Mennesker fornyer Slik endrer digitaliseringen Norge – klarer stat og kommune å følge med? Vidar Lødrup, direktør kunnskapsledelse, 11.2.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Innovative offentlige anskaffelser
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Cover Slide. Hva vi gjør cut-e er verdensledende i design og implementasjon av internettbaserte tester og spørreskjemaer til.
Kriterier for myndighetsrelatert innsats Kandidat navn/virksomhet: Vurderingskriterier Poeng skala Kommentar/ referanse Tilrettelegging og nettverksbygging.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
Nøklene til handlingsrommet
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Virksomheten din skal effektivisere
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Asker - mulighetenes kommune
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Statpeds digitaliseringsprosjekt
utfordringer i en ny region
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Mennesker fornyer Slik endrer digitaliseringen Norge – klarer stat og kommune å følge med? Vidar Lødrup, direktør kunnskapsledelse,

Abelia – landsforeningen for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO Etablert i 2001, nest yngste landsforening 4.største medlemmer årsverk Abelias medlemmer representerer innovative ressurser på en rekke vesentlige områder for offentlig sektor Abelias ambisjon er å bidra til fornying, forenkling og forbedring

Erfaring med digitaliseringsprosjekter fra både privat og offentlig sektor Organisasjon, ledelse, læring Leder i kunnskaps- organisasjoner Prosjekt- og prosessledelse IKT-implementering Helse Sør-Øst Nordea PA Consulting Group Utlendingsnemnda Borregaard, Orkla Oslo Sporveier Fylkeslandbruksetatene

I 15 år har vi hatt eNorge-planer, minst to helhetlige stortingsmeldinger, og en rekke sektormeldinger – likevel, det går ikke altfor fort … I mellomtiden er all min øvrige kommunikasjon effektivisert gjennom smarttelefonen – mail, sosialt nettverk, avtaler, banktransaksjoner osv

Statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen i fjor: Offentlig sektor 2 av 3 statlige tjenester er ikke digitalisert Bruker 1 mrd på porto Innbyggerne 8 av 10 er daglig på nett 8 av 10 har nettbank 2 av 3 søknader om pensjon på nett Fra falt faktisk Norge fra 6. til 8. plass i en E- Government Ranking

"Kartlegginga viser at ingen av dei ikkje- digitale tenestene som vart kartlagde i 2010 er vortne digitale i Det er inga endring i dei utvalde tenestene frå 2010-rapporten, men resultata frå den samla kartlegginga viser at nye, digitale tenester er komne til. Få avanserte individuelle og proaktive tenester…" Fra Difis rapport 2013: Det går langt fra fort …

Stat og kommune har i noen tilfeller sluppet taket og redusert det byråkratiske presset Deregulering Store endringer innen områder som energi, telekom, luftfart, post Utfallsrommet for alternative løsninger er økt IKT har gjort alternative løsninger mulige Konsekvenser Økt effektivitet og kvalitet Nye markeder Internasjonalt konkurransedyktige norske næringslivsaktører (nye og eksisterende)

Hva sier medlemmene våre? De ønsker å konkurrere om å levere de mest innovative løsningene mer fokus på behov enn på definert løsning – hva IKT- anskaffelsen skal føre til mer fokus på hvordan anskaffelsene blir gjennomført at begrensinger i regelverk i mindre grad er et problem mer kompetanse i anskaffelser både hos innkjøper og leverandører Dessuten – særlig viktig for IKT-anskaffelser: Tempo

Fornye, forenkle, forbedre

Slide 10 Ambisjonene er lett å slutte seg til, men initiativer bidrar i ulik grad til produktivitet Effektivisering Nye forretnings- modeller Nye samspills- former x Det er mennesker som fornyer …

Dessverre mislykkes så mye som 70% av alle endringsprosjekter av ulike grunner Rammebetingelsene vies ikke nok oppmerksomhet

Offentlige virksomheter opererer ofte i omgivelser med svært ulike motivasjoner for nødvendige endringer ” L ite forutsigbare og til dels utydelige politiske oppdragsbeskrivelser gjør endringer i det offentlige Norge unødvendig kompliserte, og dermed tids- og kostnadskrevende” ” J eg vil tro at vi fortsatt har ca 50 kontorer for mye her i landet. Kontorer som ikke skaper noen verdi for brukerne av våre tjenester. Dette ville selvsagt vært en nødvendig endring for hvilken som helst organisasjon, men min oppdragsgiver vil absolutt ikke ta i denne diskusjonen” ” D et er umulig å skape krisestemning i norsk offentlig forvaltning, alt er jo melk og honning. Det er alltid nye penger å be om” Kilde: PA Consulting Group

