Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kjennetegn og følgevansker
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Skriving i begynneropplæringa
Problemløsning.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen til foreldremøte Program: Del 1 – FAU-representant og klassekontakter Del 2 Matematikk o ”Russisk” matematikk ved Oddvar Lomeland o Matematikk-kofferten.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.

Snakk og les om verden.  Språket setter ord på opplevelser, handlinger og følelser.  Snakk om jobben din, fritidsaktiviteter, familie, venner og om nyheter og bøker.  Bruk kunnskapen din om det du er interessert i enten det er biler, politikk, matlaging eller fiskestenger.  Barnet får utvidet sine kunnskaper og gjennom det tilgang på nye ord og begreper.  La barnet ha mange billedbøker og tegneserier å velge mellom når du leser for barnet ditt.  Vær en god rollemodell – far må vise at han leser !!

Øv på bokstav – lyd forbindelsen  Bokstaver har et navn og en eller flere lyder.  Les lyd for lyd og trekk dette sammen til et ord som skal bety noe. S - O – L = sol =  Les hele ord. Jeg - meg  Les høgt sammen med barnet ditt.

Snakk om innholdet i teksten.  Lesing er avkoding * forståelse.  Venn barnet ditt til å se på bilder for å forespeile hva det kommer til å handle om.  Snakk med barnet ditt om det vet noe om emnet fra før.  Venn barnet ditt til å tenke over det han leser når han leser selv og når du leser høgt.  Snakk sammen om lesingen.  Snakk om det du leser selv i avis, på nettbrett, i bøker, oppskrifter osv.

Å skrive er lettere enn å lese.  Egen tanke blir tekst.  Skriving med mening.  Nettbrett med bokstav/lyd kobling - gir rask mestring – gir motivasjon og glede !!  Skriving av egen tekst gir lesetrening.

Vanlige spørsmål  Ja – samtale, høgtlesing, ord og begreper på morsmålet er viktig.  Nei – du må ikke slutte å lese høgt selv når barnet ditt kan lese selv !!  Dersom du ikke liker så godt å lese høgt kan dere høre på lydbok, se film sammen, fortell historier og snakk mye.  Ja – tegneserier er fullverdig lesestoff. ????

Leksearbeid A  Å få det til gir lyst til å lære - gi ros!!  Vis interesse for det barnet forteller om, leser og skriver.  Det er bedre med fem gode/rolige minutter enn 20 minutter med mas.  Barnet ditt lærer best når du samarbeider med læreren og spør dersom du lurer på noe.

Leksearbeid B  Oppmuntre barnet ditt til å lese leseteksten flere ganger - det gir opplevelse av flyt.  Be barnet fortelle hva leseleksen handlet om eller snakk sammen om det.  Gå på ordjakt i teksten.

Dersom det er vanskelig.  Gi ekstra mye oppmuntring.  Spør lærer om tips.  Vis respekt når barnet strever og hjelp når det følers naturlig.  Les mye, lytt til lydbøker sammen for å gi barnet gode opplevelser med bøker, lære nye ord og få kunnskap.

Gode apper til nettbrett.  Ordlek XL  Skoleskrift2  LES  Se bokstavlyden