KS Folkevalgtprogram 2015-2019 Kurt Orre. Etikkportalen -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Når det har skjedd: Varsling
ALKOHOL|IDRETT.
Det kommunale og det statlige barnevern
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
KS- arbeid med etikk Etikk i fylkeskommunen Milian Myraunet 12.febr.2007.
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
For tillitsvalgte i Utdanningsforbundet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Etikk i kommunesektoren
Eierskap og Eierstyring.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Folkevalgt rollen som sentral utvikler
Administrative utfordringer EFV Kjell Bernstrøm Personal- og økonomidirektør.
3 Marius Stub.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
HABILITET I ET NØTTESKALL
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
REFLEKSJONER ETTER “UNION-SAKEN” Handelshøyskolen BI, 13. oktober 2005 Professor dr. juris Tore Bråthen Handelshøyskolen BI
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Korrupsjon og habilitet
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Seksjon byggesak.
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
3 Marius Stub.
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

KS Folkevalgtprogram Kurt Orre

Etikkportalen -

Etikk Kommunesektorens etikkutvalg har sagt: «Etikkutvalget ønsker å utfordre og oppfordre kommuner, fylkeskommuner og kommunale bedrifter til å legge vekt på etisk lederskap og gjennomføre etiske diskusjoner og dilemmatrening, utvikle strategier for å styrke kommunens verdier i praksis og sette i verk tiltak for å styrke den etiske beredskapen i organisasjonen.»

Etiske retningslinjer for Holmestrand kommune - Bystyret Redelighet, ærlighet, tillit og åpenhet som grunnverdier Lojalitet Habilitet og personlige interesser. Oppfordring om å registrere seg i Styreregisteret Toleranse, respekt og tillit Bekjempelse og forebygging av korrupsjon Åpenhet, forholdet til media og varsling Håndtering av etiske dilemma Oversikt over relevante reglementer, lover og forskrifter Veileder til Etiske retningslinjer Vedtatt i AMU

Etisk reglement for folkevalgte og ansatte Bør reglementet vedtas av kommunestyret ved innledningen til hver valgperiode på lik linje med f ex delegasjonsreglementet? – Behov for endringer – Gjøre det kjent for alle i kommunestyret

Etiske utfordringer for folkevalgte – noen aktuelle områder? Bør kommunestyrerepresentantene være mer påpasselige med å følge lovene enn innbyggerne? Hvordan ivareta en enkeltpersons behov opp mot kommunestyrets prioriteringer – ombudsrollen uten å komme i konflikt med andre hensyn Forholdet til administrasjonen/rådmannen Håndtere lobbyvirksomhet og bevisst påvirkning av kommunestyrerepresentantene. Mulige interessekonflikt mellom private interesser og rollen som folkevalgt – habilitet Korrupsjon. Forebygge og oppdage

Nå er det slutt for Fabian Stang som ordfører: - I dag kunne jeg tute på en idiot i trafikken, det har jeg ikke gjort på åtte år.

Etisk utfordring Bør det stilles større krav til kommunestyrerepresentantene i Holmestrand kommune enn til innbyggerne ellers om å være påpasselige med å følge lovene?

Litt om habilitet Inhabilitet eller ugildhet vil si at det foreligger omstendigheter som gir grunn til å svekke tilliten til at en saksbehandler/politiker er upartisk. Hvis slike omstendigheter ikke foreligger er saksbehandleren/politiker habil. Hovedhensynet bak kravet om inhabilitet er at man skal ikke dømme/ta avgjørelse i egen sak eller en sak hvor man kan ha en særlig interesse av utfallet i saken.

Martin Pedersen mener politiker er inhabil i skjenkesak – Å kalle dette et «alvorlig brudd på skjenkebestemmelsene» er skivebom, mener Martin Pedersen, som setter spørsmålstegn ved Høyres Hans- Christian Auensens habilitet. Auensens bestemor var banksjef i den første banken Pedersen ranet på tallet.

