek, skolesekk, skolebibliotek etc. ”Satsinga vil verta nærare konkretisert”

Et nasjonalt leseløft Et nasjonalt prosjekt skal integrere perspektiver fra både leseopplæring og litteraturformidling, og skal favne alle grupper i befolkningen.

Tid for leseløft En lesefarsott over Europa etter PISA Fokus på folkebibliotek Lesing: leselyst og leseferdighet Litteratur- og litteraturformidling

Hovedmålgruppe Hovedmålgruppe for leseåret 2010 er voksne som leser lite

Voksnes leseferdigheter Voksne i Norge leser bra sammenlignet med andre land 8 -9 prosent skårer på laveste nivå, nivå 1 ( personer) Ca. 24 prosent skårer på nivå 2. Tilsammen ca. 1 mill. = en tredjedel av den norske befolkningen

Vi opplever et paradigmeskifte Forskyving av fokus fra utviklingsland til industriland Lesevansker blir oppfattet som et betydelig sosialt problem i de industrielle landene Skifte i debatten fra kultur til økonomi – dårlige leseferdigheter er både et personlig problem og en samfunnsmessig utfordring

Hva betyr dette for bibliotekene ? Ikke overse paradigmeskiftet Evaluere tilbud og tjenester Identifisere svakheter / mangler Utvikle nye og attraktive tilbud og tjenester Reagerer på paradigmeskifte med gode argumenter Lær av andres erfaringer “beste praksis”

Føringer for leseåret 2010 Folkebibliotekene skal framstå som et sentralt sted for litteratur med kompetanse på lesing og litteraturformidling Lesekompetanse og digital kompetanse bør ses i sammenheng.

Sentrale aktører Foreningen !les Leser søker bok Norsk forfattersentrum LOLO i samarbeid med NHO, KS, HSH ABM-utvikling innehar en koordinerende funksjon for satsingen og er ansvarlig for samordning av tiltak. Fylkesbibliotekene har oppnevnt fylkeskontakter ABM-utvikling har invitert til møte 7. juni

ABM-utvikling 6 mill. over statsbudsjettet til planlegging og gjennomføring av et leseår i 2010 ”departementet forutsetter at ca. halvparten av midlene anvendes til aktiviteter som ABM-utvikling selv tar initiativ til, mens resten kan lyses ut til eksterne prosjekter” 3 mill, utlyst 10. mars, søknadsfrist 15 april ABM-utvikling skal utarbeide forslag til gjennomføring av leseløftet , frist juni 2010

SIGNALPROSJEKTET I samarbeid med ABM- utvikling vil Foreningen !Les, Leser søker bok og Norsk forfattersentrum gjennomføre et signalprosjekt rettet mot voksne arbeidstakere som leser lite i dag. Målet er å styrke leseinteressen blant voksne i arbeidslivet.

LESEAGENTER – satsing i Signalprosjektet Litteraturformidling Videreføring av Les for meg, pappa – Kurs for bibliotekarer/ bibliotekansatte som vil formidle litteratur til voksne på arbeids- plassene Voksne skal være gode leseforbilder for sine barn

Norsk forfattersentrum Fått ekstra midler i Leseåret til formidling av forfattere Ulike arenaer, bl.a. bibliotek Lage ”pakketilbud”

LESER SØKER BOK Samarbeid med bibliotek gjennom Bok-til-alle-nettverket Lettleste bøker Liste med 100 tips til ”litt å lese bøker” Samarbeid med seks fagforbund i Leseåret Nordland og Hedmark pilotfylker for samarbeid med fagforbundene

Prosjektstøtte Nordland som pilotfylke har fått til prosjektet ”Arbeidsplassbibliotek i Nordland” Bodø Narvik Saltdal

LESEÅRSBLOGG –

Tiltak 2010 i bibliotekene Satsingsområdene er: Arbeidsplassbibliotek Familielæring Unge voksne – motvirke frafall videregående skole Søknadsfrist 15 april 87 søknader og en samlet søknadssum på kr i støtte til små og store leseårsprosjekt.

Bibliotekenes utfordringer Utvikle metoder for å kunne spille en aktiv rolle for å bedre leseferdighetene blant store deler av befolkningen – barn, unge og voksne Kompetanse om lesing, litteratur og formidling En fornyelse der man tar vare på grunnverdiene men tar inn over seg de multimediale tilbudene og finner sin vei i dette

AKTIVITETER I BIBLIOTEKENE Lesesirkler for minoriteter – særlig kvinner Familielæring – minoritetskvinner med barn, via barnehagebibliotek Leseagentene – formidling ut av biblioteket, arbeidsplasser, skoler Lesefrø-konferansen – gode erfaringer med barnehagebibliotek til minoritetsspråklige barn Samarbeid med Voksenopplæringen, BKA-tilbudet Unge voksne – formidle litteratur i videregående skole

Et nasjonalt mål om et lesende folk er en fantastisk mulighet bruk den !! Norge leser!

Takk for oppmerksomheten Eva Haga Rogneflåten