Valgets kval i kommunereformen Asker kommunestyre 26.4.2016 Geir Vinsand, NIVI Analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunereform for vekst
Advertisements

SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Foredrag for formannskapene i de tre kommuner
prosjektdirektør Oslo og Akershus
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Veivalg og prosess for frontkommunen Stokke
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Guri Moen Lajord, Rehabiliteringskonferansen i Nord 2015 Hvordan kan samhandlingsreformen gi et bedre og mer brukerstyrt rehabiliteringstilbud i kommunene?
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Askim Eidsberg Hobøl Marker Spydeberg Planmøte Askim rådhus, 17. August 2015 Kommunereform Grunnlag for en ny kommune i Indre Østfold.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunereformen Nytt inntektssystem Økonomiske virkemidler knyttet til strukturendringer Runar Hannevold,
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Framtidens kommuner og regioner
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
Akershus fylkeskommune
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Folkehelse - et felles ansvar
Evaluering Regionrådet
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Valgets kval i kommunereformen Asker kommunestyre Geir Vinsand, NIVI Analyse

Tema Status for kommunereformen Hva står det om? Den regionale forvaltning Veivalg for Asker – 0, 2, 3 eller 4K?

Status pr 22.april avsluttet, sier nei (15%) 78 utreder (18%) 83 forhandler (19%) 192 int.avtaler (45%) 11 vedtatt fusjonert (3%) Sandefj.+Stokke+Andebu=Sfj. Larvik+Lardal=Larvik Holmestrand+Hof=Holmestrand Nøtterøy+Tjøme= Færder Rissa + Leksvik = Indre Fosen Kilde: Kommunal Rapport

Minst 4 trygghetspakker Trygghet for velferd Trygghet for lokal utvikling Trygghet for de ansatte Trygghet for rettferdig økonomisk fordeling Lystgass: Felles samfunnsutvikling, nye oppgaver, nye roller, sammen om ny kommune, økt påvirkningskraft, isolasjon i utdatert struktur er ingen løsning

Nytt kommunekonsept Pluss-sumspill er mulig Lokaldemokrati Samfunnsutvikling Tjeneste- produksjon Myndig- het

Hva står det om? Kommunens rolle og påvirkningskraft Ressursene Regien Fagkompetansen Likeverdigheten Livet Landets kommunesystem

Landets kommunesystem 1.Demokrati gjennom direkte valg => Krav til egenregi for kjerneoppgaver 2.Bredt oppgaveansvar => Nei til spesialkommuner og særkommuner 3.Enhetlig oppgavefordeling => Nei til oppgavedifferensiering utenom storby 4.Enhetlig finansieringssystem => Ramme, objektive kriterier 5.Likebehandling gjennom statlig styring => Likestilt og likeverdig lokaldemokrati

Hva er hovedsaken? Kommunen Interkommunen Regionrådene Fylkeskommunen Lokal og regional statsforvaltning Direktoratene Regjeringen og Stortinget

Og hva er hovedsporet? V 2014: St.meld. om kommunereform (kommunene først!) H 2014: Oppstart av lokale strukturprosesser ut fra dagens oppgaver H2014 V 2015: St.meld. om nye oppgaver til kommunene V 2015: Initiativ til naboprat mellom fylkeskommunene H 2015: Oppstart av strukturutredning for fylkesmannen V 2016: Nytt inntektssystem V 2016: St.meld. om fylkeskommunens framtid V 2016: Kommunene sluttfører lokale prosesser H 2016: FM oppsummerer fylkesvis H 2016: St.meld. om bærekraftige byer og sterke distrikter H 2016: Fylkeskommunene sluttfører regionale prosesser H 2016: Høring av strukturutredning for fylkesmannen V 2017: Nasjonal avklaring av kommune- og regionstrukturen Fusjon av kommuner fra eller

Fare for reformpolitisk avsporing Større og sterkere fylkeskommuner som hovedsvar Debatt om statlig overtakelse helse, sosial og skole Flere og større direktorat Bygging av forvaltningen ovenfra og ned Enda mer baktung forvaltningsutvikling Og avmektige kommuner

