Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
- en eksplorativ undersøkelse
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kunnskapsbasert odontologi:
Hvordan skrive en god utredning?
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Aggression Replacement Training
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Effect of computerised evidence based guidelines on management of asthma and angina in adults in primary care: cluster randomised controlled trial Martin.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Senter for kunnskapsbasert praksis
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Hovedoppgaveforberedende seminar
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Helsebiblioteket.no. Visjon: Heve kvaliteten på helsetjenestene ved å tilby helsepersonell fri tilgang til nyttig og pålitelig kunnskap.
Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Opplæring Lære å jobbe effektivt og nøyaktig. Introduksjon Definer emnet Opplys om hva deltakerne vil lære Finn frem til alle typer bakgrunnsmateriale.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Retningslinjer for klinisk praksis
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Konfidensintervall og p-verdi
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lære å jobbe effektivt og nøyaktig
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Relevant questions for the Reference Group
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjennomgang før eksamen
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Bestille undersøkelser fra kunnskapsmiljøer
Utskrift av presentasjonen:

Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin

Kurs 3: Lesing og vurdering av forskningsbasert litteratur 1 Kurs 4: Lesing og vurdering av forskningsbasert litteratur 2 Torsdag 14.01(IIB) Fredag (IIA) Fredag (IIA) Fredag (IIB) Kunnskapsbasert praksis: ­Hva er det og hvor finne informasjon? Artikkellesing : Abstract ­Repetisjon av studiedesign. ­Introduksjon til artikkelformatet/abstract ­Praktisk øvelse (Øvelse_abstracts) med gjennomgang/spørsmål Gjennomgang av oppgave til neste gang Jobbe med og gjennomgå praktisk øvelse (Øvelse_kasuistikker) Artikkellesing : RCT og kohortstudie ­Introduksjon til kritisk lesning ­Hvordan formidle funnene? Kunnskapsbasert praksis: ­Vurdere ny forskning og klinisk problemstilling i lys av tilgjengelig kunnskap

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Tema for dagen Første del Kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap Lære litt om hvordan kvalitet på studier/artikler vurderes og dokumenteres Kunne finne fram til relevant kunnskap for en klinisk problemstilling Andre del Introduksjon til artikkel- formatet: abstract

Del 1: Forskningsbasert kunnskap og kunnskapsbasert medisin

Eivind på 9 mnd kommer med pappa til deg på legekontoret. Han har vært høyfebril og sutrete i 2 dager. Siste natten har han i tillegg tatt seg til det ene øret og vært utrøstelig, men sovet litt etter at han fikk Paracet. Etter undersøkelse konkluderer du med sannsynlig ørebetennelse på ve side. Men du husker ikke helt hvordan dette skal behandles. Hvor vil du lete for å finne oppdatert kunnskap for håndtering av dette? Hva er denne kunnskapen bygd på? Diskuter noen min med sidemann Kasuistikk

Forskningsbasert kunnskap sentral i kunnskapsbasert medisin

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Hvordan vurderes kvalitet på studier? Hvordan benyttes dette i anbefalinger?

Tidligere brukte graderinger (finnes i norske retningslinjer og i NEL)

Grading the quality of evidence and the strength of recommendations Nyere graderinger:

Kilde: Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Mars 2013 UpToDate: high (Grade A), moderate (Grade B), or low (Grade C) 1. - vurdere kvalitet

2. -vurdere styrke på anbefalinger Sterk anbefaling eller svak anbefaling ut ifra Kvalitet på dokumentasjonen (GRADE) Fordeler vs. ulemper Hva ville pasientene ønsket Kostnadsvurderinger UpToDate: strong = grade 1, weak = grade 2 Kombinerer anbefaling med kunnskapsgrunnlag (A-C) DECIDE – nytt verktøy

Hvor kan man finne informasjon om kunnskapsbasert medisin og forskningsbasert kunnskap? Steder å starte: - Medisinsk bibliotek - Helsebiblioteket

Medisinsk bibliotek

Cochrane: Systematic reviews (systematiske oversikter) satt i system:

Nyttige verktøy i klinisk praksis NEL BMJ Best Practice (BMJ Clinical evidence) UpToDate RELIS

Pyramidesøk Kunnskapsegget

Kasuistikk Tilbake til legekontoret: Hva finner du av forskningsbasert kunnskap i forhold til behandling av Eivind? Finner du noe om kvalitet på dokumentasjonen? Hva er anbefalingene, og hvor sterke er disse? Hva gir du av behandling?

Lese mer? Norsk Epidemiologi, 2013 (23); Medisinsk Kunnskap (Larsen/Fretheim/Larsen/Westin) Følge med på hva som publiseres? – BrowZine (via biblioteket) – Mc Master (abonnere, via helsebiblioteket)

Del 2: Lesing av artikkel: abstracts

Repetisjon studiedesign Imres forelesning i ID To be able to explain what selection bias is To be able to explain what information bias is To be able to relate different epidemiological study designs in terms of the possibility for causal inference To be able to explain the main strengths and weaknesses of randomized trials To have an elementary understanding of the intention-to-treat and of the as-treated analyses of randomized trials To be able to explain the main strengths and weaknesses of cohort studies To be able to relate case-control studies to cohort studies, what are the basic advantages and disadvantages of a case-control study compared to a cohort study To be able to define and calculate an odds ratio for a case-control study To acquire an elementary knowledge of matching in case-control studies To be able to define cross-sectional and ecologic studies and being aware of their main weaknesses

Tverrsnittstudie Case-control studie

RCT studie (randomisert kontrollert forsøk) Friske Oppfølging Kohortstudie

« Crash-course » i artikkellesing I.Tidsskrift II.Tittel III.Abstract Ofte er dette nok til å få et overblikk/inntrykk

Introduksjon Metode Resultater Diskusjon Oppsummerte resultater Mål med studien Interesse- konflikter IV. Hoveddelen

Abstract Praktisk øvelse (øvelse_abstracts.docx): Les abstractene og svar på spørsmål/diskuter i gruppe: – Hvilket studiedesign? Hvorfor? – PICO – Hva er hovedresultatet? – Uklarheter/spørsmål – Noe dere ville legge vekt på i lesning av resten av artikkelen?

PICO: Hva er studiespørsmålet i analytiske studier? P: Population Hvilken pasientgruppe eller populasjon dreier det seg om? I: Intervention Hva er det med denne pasient- gruppen som studeres? Er det et tiltak som er iverksatt (intervensjon, eksponering)? C: Comparison Sammenlignes to typer tiltak? i så fall skal det andre tiltaket stå her (f.eks. dagens praksis) O: Outcome Hvilke endepunkter/utfall studeres

Del 3: Lesing og tolkning av artikkel

Oppgave til neste gang PBL gruppe 1-4 Kasuistikk 1 Øvelse_kasuistikker.docx Artikkel_1 Sjekkliste for kohortstudie PBL gruppe 5-8 Kasuistikk 2 Øvelse_kasuistikker.docx Artikkel_2 Sjekkliste for RCT studie Til neste gang: Les gjennom begge kasuistikkene Les gjennom artikkelen til deres kasuistikk (alle). Se gjennom aktuell sjekkliste og oppgavene i kasuistikken. Evt fordel oppgaver i gruppa ift. informasjonshenting. Neste gang: Møtes kl Arbeid i gruppe med sjekkliste og oppgaver. Presentasjon, gjennomgang og diskusjon

Tilbakemelding eller spørsmål?? …mottas gjerne!