Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Noen utfordringer for skolene
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Den autentiske læringsdialogen
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Innhold Innhold Side 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Mål og læring hos elever
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Hva er viktig for elevers læring?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Utvalgte resultater for SVGS
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Relasjonskompetanse på Skeie skole
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kompetanse for manfgfold
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Utvalgte resultater for SVGS
Profesjonelle læringsfellesskap
Bedre gjennomføring i matematikk
REalfagskommune!.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i Bergen Høgskolen i Nesna

For å skrive det mildt; Lekser er noe herk! Lekser er grunnen til at jeg noen ganger ikke vil til skolen jeg lærer ingenting av lekser men gjør de alikevel. jeg vil helst at lekser skal fjernes, eller så må de i hvertfall gi lekser som du lærer noe av Jeg hvertfall, mister motivasjonen med så mye lekser og lang skoledag som vi har på skolen! Skoledagene er tunge (10. klasse) og da blir det ikke alltid like lett å lære eller konsentrere seg. Og når man i tillegg må gjøre lekser senere så blir man jo helt oppgitt. Så ja til null lekser og mer effektive skole dager. Fra blogg hvor elever diskuterer lekser

«Lekser bryter med menneskerettighetene. De ødelegger barnas fritid; de hindrer deres hvile, og de ødelegger skillet mellom skole og fritid.» Dr. med. og assistentlege ved divisjon for psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet, Ståle Fredriksen, Dagbladet, ”Er lekser et overgrep?” (Undersøkelse på nett i Dagbladet ) ,4 % Nei ,6 % Ja

Skal vi bruke lekser som del av læringsarbeidet, må vi vite at det virker

Problemstillinger: I hvilken grad bruker norske realfaglærere lekser som del av elevenes læringsarbeid? Er det noen sammenheng mellom mengde lekse som læreren gir og elevenes faglige prestasjoner? Er det noe samsvar mellom mengde lekse elevene gjør og deres faglige prestasjoner?

Materiale og metoder Analysen basert på data fra TIMSS 2007 –4600 norske elever på 8. klassetrinn og deres matematikklærere (270) og naturfaglærere (264) TIMSS Advanced 2008 –1600 norske 3FY elever og deres fysikklærere (129) –1900 norske 3MX elever og deres matematikklærere (120) Datainnsamling: –Spørreskjema til lærerne –Spørreskjema til elevene –Faglig test for elevene

Hvor ofte gir lærerne lekser?

Hvor lang tid læreren mener at elevene i gjennomsnitt bruker på hver lekse i ungdomsskolen

Hvor lang tid læreren mener at elevene i gjennomsnitt bruker på hver lekse i videregående skole

Leksemengde og elevprestasjon – naturfag 8. kl Anova: F 4,4161 =1,59 p=0,174

Leksemengde og elevprestasjon Anova: F 4,4161 =1,59 p=0,174 Anova: F 4,4333 =7,10 p<0,0001****

Leksemengde og elevprestasjon Anova: F 4,4161 =1,59 p=0,174 Anova: F 4,4333 =7,10 p<0,0001****

Elevprestasjoner på ulike fagområder og leksemengde

Leksemengde, fag og nivå

Norske 8. klassingers faglige kompetansenivå - naturfag Under lavtLavtMiddels HøytAvansert 13 %29 %38 %18 %2 % (Nyléhn og Grønmo, 2009)

Anova: F 4,4220 =0,43 p=0,790 Anova: F 4,4161 =1,59 p=0,174 Hvor mye lekser elever på ulike kompetansenivåer får eller gjør i uka (minutter)

Anova: F 4,4161 =1,59 p=0,174 Hvor mye lekser elever på ulike kompetansenivåer gjør i uka (minutter)

Hvor mye tid elever på ulike kompetansenivåer bruker på lekser i uka (minutter) Anova: F 4,2161 =1,24 p=0,292 Anova: F 4,2167 =3,12 p=0,014*

Hvor ofte elever på ulike kompetansenivåer gjør lekser per uke Anova: F 4,2225 =0,34 p=0,852 Anova: F 4,2237 =6,02 p=0,0001***

Hvor lang tid elever på ulike kompetansenivåer bruker på ei lekse Anova: F 4,2189 =2,93 p=0,020* Anova: F 4,2201 =1,32 p=0,259

Hva sier resultatene? Lekser er et svært utbredt virkemiddel for elevers læring i realfag, det er kun en liten andel lærere som ikke gir lekser, og en liten andel elever som aldri gjør lekser Norske naturfaglærere gir mer lekser enn det internasjonale gjennomsnittet i TIMSS 2007 (Svenske lærere gir mindre enn gjennomsnittet) (Martin et al. 2008) Lekser har en viss betydning for elevenes læring, ulik leksemengde bidrar til gjennomsnittlige prestasjonsforskjeller på inntil 0,5 standardavvik Elever som ikke får, eller ikke gjør lekser i det hele tatt, presterer dårligere enn de andre elevene (unntatt fysikk). Mengden lekser som blir gitt og gjort, synes å være en svak predikator for elevenes prestasjonsnivå både i matematikk og naturfag/fysikk, og hvis den har betydning, er det like ofte en negativ sammenheng Det er en klar forskjell mellom jenter og gutter i sammenhengen mellom mengde lekser og prestasjoner i naturfag; –Flinke gutter gjør lite lekser, mens mange gutter gjør mye lekser uten å få noen stor læringseffekt ut av det –For jentene kan resultatene tyde på at det er en svak positiv sammenheng mellom mengde lekser og faglig nivå, spesielt for tid på hver lekse Mange elever gjør mye lekser uten å få noen stor læringseffekt ut av det

Hvilke slutninger kan vi trekke? Hvis man vil forbedre elevenes læringsutbytte, hjelper det ikke bare å øke mengden lekser Svake elever synes i liten grad å løftes gjennom å øke leksemengden Flinke elever får ikke utfordringer gjennom leksearbeid som kunne løfte dem ytterligere Skal lekser gi læringseffekt, er type lekse og hvordan leksene følges opp av større betydning en mengden lekse

Skal vi fortsatt gi lekser i realfagene, eller kan vi klare oss uten? Hva slags type læring bidrar lekser til? Hva slags type lekser har positiv effekt på elevenes læring? Hvordan kan vi kvalitetssikre læringseffekten av leksene som blir gitt?