En rekke forhold kan medvirke til at endringsprosesser ikke lykkes … Manglende lederskap For mange prosjekter på samme tid Støtter ikke de som lider Glemmer hensiktene med endringene Belønningssystemene samsvarer ikke med nye krav Manglende retning – ingen vil ta beslutningene Manglende kommunikasjon Prøver å håndtere for mye på en gang Manglende risikostyring Manglende støtte fra toppleder Tester ikke ut målene Mister fokus på det som skal oppnås Manglende tid til det som skal prioriteres Totaliteten blir oversett Kilde: PA Consulting Group … kunnskap om ledelse av endringer og omstillinger er derfor viktig

Mennesker fornyer, rapporteringer stjeler tid Regjeringen skal ta tidstyvene gjennom rapportering, men –det er mennesker som fornyer –et rundskriv til alle departement reduserer ikke antall tidstyver, men skaper trolig nye Regjeringens plan må derfor inneholde en større satsning på ledelse –Forenkling og effektivisering handler om endring, og da gjelder kompetanse på ledelse av endring –Reelle forbedringer krever at oppmerksomheten rettes mot arbeidsprosessene og menneskene

Fra mandat for produktivitetskommisjonen "Kommisjonen bør også belyse hvordan teknologisk fremgang, økt kvalitet på arbeidskraften og endret organisering både internt i og mellom virksomheter kan bidra til produktivitet i offentlig og privat sektor." Vi spør om ikke nettopp dette er de viktigste forutsetningene for økt produktivitet

Det er menneskene som fornyer … Nye verktøy og endrede rammebetingelser gjør det mulig Menneskene kan gjøre det virkelig – når de får tydelige og hensiktsmessige rammer mulighet til medvirkning og kompetanseutvikling

Mennesker kan gjøre det virkelig … Arbeidsprosesser må designes i samspill med teknologi Mennesker må ha rett kompetanse

PA Norges undersøkelse i 2011 viste at endringsledelse i offentlige virksomheter i for liten grad blir vektlagt som en del av prosjektplanlegging og -gjennomføring Kilde: PA Consulting Group “Linken mellom enhetene for prosjektledelse og endringsledelse er ikke helt god – man jobber ikke med de samme prosessene“.

Undersøkelser viser at ”god endringsledelse” tidlig og underveis i prosessen øker eierskap og muligheten for realisering av ønskede gevinster etter implementering Kilde: PA Consulting Group Kost/nytte-analyse før prosjektet igangsettes Omkostninger til endringsledelse i budsjettet Ikke i gang for mange prosjekter om gangen En synlig ledelse som driver endringene Systematikk i å måle realisering av gevinster

Regjeringen er på riktig vei med planer om forenkling og stor satsning på digitalisering IKT er imidlertid først og fremst verktøy i realiseringen av prosessforbedringer Kompetanse om hvordan endring og IKT skal integreres er nødvendig IKT-prosjekter må gjennomføres raskere IKT-styringsstruktur må utvikles og tydeliggjøres Anskaffelsesprosessene må i større grad vektlegge kvalitet og innovasjon Antall rapporteringer må reduseres til få og konkrete mål på det viktige

Effektiv utvikling og drift av IKT forutsetter tydelige og hensiktsmessige roller Fagansvar utøves gjennom en prosesseierrolle Kjernesystemene må være fokus for IKT-funksjonen Brukermedvirkning i utviklingsprosjekter må økes Avtaler med leverandør må formaliseres og ansvarlig leveransekjede etableres Strategi, arkitektur og porteføljestyring styrkes Kunde Leverandør Premissgiver

Jakten på tidstyver kan avdekke mulige forbedringer i gammel kontekst, men gir oss ikke nye ideer og fornyede løsninger Å fornye, forenkle, forbedre må innebære 1.Systematisk endringsledelse som involverer menneskene i kjernevirksomhetene 2.Rammebetingelser som muliggjør endring, redusert byråkratisk press og hensiktsmessige styringsmodeller med tydelige roller og ansvar 3.IKT som både driver og muliggjører for produktivitet med hensiktsmessige anskaffelsesprosesser

Noe kan vi nok også lære av Andy Capp

Vi fortsetter gjerne dialogen Abelias medlemmer representerer noen av Norges mest spennende kunnskaps- og teknologivirksomheter Takk for meg