VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Merete Eskelund1 Sykdom i eksamensperioden Forberedelsestiden Varsle skolen med en gang Kan gjennomføre eksamen likevel. Prøvedagen (Både muntlig.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
EKSAMEN VÅR 2013 Viktige datoer På eksamensdagen Eksempel på utfylt innføringsark.
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
EKSAMENSINFORMASJON 2011 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
Roar Bjarne Kvamme1 Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Velkommen til dere som har elev på 10.trinn! Høyland ungdomsskole Høyland ungdomsskole
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Første time: 14 av 24 elever er på plass Fraværsgrense 10 % fra høsten 2016.
Slåtthaug skole En skole på høyden. Program 1. Fellesmøte Skolens satsingsområder Arbeidsplaner Vurdering og varsling Karakterterminer Eksamen, skriftlig.
Vurdering i videregående opplæring
Sagt om utdanning….
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 9 A
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole
Møte for foresatte 10.trinn
Hva er et skolemiljøutvalg og hva jobber det med?
Fellesmøte Fellesmøte.
EKSAMEN VÅREN 2015 SKRIFTLIG EKSAMEN MUNTLIG EKSAMEN KLAGEADGANG
EKSAMEN 2018.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Eksamensinformasjon Høst 2017
Foreldremøte Midtstuen skole 6.februar 2019
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Om vurdering og nye eksamensformer
Velkommen til foreldremøte
Våren 2019 Eksamen Vg3 Alle skal opp i tre skriftlige eksamener
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Foreldremøte 19.sept 2019.
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3

Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse

Formålet med vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget.

Formålet med vurderingen UNDERVEISVURDERING: vurdering for læring og av læring SLUTTVURDERING: vurdering av læring

Grunnlaget for vurdering i fag Grunnlaget for vurdering i fag er de samla kompetansemålene i læreplanen for fag slik de er fastsatt i læreplanverket.

Grunnlaget for vurdering i fag Kompetansemålene settes opp som objektive kriterier En har ikke anledning til å trekke inn ulike lærevansker, holdninger, fravær og forhold knyttet til orden og oppførsel inn i vurderingen. I muntlige fag kan ikke elevens aktivitet og innsats trekkes inn i vurderingen.

Grunnlaget for vurdering i fag Manglende obligatoriske innleveringer har heller ingen betydning for vurderingen, men kan være med på å føre til manglende grunnlag for karakterer. Kroppsøving er det eneste faget der forutsetninger og innsats kan tas med i vurderingen.

Grunnlaget for vurdering i fag foretok departementet en tydeliggjøring av krav til vurderingsgrunnlag som gjelder elevenes plikt til å bidra til at lærerne har et grunnlag for vurdering: Eleven skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læreren får grunnlag til å vurdere eleven sin kompetanse i faget. Læreren skal legge til rette for at eleven får et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven. Stort fravær eller andre særlige grunner kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.

Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel Vurdering i orden og oppførsel skal ta utgangspunkt i skolens ordensreglement, og skal være knyttet til i hvilken grad eleven opptrer i tråd med dette. Forhold som ikke er omtalt i skolens ordensreglement kan ikke trekkes inn i vurderingen av elevens orden og oppførsel.

Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel Grunnlaget for vurdering i orden er knyttet til - om eleven er forberedt til opplæringen - hvordan arbeidsvanene og arbeidsinnsatsen er - om eleven er punktlig, følger opp arbeid som skal gjøres og har med nødvendig læremiddel og utstyr Grunnlaget for vurdering i oppførsel er knyttet til - hvordan eleven oppfører seg overfor medelever, lærere og andre tilsatte i og utenfor opplæringen. - Dette innebærer blant annet om eleven viser omsyn og respekt for andre.

Varsling Eleven og foreldrene skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Det skal også varsles skriftlig dersom det er fare for at eleven i halvårsvurderingen eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i oppførsel.

Varsling Varselet skal gis uten ugrunnet opphold. Varselet skal gi eleven mulighet til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven mulighet for å forbedre karakteren i orden eller oppførsel.

Standpunktkarakterer i fag Gis ved avslutningen av opplæringen i fag og skal føres på vitnemålet. NB! Valgfag, musikk og mat og helse ble avsluttet i 9.klasse Standpunktkarakteren må baseres på et bredt vurderingsgrunnlag som samlet viser kompetansen eleven viser i faget. Eleven skal ha mulighet til å forbedre kompetansen i faget inntil standpunktkarakteren er fastsatt.

Standpunktkarakterer i fag Eleven skal bli gjort kjent med hva det er lagt vekt på i fastsettingen av standpunktkarakteren. Når det ikke er grunnlag for å gi karakter, skal rektor fatte et enkeltvedtak om at standpunktkarakter ikke skal bli gitt. (NB! Varsling)

Standpunktkarakterer i orden og oppførsel Fastsette etter drøftinger mellom elevens lærere. Fastsettes etter at opplæringen er avsluttet. (NB! Varsling)

Standpunktkarakterer og klagefrist Standpunktkarakterene i fag vil bli utlevert tirsdag 2. juni. Klagefristen på 10 dager begynner, og klagefristen blir fredag 12.juni kl Ved utlevering av karakterene 2. juni underskriver elevene på klasseliste at karakterene er mottatt og at klagefristen løper. SMS sendes ut samme dag med opplysning om at karakterene er utlevert og at klagefristen løper.

Standpunktkarakterer og klagefrist Både eleven selv og foreldrene har klagerett. Eleven eller foreldre kan be om begrunnelse for karakteren. Da begynner klagefristen på 10 dager å løpe igjen når begrunnelsen er mottatt fra faglærer. Klagen skal være skriftlig, skal sendes skolen v/rektor. Faglærer gjør skriftlig rede for karaktersettingen, og rektor vurderer det formelle. Klagen sendes Fylkesmannen for behandling. NB! Elevene vil få med seg hjem fyldig orientering om klageadgang og frister i løpet av april. Legges også ut på hjemmesiden!

Standpunktkarakterer og klagefrist Standpunktkarakterer i orden og oppførsel blir gitt gjennom utdeling av vitnemålet. (NB! Standpunktkarakterer i orden og oppførsel blir gitt etter at opplæringen er avsluttet) Klageadgang som for standpunktkarakter, frist 10 dager etter at vitnemålet er mottatt.

Eksamen Opplysning om hvilket skriftlig fag elevene skal ha eksamen i, blir opplyst onsdag 18. mai kl Eksamensdager 20/5 (matem), 24/5 (norsk hovedmål), 25/5 (norsk sidemål) og 27/5 (engelsk). Karakterene for skriftlig eksamen blir offentliggjort senest ved utdeling av vitnemål ved avslutningen i Lurahallen tirsdag 21. juni kl. 18. Hvis karakterene kommer før denne dagen, vil elevene få opplyst karakterene tidligere. Klageadgang med klagefrist 10 dager.

Eksamen Muntlig eksamen (lokalt gitt eksamen) finner sted i løpet av juni. Tidspunkt fastsettes etter nyttår. Ikke klageadgang som ved andre karakterer. Det kan klages på formelle feil som kan ha noe å si for karakteren