Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra ide til problemstilling
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
- en eksplorativ undersøkelse
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Å skrive en sakpreget tekst
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Hvordan gjøre en god eksamen?
#include Ligner litt på import i java. Setter inn hele fila stdio.h i programteksten. Definerer en del io funksjoner slik at signaturen er kjent. I dette.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er en artikkel?.
Rotårsaksanalyse <Navn på prosjekt>
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Resonnerende tekst.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Mål og læring hos elever
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Individuell fagtekst fra praksis.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sosialkonstruktivisme
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Kvalitative og kvantitative metoder
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Artikkel.
Å skrive noveller.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
NYSGJERRIGPER Hvorfor er julebrus populært og hvorfor foretrekker noen en julebrus fremfor en annen?
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
«Bare bok gjør ingen klok»
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
FASIT UKENYTT.
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
RFID på Deichmanske bibliotek
Smerteuttrykk og smertemestring
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor; bakgrunn for problemstillingen. Perspektiv; barne, kvinne,miljø perspektiv = ståsted for hva jeg skal skrive noe om. Drøft: på den ene og den andre…. Bruk ulike teoretikere for å argumenter for og mot et syn eller påstand. Avslutning: Hva har jeg skrevet om. Det viktigste !

Hvordan lage en problemstilling? To typer problemstillinger: 1.Den beskrivende;det var en gang …….. 2.Den forklarende; hvorfor er det sånn at.

En problemstilling må være: Spennende Enkel Fruktbar – mulig å gjennomføre Hvordan finne den? l.Låne av andre 2.Tenkemøter

Tenkemøter: Skriv ned en ide en og en Presenter ideen Diskusjon av ideen Rangering av ideene Deretter kan dere benytte dere av ulike perspektiver:”….” i et barneperspektiv.

Hva må vi så tenke på: Variabler = ulike elementer som påvirker eller har betydning for problemstillingen. Enheter: Hvem/hva som berøres eller påvirkes. Verdier: på hvilken måte berører variablene enhetene = mye, lite eller kanskje ikke i det hele tatt. Beskriver forholdet mellom enhetene.