K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT M ØTE MED STATSSEKRETÆR R EYNIR J ÓHANNESSON / S AMFERDSELSDEPARTEMENTET 12.08.15 HITRA KYSTHAVN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Nor Lines – det unike transportsystem.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Arctic Sea and Rail Express
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norsk gass – fra kilde til marked
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Havbruk – en spennende næring
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Muligheter for midtnorsk havbruksnæring Alf Jostein Skjærvik, leder Midtnorsk Havbrukslag.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Jakten på tidstyvene i forvaltningen Miljøseminaret i Florø 2016 Solveig Skjei Knudtsen, prosjektleder Fylkeskommunenes Akvakultursamarbeid.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 3 – sett inn eget bilde Nærings- og fiskeridepartementet En moderne sjømatpolitikk for.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Skredsikring fra 2010 til nå
Norden som foregangsregion
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Kan laksen endelig ta båten til markedet
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Kommuner og Regionråd på Helgeland
Lav rente – en gjeldsfelle
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Utskrift av presentasjonen:

K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT M ØTE MED STATSSEKRETÆR R EYNIR J ÓHANNESSON / S AMFERDSELSDEPARTEMENTET HITRA KYSTHAVN DAGENS LO/LO- OG RO/RO-LØSNING FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL Tema: Presentasjon av Kysthavnalliansen. Følger opp regjeringens ønske om havnesamarbeid og mer gods fra vei til sjø. Hovedoppgaven: Sjøtransport av fersk laks fra Midt-Norge til Kontinentet/Europa. En løsning foreligger (med kostnader)! Kortsiktig oppstartbistand – Mulighetene/Kravene? Kråkøya

K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL

HITRA KYSTHAVN HITRA INDUSTRIPARKHITRA KYSTHAVN FASE 2 CA. 200 DA HITRA KYSTHAVN DAGENS LO/LO- OG RO/RO-LØSNING FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL

KRÅKØYA KYSTHAVN HITRA KYSTHAVN DAGENS LO/LO- OG RO/RO-LØSNING FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL KRÅKØYA KYSTHAVN FASE 1 (2016) KRÅKØYA KYSTHAVN OG INDUSTRIPARK UTVIKLINGSOMRÅDET

KYSTHAVNALLIANSEN – O PPDRETTSLOKALITETER OG SJØMATEKSPORT FRA M IDT -N ORGE HITRA KYSTHAVN DAGENS LO/LO- OG RO/RO-LØSNING FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL Årlig (2014) eksporteres ca tonn fisk fra Midt- Norge-regionen til markedene i Sentral-Europa (ca. 70%), Øst- Europa (ca. 20%) og Far East/USA (ca. 10%) – på vei. Det er forventet at produksjonen i havbruksnæringen dobles til tonn i I 2050 forventes produksjonen, iflg. næringen selv, å være fem ganger dagens volum. Er veiene forberedt på dette?

K YSTHAVNALLIANSEN – V ÅRE VIKTIGSTE OPPGAVER FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL Sjøtransport av sjømat fra Midt-Norge til kontinentet, ved å etablere effektive havne- og terminalløsninger på Hitra og Kråkøya. Dette representerer det første satsingsområdet til Kysthavnalliansen. Mer sjøtransportert gods langs kysten. Være en aktiv pådriver for at godset til Midt-Norge forblir om bord i båten inntil det når våre havner, i stedet for at godset føres på skip som losses i Göteborg eller på Østlandet for så å bli transportert på bil til Midt-Norge. Helhetlig samferdselsplanlegging der bærekraftige sjø- og landtransportløsninger tillegges vekt. Kysthavnene må integreres i infrastrukturplan- leggingen og –utviklingen i vår region. Å skape best mulig utviklingsmulighet for de aktørene som er etablert i havnene våre og potensielle nye sjøtransportbrukere. Vurdere mulige utvidelser. Helgeland?

K YSTHAVNALLIANSEN – O PPGAVE 1: F ISKEEKSPORTEN FRA VEI TIL SJØ HURTIGBÅT- TERMINAL Det forutsettes at draenheten ikke blir med om bord! Fv 714: Rapporterte trailerulykker p å « Lakseveien » ( ) V I UTNYTTER RO / RO - SKIPETS OG BILENS FELLES EGENSKAP : F LEKSIBILITET ! R O / RO - SKIPET DER ( FØRERLØSE ) SEMITRAILERE TREKKES OM BORD, OG SKIPSDEKKET ERSTATTER VEIEN ! S EMITRAILEREN SOM ER BÅDE LASTBÆRER - OG DISTRIBUSJONSENHET !

