Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertNora Thorbjørnsen Endret for 7 år siden
1
www.innovasjonnorge.no Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver
2
www.innovasjonnorge.no Innovasjon Norge har virkemidler til å hjelpe frem gründere og gode ideer. Du får vite om ordninger og får gode råd fra en rådgiver som har sett gründere gjøre både feil og riktig.
4
Gründing er en risikosport… Innovasjon Norge arbeider med de gründerne som tar størst risiko
5
AV 100 START-UPS
7
BLIR 75 AVVIKLET INNEN 3 ÅR
8
17 GJØR NOE HELT ANNET
9
KUN 8 GJENNOMFØRER OPPRINNELIG PLAN
10
HVORFOR MISLYKKES DE?
11
Ikke behov i markedet 42% TRE HOVEDGRUNNER:
12
Ikke behov i markedet Går fri for penger 42% 29% TRE HOVEDGRUNNER:
13
Ikke behov i markedet Går fri for penger Har ikke rett team 42% 29% 23% FEIL METODE?
14
UNNGÅ STEALTH MODE!
16
12 «det er ingen fakta i huset…du må ut å snakke med kundene»
17
Hva er dyrest? Hva er mest risikabelt? Bygge noe? Spørre noen om noe?
18
Versjonen av et nytt produkt som tillater oss mest mulig læring om kundene til lavest mulig investering. “The minimum viable product is that version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort." - Eric Ries Minimumsprodukt - MVP
19
IDÉ PRODUKT DATA BYGGLÆR MÅLE 1.Du har en forretningsidé… 2.Bygg “minimumsproduktet” du trenger for å komme et steg videre i dialog med kunder 3.Mål tilbakemeldingene 4.Bruk lærdommene til å videreutvikle forretningsidéen
20
1.Snakk med kundene dine for å forstå deres behov 2.Skissér løsningen din 3.Lag prototyp - 3D print hvis nødvendig 4.Land avtaler før du investerer store summer
21
HUSK Som gründer må du lære så fort og så mye som mulig, med minst mulig ressurser!
22
ProblemLøsningProsess for å få svar Ukjent Lean Start-up Gründeren har kun en haug med hypoteser i tidlig fase
23
Verdiløfte Kundesegment www.innovasjonnorge.no Viktigste hypoteser som må avklares i tidligfase Hypotese!
24
Beskriv hypotesene i forretningsmodellen
25
Klubbmedl.skap 1:1 Klubbmedl.skap 1:1 www/tlf Posten Concept stores www/tlf Posten Concept stores Hypotese!
26
Praktisk jobbing www.innovasjonnorge.no
27
Start med kunden “MÅ ha” det Dropp “FINT å ha” Jobbe iterativt med kundeutvikling og produktutvikling Få validert markedsbehov og produktegenskaper FØR du bygger det inn i produktet Få kundens tilbakemelding og «forpliktelser» så raskt som mulig
28
Lean Startup - oppsummering Teste hypoteser så raskt som mulig Lære så raskt som mulig Ikke kaste bort dyre kostnader/timer Få produktet ut til potensielle kunder så raskt som mulig www.innovasjonnorge.no
29
Virkemidler for etablerere Noen aktuelle støtteordninger www.innovasjonnorge.no
30
Gründertelefonen www.innovasjonnorge.no Ring oss Har du lyst til sparre med noen om ideen din? Vi kan hjelpe deg et steg videre oppstartsprosessen. 800 50 7890 9.00 - 15.00 (man-fre) (tjenesten er gratis og det er gratis å ringe fra fasttelefoner i Norge) Vi har taushetsplikt Vi har lovbestemt taushetsplikt om forretningsmessige eller private forhold som vi blir kjent med i vårt arbeid.
