Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
Agenda 1.Innovasjon Norge i endring 2.«Det store bildet» – hvordan ser det ut for maten? 3.Utviklingsprogrammets tjenester Finansiering Kompetanse Omdømme
Innovasjon Norge i endring
Fire endringsdrivere
INNOVASJON NORGE 2015 Organisasjon og ledelse Gründere og oppstartbedrifter Bård Stranheim Vekstbedrifter og klynger Mona Skaret Merkevaren Norge Cathrine Pia Lund Administrerende direktør Anita KrohnTraaseth Viseadm.direktør Toril Bariusdotter Ressem Finans, styring og fond Hans Martin Vikdal HR, kultur og kompetanseutvikling Yvonne Fosser IKT og digitalisering Rodin Lie PR og kommunikasjon Bærekraft Norge Inger Solberg Regioner og finansiering Per Niederbach
Det store bildet
Kilder: Opplevelserinord.no/toposophy.com/gd.no/smp.no/vg.no
Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014, Innovasjon Norge Det ligger penger i å satse på matturisten kr. merforbruk pr døgn MNOK totalt
Dette vil vi ha! Omsetning norske spesialiteter 2,8 mrd3,02 mrd3,54 mrd4,2 mrd Årlig omsetningsvekst6,7%8,4%16.5%10,3% Total vekst mat/drikke5%3,6% 5,5 % 3,5 % Kilder: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 40, Bilder: brimi-seter.no/ meny.no/rorosmeieriet.no
Våre tjenester
Utviklingsprogrammets målgrupper Lokalmat og drikkeReinnæringen Innlandsfisk Inn på tunetMåltidsopplevelserReiselivsopplevelser
Tiltak innenfor Utviklingsprogrammet FinansieringKompetanseOmdømme Vekstordning for bedrifter med vekstpotensial på 30 % over tre år -Minimum 1mill i omsetning -Minimum 1 årsverk - dekning av driftsutgifter på inntil 1 mill kr. over tre år Bedriftsutviklingsmidler: gjelder kun for reinnæringen Forretningsutvikling Kompetansetilbud gjennom IN (kursporteføljer reiseliv og landbruk) - FRAM -Mentorordning -Design -Kurs knyttet til reiseliv Fylkesovergripende, nasjonale og internasjonale aktiviteter: Matarrangement Temasatsinger - Markedsføring av spesielle tema i internasjonale markeder og produktutvikling og overvåking av aktiviteter hjemme. Bedriftsnettverk -Kommersielle -Kunnskapsdrevne -Minimum 3 bedrifter Matfaglige kompetansetilbud gjennom fem kompetansenettverk (lavterskel tilbud) Kampanjer: Bygdeturismekampanjen er nasjonal markedsføring av små mat- og reiselivsbedrifter
Finansiering
Vekstordningen Bedriften må ha som målsetting å øke omsetningen med minst 30 % over en treårsperiode Bedriften bør omsette for minimum 1 mill. kroner per år Sysselsettingen bør utgjøre minimum 1 årsverk Dekning av driftsutgifter på inntil 1 mill over tre år I 2015 ble det innvilget 24,5 millioner kroner fordelt på 28 saker gjennom Utviklingsprogrammet
Bedriftsnettverk Samarbeid mellom tre eller flere aktører Oppnå noe mer i fellesskap enn på egenhånd Modellen planlegges gjennomført med 3 faser: Fase 1 - Forstudie : Mobiliserings- og klargjøringsprosessen (inntil kr – midlertidig stopp i inntak av nye) Fase 2 – Forprosjekt: Forretningsutviklingsprosessen (inntil kr) Fase 3 – Hovedprosjekt Kommersiell prosess (inntil kr pr år) I 2015 ble det innvilget 9,8 millioner kroner fordelt på 34 saker
16 Investeringer Investering i faste anlegg og tilhørende produksjonsutstyr av varig karakter (ikke leasing). Tilskudd Inntil 20 % av godkjent kostnadsoverslag «Tak» på 1,5 mill Lån Lavrisikolån 2,9% nom – innafor 90% av verdi Risikolån 4,2% nom
Kompetanse
Forretningsutvikling: IN Design FRAM Mentor Reiseliv: kurs Matfaglig kompetanse: kompetansenettverkene Besøksordning/veiledning Kurs Markedstjenester: Matmerk Kurs Besøksordning Kompetansetilbud Foto: maere.no/maeremat.no
Omdømme
20 Omdømmetiltak Matarrangement: - IGW (Berlin, januar hvert år) - Matstreif (Oslo, september hvert år) - Regionale matfestivaler (fylkesovergripende samarbeid, lokalmat som utgangspunkt, inntil pr region pr år) - Eventuelt andre arrangement Tema: sykkel, vandring, fiske Bygdeturismekampanjen