17 nasjonale kåringsklasser 1.Innovatører 2.Not incorporated 3.Øykommuner 4.Turbinrørkommun er 5.Lottokommuner 6.Robåtkommuner 7.Flyplasskommuner 8.Næringsbygg, hus og hjem 9.Enklaver 10.Eldgammel kommunesalat 11.De glemte samfunn 12.Golanhøyder 13.Motvektskommuner 14.Grov tettstedsoppsplitting 15.Flerkommunale regionbyer 16.Tvillingkommuner 17.Fragmenterte storbyregioner

11. De glemte samfunn: Tusenfryd (Ås), Dal/Råholt (Eidsvoll/Ullensaker), Lommedalen (Bærum), Slemmestad (Røyken), Sætre (Hurum)

Hva er det med Hurum? Mye rom for det gode liv – det maritime, landlige og urbane – på samme tid Enormt utviklingspotensial! –Lokalt, regionalt og nasjonalt –Sosialt, kulturelt, tjenestemessig, næringsmessig, økonomisk, politisk –Over alt og i alle retninger Norges beste bløtkake som ingen statlig eller regional aktør har skjært i En superattraktiv kommunepartner!

Veldig i tiden Den grønne bølgen og de nye idealene i klimasamfunnet –Bli hvor du er, alle skal ikke til Oslo, flerkjernet storbyutvikling blir moderne, store stjernebyer og intercityregioner er ikke det viktigste, lokale bo- og arbeidsmarkedsområder må utvikles Hurumhalvøya som et eget regionalt og lokalt utviklingsområde –Mer helhetlig tilbud, mindre avhengighet til byene, Sætre som regionsenter, lokal stedsutvikling og bedre nærdemokrati i de meget sterke lokalsamfunnene

Konklusjoner for Hurum 0-alternativet blir antakelig mer og mer motstrøms statlige rammebetingelser og prinsipper for moderne kommuneutvikling Hurum og Røyken bør uansett samordne sine ressurser og stå sammen som en kommuneblokk Ny kommune av Hurum og Røyken kan være langsiktig bærekraftig, et viktig 1.skritt Mye trekker nordover mot Asker og Bærum, framtidig vekstimpuls, ny infrastruktur, arbeidsmarkedsutvikling, regional påvirkningskraft, lokal frihet, ryddige partnere Fjordbyen Drammen krever et større skift i regional tilknytning, ny infrastruktur, nytt bykonsept, større lokal opprydding, sterkere ledelse, uryddig prosess med store krigskostnader

Nedre Eiker Øvre Eiker Lier Røyken Svelvik Drammen 15. Flerkommunale regionbyer: Moss, Hamar, Drammen, Tønsberg, Kristiansand, Haugesund, Ålesund

Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI Bærum Asker Oslo Skedsmo Lørenskog Rælingen Nesodden Oppegård Ski Enebakk Nittedal 17. Fragmenterte storbyregioner: Oslo/Akershus, Bergen, Trondheim, Stavanger

Helt forferdelig! Regional spillforvaltning med store transaksjons- kostnader og negative indirekte virkninger Avmektige kommuner i de viktigste saker for egen innbyggere og næringsliv Ansiktsløse politikere og byråkrater i Akershus fylkeskommune og regional stat Svak sammenkopling av kommunale og regionale oppgaver Fragmentert regional stat, dårlig samordnet Dyrker governance, men trenger bedre government

Tenkning i regionreformen Skal vi ha fylkeskommuner, må det blir større og færre Om lag 10 folkevalgte regioner Samfunnsutvikling og governance som hovedbegrunnelse Ny struktur skal gi grunnlag for flere og tyngre oppgaver Maktforskyvning fra Stortinget og regional stat til direkte folkevalgt region Romantisk kommunesyn Rask og kontant nasjonal prosess

Kålscenariet vinner – igjen? Scheikomiteen ( ) Gabrielsenutvalget (1965) Korenutvalget (1972) Christiansenutvalget (1992) Hovedstadsutvalget (1997) Ikke berørt: Buvikutvalget Knapt omtalt: Vaboutvalget

Tre hovedstadsmodeller 1.Dagens modell: Videreføring av dagens kommuner, fylkeskommuner og samarbeidsordninger 2.Regionkommunemodell: Overgang til 3-4 regionkommuner i Akershus + lovregulert samarbeid om byovergripende oppgaver 3.Fylkeskommunemodell: Sammenslutning av Akershus og Oslo fylkeskommuner innenfor nytt hovedstadsfylke, evt. inkl. Østfold Lite aktuelt: Større hovedstadskommune?