31
Etablerertilskudd www.innovasjonnorge.no Fase 1 – Markedsavklaring Hovedmål: Teste ut om produktet/tjenesten er interessant hos kundene Støtte inntil kr 100 000 (kan utgjøre 100% av eksterne kostnader) Fase 2 – Kommersialisering Hovedmål: Velge forretningsmodell, utvikle forretningsplan og starte kommersialisering Støtte inntil kr 500 000 (kan utgjøre 50%-75%)
32
Få en mentor fra næringslivet Mange gründere har behov for kunnskap om det å drive egen virksomhet, forretningsutvikling og markedsmuligheter. Gjennom Mentortjenesten får du personlig veiledning og oppfølging som kan være avgjørende for om din bedrift lykkes. Mentor er en strategisk veileder og sparringspartner. Mentoren vil ikke gjøre praktisk arbeid for bedriften eller representere bedriften utad. www.innovasjonnorge.no
33
Mentorordningen www.innovasjonnorge.no Bidra til økt overlevelse og vekst blant gründerbedrifter med ambisjoner om vekst. Innhold: Utredning av gründerbedriftens behov Tilbud om en strategisk mentor Deltakelse på nettverkssamling(er)? Andreas Nilsen, Moose on the Loose AS og mentor Hans Engelsen Eide, Skigutane AS
34
Innovasjon Norge kan dele risikoen med deg, og hjelpe deg til en raskere og bedre markedsintroduksjon.
35
Lykke til! 35
37
37 Entreprenørskap er en risikosport 1 av 3 nyetablerte bedrifter lever etter 5 år Få av dem blir vekstbedrifter Innovasjon Norge kan dele risikoen med deg og hjelpe deg til en raskere og bedre markedsintroduksjon !
38
Hva er det aller viktigste vi ser etter ? 38 Idéen/løsningen representerer noe VESENTLIG NYTT i det markedet du skal inn i og har et markedspotensial. Bedriften har ambisjoner om å VOKSE utover et «levebrødsforetak».
39
Risikosport www.innovasjonnorge.no
40
Målgruppe: www.innovasjonnorge.no Daglig ledere Mål om vekst og langsiktig lønnsomhet, utover lokalt marked. Krav til innovasjonshøyde. Må være registrert foretak (organisasjonsnummer)
41
Hvem - hva - hvordan www.innovasjonnorge.no Søknad sendes Innovasjon Norge. NB! Husk dialog i forkant av søknad Inntil kr 31 500 eks MVA til 30 timer med mentor. Mulighet for tillegg ved lang reise Kobling gründer-mentor for Nord-Norge utføres av Kunnskapsparken i Bodø AS. Invitasjon til nettverkssamlinger med andre gründere og mentorer. Gjennomføring, rapportering og utbetaling.
42
Forretningsmodell som analyseverktøy
43
Gjør søknaden din interessant og troverdig Vi leser en drøss med søknader hver dag. Tenk på det som en jobbsøknad hvor du skal selge deg inn. Hvorfor skal vi gi nettopp DEG penger fra staten? Hvorfor vil nettopp DU være 1 av 10 gründerbedrifter som lykkes? Vi må TRO PÅ DIN EVNE til å drive frem et godt prosjekt OG realisere dine vekstambisjoner !! 43
44
Aktuelle aktiviteter (eksterne kostnader) i fase 1 Kundeundersøkelser, brukerstudier og annen kartlegging for å få mer innsikt i brukerbehov. Utvikling av prototyper/skisser/3D beskrivelser av løsningen som skal testes. Testing og videreutvikling av idéen/ løsningen. Aktiviteter knyttet til nettverksbygging og kompetanseutvikling.
45
Aktuelle aktiviteter (eksterne kostnader) i fase 2 Produkt-/tjenesteutvikling (herunder designprosjekter og/eller samarbeid med pilotkunder). Beskyttelse av immaterielle rettigheter. Etablere samarbeid med partnere (reisevirksomhet). Utvikling av merkevarestrategi, visuell identitet, nettsider, profil- materiell og andre aktiviteter som sikrer en helhetlig og best mulig markedsintroduksjon.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.