Å REGNE I KROPPSØVING - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget kroppsøving? Utarbeidet av Bjørg Oddrun Hallås, Høgskolen i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til presentasjon av Multi!
Advertisements

Å regne i norsk - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget norsk? Utarbeidet av Trine Gedde-Dahl, Høgskolen i Oslo Bjørn Smestad,
Nettverksamling i matematikk
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Lillehammer 25. September 2012
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Ny læreplan, nye utfordringer
"God bagasje på livets reise."
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Forslag til endring i forskrift :
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kroppsøvingsdidaktikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Elevinstruksjon 2018/19.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Å REGNE I KROPPSØVING - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget kroppsøving? Utarbeidet av Bjørg Oddrun Hallås, Høgskolen i Bergen Trude Fosse, Høgskolen i Bergen Ingvild Kvikstad, Høgskolen i Oslo Magni Elen Hope Lossius, Høgskolen i Bergen

K UNNSKAPSLØFTET FRAMHEVER ”Å kunne rekne i kroppsøving inneber mellom anna å kunne måle lengder, tider og krefter. Å forstå tal er nødvendig når ein skal planleggje og gjennomføre treningsarbeid.”

MÅL ”Vi vil vise hvordan man kan rette oppmerksomhet mot læringsaktiviteter i kroppsøvingsfaget som også kan være med å støtte opp under kompetansemål i matematikkfaget. Det er viktig å understreke at slik aktiviteter ikke skal gå på bekostning av kroppsøvingsfagets primæroppgave som aktivitetsfag, de skal først og fremst forsterke sammenhengen mellom de to fagene, og vise at de kan dra nytte av hverandre. ” (Jacobsen & Mjåtveit i Fauskanger 2009)

K ONKRETE LÆRINGSMÅL FOR KURSET : Lærerne skal få innføring i og bli bevisste om: kompetansemål i kroppsøvingsfaget der regnefaglige ferdigheter kan inngå regnefaglige komponenter som kan øves opp gjennom ulike øvelser og aktiviteter kroppsøvingsfagets rolle som et sentralt fag for tverrfaglig arbeid

Å REGNE I KROPPSØVING Tall Kart, målestokk Tabeller Oppfattelse av formasjoner Måling Funksjoner Former Begrepsutvikling Tenke logisk og strategisk i spill Kroppsoppfattelse Grunnleggende bevegelseserfaring KonkretAbstrakt

R EGNEFAGLIGE MÅL FOR LÆRERE Se og bruke regning som en naturlig del av kroppsøving. Trekke fram regning der dette er relevant i forbindelse med arbeidet i kroppsøving. Gjennomføre undervisning der regning spiller en avgjørende rolle i arbeidet med kroppsøving for eksempel ved oppvarming, pauser, uttøyning etc.

T ALL bruk av leker som oppøver tallforståelse organisere i grupper på ulike måter slik at elever blir utfordret i forhold til formasjoner, rekkefølge og antallet i grupper telle puls i ulike aktiviteter beregning og anvendelse av intensitetsnivå på treningsopplegg bruk av ulike tabeller; kostholdstabell, vindtabell, værvarsling

FRILUFTSLIV Riktig bekledning er viktig for å unngå frostskader. Å uttrykke sammenhengen mellom vind og temperatur visuelt ved hjelp av graf kan gi en rikere forståelse for dette.

G EOMETRI hvordan elevene kan lage og bruke enkle kart bruk av koordinatsystemer på kart anvendelse av parallellforskyvning og himmelretninger ved bruk av kompass arbeid med symmetri, to- og tredimensjonal forståelse i ulike øvelser bruk av ballspill for å forstå innfallsvinkler og utfallsvinkler vektarmer og krefter i praktiske situasjoner ergonomi logisk og strategisk tenking gjennom taktiske momenter i spill

E KSEMPEL GEOMETRI Illustrasjonene er hentet fra Norges orienteringsforbund

M ÅLING bruk av målestokk på kart tolking av kart i forhold til geografiske og topografiske trekk temperaturavlesing i tilknytning til friluftsaktiviteter tids- og lengdemåling i ulike aktiviteter bruk av pulsklokker, stoppeklokker, målebånd

S TATISTIKK, SANNSYNLIGHETSREGNING OG FUNKSJONER bruk av tabeller, diagrammer og kurver som viser egne testresultater bruk av tabeller, diagrammer og kurver i planlegging av trening bruk av tabeller, diagrammer og kurver i prosjektoppgaver

U THOLDENHETSTRENING Hvordan bearbeide resultatene?

ORGANISERING BRUK AV MUNTLIG SPRÅK For å styrke elevenes regnefaglige ferdigheter i kroppsøving er det muntlige språket svært sentralt Eksempel Utfordre elever på organisering og grupperinger

Å KUNNE BRUKE KROPPEN Kroppsoppfattelse og grunnleggende bevegelseserfaring er sentralt i begrepsforståelse og symboloppfattelse Forslag til aktiviteter Leker: Kongen befaler (se eget materiell) Grunnleggende bevegelser (se eget materiell)

E KSEMPLER PÅ AKTIVITETER Detaljert plan for hver aktivitet se eget materiell Aktivitet i ulike bevegelsesmiljø: Grunnleggende bevegelseserfaring, kroppsoppfattelse og begrepsutvikling Kongen befaler Haien kommer Bygge steinvarde og bruke stein som redskap Idrett Friidrett Kulestøt Ballspill

E KSEMPLER PÅ AKTIVITETER Detaljert plan for hver aktivitet se eget materiell Dans Jig circle Aerobic Friluftsliv Orientering Aktivitet og livsstil Utholdenhetstrening Egentrening og periodeplan

A RBEID PÅ TVERS AV FAG ”Gjennom presiseringer i ”Læringsplakaten” i LK06 skal skolen legge opp til varierte arbeidsmåter og involvere lokalmiljøet. Å benytte seg av det potensialet som finnes i ulike nærmiljø, av både menneskelige, natur- og bygningsmessige ressurser, gir elever viktige kunnskapskilder og gode læringsarenaer”… ”Elever kan for eksempel lære seg regneark ved først å gjennomføre en utholdenhetsøkt på idretts- eller skøytebanen og deretter bruke resultatene i matematikk.” (Hallås 2009)

AVSLUTTENDE KOMMENTAR ”Det har vært viktig for oss at kroppsøvingsfaget har lagt premissene for samarbeidet, og at matematikk trekkes inn som et supplement der det kjennes faglig naturlig. Å bruke egne erfaringer fra kroppsøvingsfaget for å belyse sentrale matematiske problemstillinger tror vi vil gi mange elever en nærhet til stoffet, og dermed økt motivasjon” (Jacobsen & Mjåtveit i Fauskanger 2009)

LITTERATURLISTE Fauskanger, J., Mosvold, R. og Reikerås, E. (red.) Å regne i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget Traavik, H., Hallås, O. og Ørvig A. (red. ) Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget Illustrasjoner er hentet fra: Bergsjø og Kvikstad 2006 : Spinn. Oslo: Aschehoug.