B ÆREKRAFTIGE SJØTRANSPORTLØSNINGER FOR FERSK FISK FRA M IDT -N ORGE TIL K ONTINENTET HITRA KYSTHAVN DAGENS LO/LO- OG RO/RO-LØSNING FERGELEIE, BEREDSKAP HURTIGBÅT- TERMINAL ESBJERG HAVN DANMARK På sikt: ZEEBRUGGE HAVN BELGIA HITRA KYSTHAVN KRÅKØYA KYSTHAVN H OVEDHAVNENE

KYSTHAVNALLIANSEN: S AMARBEID MED B LUE W ATER S HIPPING GIR RESULTATER Esbjerg 1: Hitra Kysthavn og Industripark – Esbjerg Havn NB! S EILINGSPLANEN MÅ TILPASSES PRODUKSJONS - SITUASJONEN, OG VIL SKJE I SAMARBEID MED OPPDRETTSNÆRINGEN.

KYSTHAVNALLIANSEN: S AMARBEID MED B LUE W ATER S HIPPING GIR RESULTATER Esbjerg 2: Hitra/Kråkøya Kysthavn– Esbjerg Havn NB! S EILINGSPLANEN MÅ TILPASSES PRODUKSJONSSITUASJONEN PÅ H ITRA /F RØYA OG Y TRE N AMDAL, OG VIL SKJE I SAMARBEID MED TRANSPORTØR, HAVNER OG OPPDRETTSNÆRING.

KYSTHAVNALLIANSEN: O PPDRETTSNÆRINGEN BIDRAR I CO 2 - REDUKSJONEN ! E FFEKTER AV BÆREKRAFTIGE TRANSPORTLØSNINGER FOR FERSKFISK - EKSPORTEN FRA M IDT -N ORGE - I NDIKASJONER FOR E UROPA - MARKEDET : 2016: M ELLOM 50-60% AV PRODUKSJONEN SJØRETTES (S KIPSKAP. 120 TRAILERE / SEILING, 80% KAP. UTN.) - R EDUSERER ANTALL TONNKM PÅ NORSKE VEIER MED 160 MILL TONNKM (2 SEILINGER / UKE, 1 SKIP, 30% RETURGODS ) - R EDUSERER ANTALL TRAILERE PÅ F V 714 OG NORSKE VEIER TOTALT MED CA ENHETER PÅ ÅRSBASIS 2020: M ELLOM 50-60% FORUTSETTES SJØRETTET. S KIPSKAPASITET 120 TRAILER / SEILING (100% KAP. UTN.) - R EDUSERER ANTALL TONNKM PÅ NORSKE VEIER MED 400 MILL TONNKM (4 SEILINGER / UKE, 2 SKIP, 40% RETURGODS ) - R EDUSERER ANTALL TRAILERE PÅ F V 714 OG NORSKE VEIER TOTALT MED CA ENHETER PÅ ÅRSBASIS 2050: M ER ENN 50-60% FORUTSETTES SJØRETTET. D ETTE KREVER STØRRE SKIP (200 ENHETER )/3 SKIP … - R EDUSERER ANTALL TONNKM PÅ NORSKE VEIER MED 1 MRD TONNKM (6 SEILINGER / UKE, 3 SKIP, 50% RETURGODS ) - R EDUSERER ANTALL TRAILERE PÅ F V 714 OG NORSKE VEIER TOTALT MED CA ENHETER PÅ ÅRSBASIS

KYSTHAVNALLIANSEN: U TFORDRINGENE SOM MÅ AVKLARES SNAREST ! S KIP, GODSGRUNNLAG OG HAVNEFASILITETER ER NÅ PÅ PLASS, MEN TRANSPORTØR VIL KREVE VISSE VOLUMGARANTIER FOR Å STARTE OPP ! R ETURLASTMARKEDET ER VIKTIG OG MÅ BYGGES OPP OVER TID P RØVESEILINGER ER UTELUKKET – KOSTNADSKREVENDE AT TRANSPORTAPPARATET OG BEREDSKAPEN SKAL VÆRE PÅ PLASS FOR EN GITT PERIODE. A VGIFTSREDUKSJONER I EN OPPSTARTSPERIODE ? T IDSBEGRENSET ØKO - BONUSLØSNING FOR HOVEDTRANSPORTEN ? M ULIGE STATLIGE INSENTIVER KNYTTET TIL OPPDRETTSNÆRINGEN ? K OMBINASJONER AV OFFENTLIGE STØTTEORDNINGER ? P Å SIKT : O RGANISERING DER NÆRINGEN ER EIER AV / MEDEIER I TRANSPORTSELSKAPET ? P Å SIKT : A KTUELT Å UTVIDE MED SEILINGER OVER Z EEBRUGGE H AVN – EGET OPPLEGG ELLER I KOMBINASJON MED E SBJERG H AVN ? P Å SIKT : U TVIKLE ET EGET DISTRIBUSJONSNETTVERK MELLOM KNUTEPUNKTSHAVNENE I K YSTHAVNALLIANSEN OG REGIONEN FOR ØVRIG ? P Å SIKT : U TVIDE HAVNE - OG SJØTRANSPORTTILBUDET TIL OGSÅ Å FANGE OPP ANNEN EKSPORTLAST, DVS GODS GENERELT PÅ SEMITRAILERE ? R O / RO - KONSEPTET TILLATER DETTE.

Takk for oppmerksomheten