Ny grunnstruktur? Kilde: NRK/NIVI + Røyken og Hurum? + Ringerike? + Lovregulert fellesforvaltning?

Tre typer «fylkeskommuner» 1.Den sideordnede (parallellforvaltning) 2. Den overordnede (overkommunen) 3. Den integrerte (vertikalt fusjonerte) Game over? Helt håpløst? Interessant?

Ny mega fylkeskommune i nytt smultringfylke? Oslo beholder sine grenser og sin særstatus Nytt hovedstadsfylke: Akershus slås sammen med Østfold og evt. Buskerud Norgeshistoriens største fylkeskommune Samfunnsutvikling som hovedbegrunnelse Litt flere oppgaver, forpliktende regional plan Avtaler og partnerskap Stat-Oslo kommune-Viken region He!?

Hva skaper usikkerhet for Asker? 1.Hvorfor forlate 0-aternartivet? Viktig for Asker? Regional solidaritet? Hva er gevinstene? Hva er konsekvensene av en fusjon? 2.Forholdet til Bærum – med eller ikke med? Hva er vanskelig? Er det satt ord på kulturforskjellene? Har innbyggerne felles interesser? Fortapt som by? 3.Er 3K en attraktiv og bærekraftig kommune? En YES-kommune – fra Tofte til Slependen – som Hurum og Røyken vil si mer enn ja til – som Lierskogen vil ønske seg inn i – som FM vil si ja til – og som Drammen og andre regionkommuner bare kan drømme om? 4.Hva blir den regionale løsning? Ny folkevalgt region? Mellom hvem? Uten Oslo? Eller sterkere kommuner med en byovergripende fellesforvaltning? 5.Hva er en god intensjonsavtale – og en god prosess?

Dagens Asker Masse pluss: Topp systemkapasitet, god styring, gode resultater, fornøyde innbyggere… Usikkert: Lokal borgereffektivitet, handlefrihet, langsiktig utbyggingsmønster, godt av utlufting i organisasjonen Klart minus: Regional tyngde og påvirkningskraft, rolle i samfunnsutvikling, fare for overstyring og import av forandringer, voksende demokratiunderskudd, lite interessante politiske roller

Begrunnelser for strukturendring 1.Kommunegrensen bryter med naturlige fellesskap 2.Subregional mobilisering er en ønsket utviklingsfilosofi i møte med landets hovedutfordringer 3.Handlefrihet i arealpolitikken og styring av langsiktig utbyggingsmønster 4.Mer effektiv ressursbruk, finansiell styrke og handlefrihet 5.Regional tyngde og påvirkningskraft 6.Posisjonering for nye oppgaver og nye roller 7.Pareto forbedring er mulig 8.Drømmepartner for Røyken og Hurum

Gode motargumenter? Tap av identitet Sviktende deltakelse Overkjøring Sentralisering Rivalisering Høyere sykefravær Byråkratisering Ustyrlig prosess Konklusjon: 3K kan bli en harmonisk fusjon, 4K er mer usikker For stor fusjon for de ansatte? Senterstrid? Kulturforskjell? Kostnadseksplosjon? Seriefusjon?

Holdning til ny folkevalgt region 1.4k som offensiv motkraft, krav om desentralisering, full vertikal integrasjon, Oslostatus 2.La de surre på og bygg to sterke kommuner i vest 3.Still krav til ny region 1.Prosess for etablering, evaluering, medvirkning 2.Rolle, oppgavefordeling og myndighet 3.Krav til planer, avtaler og samhandling 4.Indirekte valg og finansiering? 5.Oslo med? Egen intensjonsavtale om regionreformen mellom Oslo, Bærum, Asker, Røyken, Hurum, Hole, Ringerike m.fl.?