Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Hva er psykisk utviklingshemming?
-ikke bare for zippylæreren…
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Sosial ferdighetstrening
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
ART- Et program for trening av sosial kompetanse
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sverre Nesvåg Forskningsleder
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Generelle tiltak og forebygging
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
Organisering og arbeidet i kommunene
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hva er viktig for elevers læring?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
En introduksjon.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART

Program for samlingen Hvorfor trene barn og unges sosiale kompetanse? Hva er ART? Hvordan fungere ART? Forskning på ART Implementering, generalisering, kurs og opplæring

Presentasjon 1.Navn 2.Arbeidssted og tittel 3.Hvilken informasjon du ønsker

ART- senteret En videopresentasjon!

HvorforHvorfor trene barn og unge i sosial kompetanse? ”Barn og unge trenger ikke bare sosiale ferdigheter, men også kunnskap om hvilke situasjoner de skal benyttes i. Sosial kompetanse regnes som en av bærebjelkene i personlig utvikling, og er av mange hevdet å være avgjørende for utvikling av selvfølelse. Dessuten er sosial kompetanse en ressurs for å mestre stress og problemer, og en viktig faktor for å motvirke utvikling av problematferd som kriminalitet, vold, mobbing og rasisme” Terje Ogden 2001, Veilederen for utvikling av sosial kompetanse i skole og opplæring

Ensomhet (Se Jones, Hobbs & Hockenbury, 1982) Det er også påvist sammenheng mellom barns evne til å etablere vennskap og grad av psykiske vansker gjennom hele livet (Hay, Payne, & Chadwick, 2004)

Depresjon (Tse & Bond, 2004; Segrin, 1990)

Mobbing og aggresjon (De-Rosier 2004 Språkutvikling (Baker and Cafael 1987)

Andre venner med atferdsvansker (Dodge et al. 2006)

Misbruk av rusmidler (Gaffney et al 1998)

Skoleprestrasjoner (Durlak et al., 2007) 75% av barn med lærevansker har manko på sosiale ferdigheter (Kavale & Forness, 1996)

Hvorfor trene på sosial kompetanse i barnehage og skole ? Fungering i elevrollen Evnen til å ta til seg læring Evnen til å fungere sosialt sammen med andre elever Fungere som venn Fungere som lagkamerat osv

ART Aggression Replacement Training Et program for trening av sosial kompetanse Multimodalt program bestående av 3 komponenter Sosiale ferdigheter (atferd) Sinnekontroll (emosjoner) Moralsk resonnering (kognisjon) Spesifikk trening

Atferd Atferd er lært Atferd oppstår fordi den over tid har gitt gevinster Atferd kan avlæres og endres

Locus of Control (hvor plasserer jeg kontrollen i mitt liv) Med over 5000 studier det mest gjennomforskedegjennomforskede psykologiske fenomen Virker inn på: - Læringsutbytte IQ - Helse - Psykisk helse

Locus of control Personer som har høy intern ”locus of control”, attribuerer han/henne suksess til egen innsats og evner. En person som tror på engen innsats og evner vil være mer motivert for å lære, tåle mer motstand, god studieteknikk og positive akademiske holdninger (går dem ofte godt i et skoleløp) Personer med ekstern ”Locus of control”, vil beskrive han/hennes suksess til flaks, skjebne, eller under påvirkning av sterke personer som vet og kan bedre (som læreren). Vil legge ned mindre innsats som trengs for å lære. Mennesker med ekstern ”locus of control” har større sannsynlighet for å utvikle angst, dårlig selvbilde siden de tror de ikke har kontroll over eget liv

Locus of control Lært hjelpeløshet Depresjon Optimisme Pessimisme Tenk da så viktig at vi hjelper barna til å: –Føle mestring –Ta ansvar –”Det gikk ikke denne gang, men jeg har tro på deg! Prøv igjen!”

Anbefalt og en del av MultifunC - modellen (Andreassen - 03) Forskergruppe oppnevnt av utdanningsdirektoratet og helse - og sosialdirektoratet (Nordahl -06) Programmet vurderes å tilhøre kategori 3: Program med dokumenterte resultater. ”Forskergruppen anbefaler ART til bruk på skolens ungdomstrinn i forhold til grupper som har utviklet eller står i fare for å utvikle problematferd. Brukt i primærforebyggende sammenheng bør programmet suppleres med skoleomfattende tiltak.”

ART og rammeverk Barnehagenes rammeplaner Skolenes rammeplaner Barnevernets formål Formålet til boliger for psykisk utviklingshemmede Signaler fra Storting mv.

Evalueringsundersøkelser i Norge

Hva forskning viser En mengde studier viser at elevene ved å erstatte noen undervisningstimer i akademiske fag som matte, norsk osv med trening i sosial kompetanse vil øke sine akademiske prestasjoner av 2 grunner: de blir flinkere i elevrollen de bedrer sine forutsetninger for å ta til seg læring Kilde: Building academic success on Sosial and Emotional Learning (SEL) What does the research say?

Hva sier forskningen? Forskningen viser at ART virker …men at trenerne må være gode nok! …og at miljøet rundt spiller en stor rolle!

