1700-talet Opplysningstid og klassisisme Wallace Collection, London, UK / The Bridgeman Art Library.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Perioden ideene personene
Advertisements

Religioner og livssyn i dag
OPPLYSNINGSTIDEN Ca
Ludvig Holberg (1684 – 1854).
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Tema Vg1, kap 4.
Viktige hendelser i humanismens historie
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
OPPLYSNINGSTIDEN. Kunnskap mot tro. I høymiddelalderen hadde kirken stor makt. Bøker på latin ble skrevet i stort antall. Kirkene ble rikt utsmykket med.
1700-talet: Opplysningstiden Tro på fornuft, frihet og framtid
Læringsmål Fortelje kva holdningar har å seie for bruk av tobakk og rusmiddel, og kjenne til sentrale lover som gjeld bruk av slike stoff Fortelje om kva.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Geometri. Det vakre… Kva er vakkert? – Det kjem an på auget som ser…eller…er det nokre reglar? – Vi ser alle om eit ansikt er for langt eller kort, om.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Meir enn religion – jødane reknar seg også som eit folk Jødane trekk røta sine tilbake til Abraham Mange jøder er sekulære (verdsleg, mindre religiøse)
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Renessanse betyr ”gjenfødelse”
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
ANT. Fakta I gjennomsnitt drikk nordmenn over 15 år cirka 8 liter rein alkohol per år. Sidan tidleg på 1990-talet har alkoholforbruket auka med cirka.
Sokrates.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Vikemarka skule i Ørsta.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
KOM ETTER REALISMEN OG NATuRALIsMEN
Viktige historiske hendingar i
Bønn - Forbønn Påske uken Johannes
Tentamensoppgåver i sidemål Vår 2017
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2. Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2.
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Renessanse tyder ”gjenføding”
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt
Renessanse tyder ”gjenføding”
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Endring i opplæringslova § 3-1
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtid
1700-talet: Opplysningstida Tru på fornuft, fridom og framtida
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
NORSK LITTERATURHISTORIE
Framand art Framand art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Det har aldri vore skapt så mange nye arbeidsplassar i Sogn og Fjordane
Terje Bergstrøm.
Tjødnalio skule Ved 6. og 7. trinn
Punkt og linjer Panorama Vg2 Komediar frå Aristofanes til tv-alderen
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Punkt og linjer Panorama Vg3 Det moderne prosjektet Læreplanmål
Kva meiner vi med naturmangfald?
Diskusjonsframlegg frå styret
Religion og Identitet Lisa Stornes
® Utallege møter - tverrfaglige mange dyre timeverk
Setje tekstar i kulturhistorisk samanheng Langsvarsoppgåve 1 Sidemål, hausten 2018 Lenkje til oppgåva:
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

1700-talet Opplysningstid og klassisisme Wallace Collection, London, UK / The Bridgeman Art Library

Samanheng  Opplysningstida vidarefører ideal og tankar frå renessansen (14–1500-talet)  Klassisismen er ein reaksjon på stilidealet i barokken:  klarheit og enkelheit mot «overlessa» kunst i barokken  Fornuft i staden for følelsar

Fornufta vinn fram Ha mot til å bruke din eigen forstand! Immanuel Kant (1724–1804)

Fornufta vinn fram? Jesper: Hahahaha! De lærde folk er aldri riktige i hodet. Jeg har min tro også hørt dem som sier at jorden går rundt, og solen står stille. Min herre tror vel ikke på det også? Frå Erasmus Montanus av Ludvig Holberg, 3.akt

Fornuft og vitskap  Det heliosentriske verdsbiletet:  sola er sentrum i solsystemet  kunnskap frå 1500-talet, men altså ikkje allmennkunnskap, jf. Erasmus Montanus  Det mekaniske verdsbiletet:  Det er naturlover og ikkje guddommelege krefter som styrer verda  Naturlovene fungerer like «mekanisk» som eit urverk  Det ligg ingen intensjon bak utvikling og endring

Viktige tenkjarar i perioden  René Descartes (1596–1650)  Cogito ergo sum – eg tenkjer, altså er eg til  Utvikla den vitskaplege metoden gjennom metodisk tvil  Isac Newton (1642–1727)  Ein av dei store vitskapsmennene som brukar den vitskaplege metoden  Matematikk og astronomi  Viste korleis tyngdekrafta kunne bereknast matematisk

Viktige tenkjarar i perioden  Voltaire (1694–1778)  forfattar og filosof  ynskjer å forbetre samfunnet  Forkjempar for naturretten, eller menneskerettane  Jean-Jaques Rousseau (1712–1778)  Også forkjempar for naturretten  Formulerte folkesuverenitetsprinsippet, altså at makta i samfunnet må ha grunnlag i folkemeininga  Peikar fram mot Den franske revolusjonen i 1789