En offentlig tjenestemann er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak a)når han selv er part i saken; b)når han er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken; c)når han er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part; d)når han er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte; e)når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for, et selskap som er part i saken. Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part. Habilitet - forvaltningsloven

” JOHARIS VINDU Kjent for megUkjent for meg Kjent for andre ARENABLINDPUNKT Ukjent for andre BAK FASADEN SKJULT Luft, J.; Ingham, H. (1950). "The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness". Proceedings of the western training laboratory in group development (Los Angeles: UCLA). Joharis vindu

Inhabilitet Det er ikke flaut å være inhabil under behandlingen av en sak, men det kan være svært ubehagelig å oppdage i ettertid eller skjule at man er inhabil Dersom du opplagt er inhabil i en sak, så varsle i god tid slik at varamann kan tiltre Det er ditt ansvar å gjøre en vurdering av om du er habil i alle saker du behandler som folkevalgt, og å ta spørsmålet opp ved den minste tvil Det bør være aksept for at andre kan ta opp din habilitet Dersom du er i tvil, ta det opp med ordfører eller rådmann som kan utrede spørsmålet. Kommunestyret (eller aktuelt organ) avgjør spørsmålet om inhabilitet Det er ulovlig å være inhabil i saksbehandling etter forvaltningsloven. Åpenhet og forsiktighet i andre sammenhenger kan være etisk riktig f eks i gruppemøter

Oppgave habilitet Diskuter saker eller situasjoner der du er usikker på om du kan bli inhabil i kommunestyret. eller Saker eller situasjoner der du har vært usikker på om andre har vært habile eller inhabile under behandlingen av kommunestyresaker

Etikkoppgave Habilitet - stor bedrift ønsker utvidelse - se egen situasjonsbeskrivelse 1.Like før møtet i kommunestyret blir du kontaktet av din svoger som sitter i ledergruppa i bedriften som understreker alvoret i situasjonen. Hva gjør du når saken skal behandles? 2.Hva gjør du som kommunestyrerepresentant dersom du er ansatt i bedriften. Har det betydning hva slags jobb du har i bedriften hvordan du takler saken i kommunestyret mht habilitet? 3.Hva gjør du som kommunestyrerepresentant mht habilitet dersom du bor i nabolaget til bedriften og er sterkt i mot utbyggingen? 4.Hva om du sitter i styret eller er aktiv medlem av idrettslaget? Og et lite ekstraspørsmål. Du ergrer deg grenseløst over at den kommunalt ansatte barnehagestyreren synes å være anføreren av protestaksjonen, og fremstår med sterk følelsesladet kritikk av rådmann, ordfører og kommunestyre for «knefall for pengemakta». Hva gjør du med det?

Etiske dilemma - ombudsrollen

Etikkoppgave : Ombudsrollen - omsorg- Bør du gjøre noe i det hele tatt? Hvis svaret er nei, hva skulle i så fall begrunnelsen være? Hvis svaret er ja, bør du ta i mot invitasjonen? I fall du sier ja, bør du gå alene, eller bør du ha andre med deg. I så fall hvem? Hvis du vil ta saken opp med ansvarlige i kommunen, hvem henvender du deg til? – Virksomhetslederen for omsorg – Kommunalsjefen med ansvar for omsorg – Rådmannen selv – Gruppelederen i partiet ditt – Ordføreren Hvis du henvender deg til en av de som er ansatt i kommunen, hva slags svar kan du forvente å få? Du vil ta saken opp i kommunestyret, hvordan griper du det an?

Korrupsjon Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv,stillingverv privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger iansvaret makten stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Definisjon NHO

Innbyggerundersøkelsen av 10 av ledere i kommuner og fylkeskommuner kjenner til at noen er tilbudt utilbørlige fordeler i en undersøkelse i 2013

Korrupsjon må forebygges Sørge for holdninger i administrasjon og politisk ledelse som reduserer mulighetene for korrupsjon Ha rutiner som bidrar til å forebygge bl a varslingsordninger Åpenhet er et nøkkelord. Det bygger tillit.

Lobbyvirksomhet Drøft hvor du mener grensen går mellom akseptabel påvirkning av politiske prosesser i kommunen og utilbørlig press fra enkeltpersoner eller interessegrupper Dersom du opplever utilbørlig press. Hva gjør du?