Hva forskning viser om sammensetning ART smitter til vennene til elever som trener Dersom gruppen er riktig sammensatt, vil atferdsendringer smitte over til de andre elevene på skolen = bedre klasse-/ skolemiljø Vår siste forskning viser dette svært tydelig

60 studiepoengs videreutdanning i “Trening i sosial kompetanse” ART- instruktør Deltids studie over 2 år: 8 ukes samlinger ART sentral metode ART-trenings praksis med forskning Andre metoder i trening av sosial kompetanse

8 dagers ART- trener kurs 4 dager sosial ferdighetstrening og sinnekontrolltrening 3 dager repetisjon og moralsk resonnering 1 dag med praktisk prøve ART- eksamen 15 studiepoeng

Veiledning Veiledning i:Implementering Metodeutvikling Miljøterapi / generalisering Motivasjons- og belønningssystemer

FamilieART Bygd på den Canadiske modellen til Calame & Parker 3 dagers påbygningskurs for ART- trenere Gratis veiledning til familieART grupper som er med på forskning

6 dagers kurs JuniorARTtrener JuniorARTtrener

Barnehager Barnevernsinstitusjoner Skoler Rusinstitusjoner Fengsel Personer med asperger / autisme PsykiatriPersoner med utviklingshemming Hvor trenes ART i Norge?

ART grupper i alle landsdeler i over 50 kommuner. - over 2000 trenere ART grupper i alle landsdeler i over 50 kommuner. - over 2000 trenere Fra full implementering i hele organisasjonen til enkeltgrupper

ART program (standardprogram) Vanligvis 10 ukers program Hver komponent 1 gang pr uke, ca 1 time pr gang, helst ulike dager 1 time sosial ferdighetstrening 1 time sinnekontrolltrening 1 time med moralsk resonneringstrening

ART - gruppebasert metode Stedfortredende forsterkning Modellæring Positiv forsterkning Prinsippet om feilfri læring Rollespillbasert læring

ART Aggression Replacement Training Et program for trening av sosial kompetanse Multimodalt program bestående av 3 komponenter Sosiale ferdigheter (atferd) Sinnekontroll (emosjoner) Moralsk resonnering (kognisjon) Spesifikk trening

SOSIAL FERDIGHETSTRENING Handlingskomponenten Lærer deltakerne hva de bør gjøre!

Mål –Styrke sosial kompetanse –Erstatte aggressiv atferd med sosialt akseptabel atferd

Hensikt med treningen? Nye ferdigheter trenes og repeteres gjennomtrenes ulike rollespill og senere i naturlige omgivelser. Med dette utvikles nye ferdigheter som gir deltakeren flere handlingsalternativer. Å kunne velge rett atferd i ulike sosiale situasjoner er barnets/ ungdommens ansvar.

Trening av sosiale ferdigheter Framgangsmåten for innlæring av sosiale ferdigheter kan sammenliknes med introduksjon av en ny ferdighet i for eksempel fotball: 1.Trener introduserer / forklarer 2.Trener demonstrerer 3.Deltakerne øver 4.Deltakeren får positiv tilbakemelding på atferd som gradvis blir mer og mer perfekt

Ferdighet nr 9 Å be om hjelp 1.Avgjør hva problemet er (tanker - indre dialog)indre dialog 2.Bestem deg for hva du vil ha hjelp til 3. Tenk på hvilke personer du tror kan hjelpe deg med problemet, og velg en av dem 4.Fortell hva du trenger hjelp til og spør om han eller hun kan hjelpe deg

Utvikling av indre dialog Lurias observasjoner (1961) av selvsnakk hos normale barn Little og Kendall jobbet videre (1979): - Barn i 3-4 års alder styrer sin atferd gjennom egne verbale instruksjoner - Ved 4-5 års alder fra hørbart til stille, indre selvsnakk - Selvkontroll utvikles som en funksjon av barnets utvikling av (indre) språkmekanismer (normalutvikling) Når denne utviklingen ikke skjer? Little og Kendall(1979) beskrev dem som impulsive, hyperaktive og med dårlig selvkontroll.

Utfordring: Hvordan hjelpe barn som faller utenfor Lurias normative utviklingssekvens? Selvinstruksjonstrening (Novaco1975) Lærte ungdommer å hanskes med sinne. Mente at sinne opprettholdes av selvsnakk. Jobbe med indre selvsnakk! Bakgrunn for SINNEKONTROLLSTRENINGEN i ART (triggere, signaler, påminnelser, dempere, selvvurdering)

Hva skal til for å lykkes? Kvalitet på metode opplæringen Gruppene er riktig sammensatt ART er alternativ til teoretiske timer Elevene søker om å bli med Det blir gitt info til andre foreldre, lærere og andre ansatte At andre enn ART- trenerne syns også dette er viktig og nyttig, og at alle gis nok kunnskaper for å støtte programmet

Hvordan skal en lærer opptre slik at det som trenes på treningene får verdi for elevene? Anerkjenne gode forsøk Anerkjenne positiv atferd Være oppmerksom på endringer Ignorere negativ atferd Være en god rollemodell

Oppsummering Rammeverkene etterspør mange elementer som finnes i ART programmet ART er basert på modell-læring, rollespill og anerkjennelse ART har vist seg å virke godt på mange arenaer ART er også en relativt krevende metode å implementere