Klassisismen  Stilideal innan arkitektur, litteratur og biletkunst  Opphav i Frankrike etter 1650, viktige diktarar er Racine, Corneille og Molière  Idealet er litteraturen frå antikken:  Greske forfattarar: Sofokles, Euripides, Aristofanes  Romerske forfattarar: Vergil, Horace, Juvenal

Klassisismen  Klassiske sjangerar: tragedie, komedie, satire, epos  Klassisistane «kopierer» både forma og tematikken  Trua på fornufta: det er fornuftig at det finst allmenne og «naturlege» reglar for kunsten – god kunst må halde seg innanfor desse reglane  Enkelheit, symmetri, eleganse, måtehald i utsmykking

Karakterkomedien  Molière utviklar karakterkomedien  Hovudpersonen har ein karakterbrist som blir gjort narr av  Oppdreg tilskodaren:  Komedien gjer narr av den tåpelege hovudpersonen  tilskodaren identifiserer seg med hovudpersonen, og ler dermed av seg sjølv,  Tilskodaren tek avstand frå dei dårlege eigenskapane hjå hovudpersonen og hjå seg sjølv.

Karakterkomedien  Molière utviklar karakterkomedien  Hovudpersonen har ein karakterbrist som blir gjort narr av  Oppdreg tilskodaren:  Komedien gjer narr av den tåpelege hovudpersonen  tilskodaren identifiserer seg med hovudpersonen, og ler dermed av seg sjølv,  Tilskodaren tek avstand frå dei dårlege eigenskapane hjå hovudpersonen og hjå seg sjølv.

Holberg – vitskapsmann og diktar  Studerer og lever sitt vaksne liv i København  historie, geografi, filosofi, latin, jus  Blir professor i 1717  Får sin «poetiske raptus» i 1719  Skriv ma. mange satiriske dikt, pariodiar og 26 komediar i løpet av ca. fem år  Skapar ein ny litteratur, etter klassisk mønster, for Danmark- Noreg

Erasmus Montanus  Gjer narr av den sjølvgode studenten Rasmus Berg, eller Erasmus Montanus på latin  Rasmus kjem heim til foreldrene sin gard og viser for alle at han er meir verd enn bøndene og landsbyfolket  Pratar latin sjølv om ingen forstår han  Beviser alt mulig gjennom såkalla logiske resonnement.  «Mor Nille er en sten»

Erasmus Montanus  Sympatien ligg ikkje hjå den lærde Erasmus, men hjå broren, bonden Jacob  Samtidig representerer Erasmus fornufta mot det uvitande og enkle landsbyfolket  veit at jorda er rund, men må sverge på det motsette for å få gifte seg med Lisbeth

Jeppe på Bjerget  Utypisk komedie, sparkar nedover i staden for oppover  Gjer narr av den alkoholiserte bonden Jeppe, kona bedreg han og slår han  Jeppe drikk seg full, og blir funnen av baronen og hans hoff.  Jeppe vaknar i baronens seng, og trur han er i himmelen.  Forstår at han har makt, og blir ein usympatisk tyrann.  Baronen må drikke han full igjen og plassere han tilbake der dei fann han.  Moralen: bønder må ikkje bli adelsmenn – «man da Tyranner let kand faae»

Jeppe på Bjerget  Det er uvanleg at hovudpersonen i ein karakterkomedie står så lågt på rangstigen.  Vi får sympati med Jeppe, han er eit offer for krigstraumer og ei slem kone  Ei dobbelheit i stykket:  Jeppe får sympatien, samtidig som moralen er: «gjer ikkje bønder til adelsmenn»

Niels Klim  Satirisk roman  Holberg set søkelys på forhold som han vil forbetre  Mykje felles med Gullivers reiser (Jonathan Swift)  Handlinga lagt til ein annan planet, Nazar.  Unngår dermed sensuren

Nils Klim  Nils dett ned i ei hole i Bergen og kjem til planeten Nazar  Besøker mange land der, alle har samfunn som snur opp ned på vante forestillingar i vårt samfunn  Potu er eit slags idealsamfunn, eit utopia:  Kjønnsrollene er snudd på hovudet – kvinner har tilsvarande makt som menn hadde i Danmark-Noreg på den tida  Synleggjer den kjønnsmessige ubalansen i sitt eige samfunn

Norske selskab  Studentsamfunn i København på slutten av 1700-talet  Dyrka opplysningstida og fedrelandet  Skreiv patriotiske dikt, fleire vart folkekjære songar  Skreiv i klassiske sjangrar, eller parodierte dei  Kiærlighed uden Strømper, av Johan Herman Wessel (1742–1785)

Carl Michael Bellmann  Fredmans epistlar og Fredmans sånger  Handlar om livet i Stockholms skjenkestover på 1700-talet  Både drikkeviser og bibelparodiar, men også vakre skildringar  Tematiserer ofte menneskeleg svakheit – med stor komikk og djupt alvor  Skriv om eit miljø han sjølv var ein del av