«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Asker seilforenings styre / Årsmøtet
Relasjonskompetanse DEL 2
Digitalt læringsmiddel i KRLE: Kahoot
Velkommen!.
- sammen for en bedre skole!
Ønsker du å benytte golfbil i turneringer
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Foreldremøte november 2017.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Prosjekt «Digitale læringsmidleR»
KrFs skolepolitikk.
Et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomsskolen.
Montessori og teknologi
Et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomsskolen.
Modul 4 – Representasjoner
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Rekruttere elever til å lage innhold
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Utskrift av presentasjonen:

«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv

Elevene får i oppdrag å styre "Byen". Elevene må forvalte inntekter og balansere utgifter. De må vurdere og prioritere hvilke formål og tiltak som er viktigst for Byen. Elevene vil oppleve konsekvenser av sine valg, og dette skaper refleksjon rundt hvordan et samfunn fungerer.

Hvem er vi?

Hvorfor ta i bruk læringsspillet «Byen»?  En underholdende måte å lære på  Dekker kompetansemål i fagene: samfunnsfag, samfunnskunnskap, norsk, matematikk, geografi og demokrati i praksis  Gratis og tilgjengelig på spleiselaget.no/byenspleiselaget.no/byen

Hvorfor ta i bruk læringsspillet «Byen»?  Tilpasset bruk i én skoletime  Raskt og enkelt å sette seg inn i, ypperlig for vikarlærere  Fremmer samspill, forståelse og refleksjoner i klassen  Fullverdig undervisningsopplegg med bred forankring

Byen – en læringspakke Pakken inneholder:  «Byen» med valgfri intro/opplæring  lærerveiledning med refleksjonsoppgaver  ordliste  quiz Byen er beregnet til ca. 1 skoletime og krever minimalt med forberedelse – det er bare å sette i gang!

Du er bare et par klikk unna...  Se filmpresentasjon og last ned spillet gratis fra spleiselaget.no/byen spleiselaget.no/byen  Eventuelle spørsmål og tilbakemeldinger: