Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal 03.03.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Advertisements

«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Tjenester innen landbruksområdet Bjarne Øygard, Innovasjon Norge Møre og Romsdal.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Utviklingsprogrammet -landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Brita Skallerud.
Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
MIF Samfunnsregnskap  Boye Skistad  Per Fjeld-Olsen Prosjektgruppen.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Local food as an engine for local business. Om prosjektet LOCFOOD Partnerskap Bakgrunn Målsetning Aktiviteter Resultater Erfaringer Utbytte Utfordringer.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
vekstprosjekter og investorer
Spillemidler til idrettsanlegg
Tilskuddsordning for bredbåndsutbygging
Scenarier Bryting, Judo og Kampsport
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
«Sørlandets grønne mulighet»
Glommastien, Fredrikstad
Målsetting med prosjektet
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
BUDSJETT 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Økonomistudiene NMBU.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Margrethe Helgebostad
SkatteFUNN Eirik Normann,
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Hardanger dei siste åra
Midler til utvikling av arktisk landbruk
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Maritimt barometer 2018.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Firmanavn Forretningsplan.
Formål, virksomhet, medlemmer og medlemsavgifter 2019
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Bedriftsnettverk i Vefsn, Grane og Hattfjelldal Februar 2014
Regional næringsplan Regional formannskapskonferanse 2019.
Kompetansestrategi Agder 2030
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Meløy som attraktivt bo- og arbeidssted
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal

Agenda 1.Innovasjon Norge i endring 2.«Det store bildet» – hvordan ser det ut for maten? 3.Utviklingsprogrammets tjenester Finansiering Kompetanse Omdømme

Innovasjon Norge i endring

Fire endringsdrivere

INNOVASJON NORGE 2015 Organisasjon og ledelse Gründere og oppstartbedrifter Bård Stranheim Vekstbedrifter og klynger Mona Skaret Merkevaren Norge Cathrine Pia Lund Administrerende direktør Anita KrohnTraaseth Viseadm.direktør Toril Bariusdotter Ressem Finans, styring og fond Hans Martin Vikdal HR, kultur og kompetanseutvikling Yvonne Fosser IKT og digitalisering Rodin Lie PR og kommunikasjon Bærekraft Norge Inger Solberg Regioner og finansiering Per Niederbach

Det store bildet

Kilder: Opplevelserinord.no/toposophy.com/gd.no/smp.no/vg.no

Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014, Innovasjon Norge Det ligger penger i å satse på matturisten kr. merforbruk pr døgn MNOK totalt

Dette vil vi ha! Omsetning norske spesialiteter 2,8 mrd3,02 mrd3,54 mrd4,2 mrd Årlig omsetningsvekst6,7%8,4%16.5%10,3% Total vekst mat/drikke5%3,6% 5,5 % 3,5 % Kilder: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 40, Bilder: brimi-seter.no/ meny.no/rorosmeieriet.no

Våre tjenester

Utviklingsprogrammets målgrupper Lokalmat og drikkeReinnæringen Innlandsfisk Inn på tunetMåltidsopplevelserReiselivsopplevelser

Tiltak innenfor Utviklingsprogrammet FinansieringKompetanseOmdømme Vekstordning for bedrifter med vekstpotensial på 30 % over tre år -Minimum 1mill i omsetning -Minimum 1 årsverk -  dekning av driftsutgifter på inntil 1 mill kr. over tre år Bedriftsutviklingsmidler: gjelder kun for reinnæringen Forretningsutvikling Kompetansetilbud gjennom IN (kursporteføljer reiseliv og landbruk) - FRAM -Mentorordning -Design -Kurs knyttet til reiseliv Fylkesovergripende, nasjonale og internasjonale aktiviteter:  Matarrangement  Temasatsinger - Markedsføring av spesielle tema i internasjonale markeder og produktutvikling og overvåking av aktiviteter hjemme. Bedriftsnettverk -Kommersielle -Kunnskapsdrevne -Minimum 3 bedrifter Matfaglige kompetansetilbud gjennom fem kompetansenettverk (lavterskel tilbud) Kampanjer: Bygdeturismekampanjen er nasjonal markedsføring av små mat- og reiselivsbedrifter

Finansiering

Vekstordningen Bedriften må ha som målsetting å øke omsetningen med minst 30 % over en treårs­periode Bedriften bør omsette for minimum 1 mill. kroner per år Sysselsettingen bør utgjøre minimum 1 årsverk Dekning av driftsutgifter på inntil 1 mill over tre år I 2015 ble det innvilget 24,5 millioner kroner fordelt på 28 saker gjennom Utviklingsprogrammet

Bedriftsnettverk Samarbeid mellom tre eller flere aktører Oppnå noe mer i fellesskap enn på egenhånd Modellen planlegges gjennomført med 3 faser: Fase 1 - Forstudie : Mobiliserings- og klargjøringsprosessen (inntil kr – midlertidig stopp i inntak av nye) Fase 2 – Forprosjekt: Forretningsutviklingsprosessen (inntil kr) Fase 3 – Hovedprosjekt Kommersiell prosess (inntil kr pr år) I 2015 ble det innvilget 9,8 millioner kroner fordelt på 34 saker

16 Investeringer Investering i faste anlegg og tilhørende produksjonsutstyr av varig karakter (ikke leasing). Tilskudd Inntil 20 % av godkjent kostnadsoverslag «Tak» på 1,5 mill Lån Lavrisikolån 2,9% nom – innafor 90% av verdi Risikolån 4,2% nom

Kompetanse

Forretningsutvikling: IN Design FRAM Mentor Reiseliv: kurs Matfaglig kompetanse: kompetansenettverkene Besøksordning/veiledning Kurs Markedstjenester: Matmerk Kurs Besøksordning Kompetansetilbud Foto: maere.no/maeremat.no

Omdømme

20 Omdømmetiltak Matarrangement: - IGW (Berlin, januar hvert år) - Matstreif (Oslo, september hvert år) - Regionale matfestivaler (fylkesovergripende samarbeid, lokalmat som utgangspunkt, inntil pr region pr år) - Eventuelt andre arrangement Tema: sykkel, vandring, fiske Bygdeturismekampanjen