Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Attac på Finanstransaksjonsskatt. Attac Norge Hva er Attac? •Demokratisk medlemsorganisasjon •Fins i over 30 land, i alle verdensdeler •Nettverk.
Advertisements

Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Bærekraftig utvikling
Kap 3. Luft og luftforurensning:
Læreplanen i eldre historie
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
JUS100 Dag
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Bærekraftig utvikling - miljø
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Hva er viktig å kunne til prøva!
EU Den europeiske union.
EU Den europeiske union.
FN Forente Nasjoner.
Velkommen til klimatoppmøte!
Internasjonale forhold. Det internasjonale systemet Det er i underkant av 200 stater i verden Konflikter mellom stater kan løses ved at FN megler i konflikten.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Brexit Styremøte Hordaland NtEU Gunnar Rutle.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Verdshandelen aukar Kompetansemål: ● Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadane mellom fattig og rik og drøfte.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
FN. FN er en forkortelse for De forente nasjoner. Navnet betyr at mange land står sammen. FN har 192 medlemsland. Det vil si at nesten alle verdens land.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Den politiske styringskjeden
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Norden som foregangsregion
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Den internasjonale arenaen
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Bærekraft og global bevissthet
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
KLIMA.
Rapport fra Ungdom mot Eu
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet 5b definer begrepet globalisering og vurdere forskjellige konsekvenser av globalisering 5c gjøre greie for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU 4i Diskutere begrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem 5d finne eksempler på forskjellige typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre 5e gjøre greie for ulike forklaringer på hvorfor det finnes fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden 5f diskutere kjennetegn og årsaker til terrorisme 2f beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Bør Norge melde seg inn i EU? Europa etter andre verdenskrig Tanken bak det internasjonale europeiske samarbeidet var at et slikt samarbeid ville føre til fred og hindre ny krig i Europa. Resultatet ble Romatraktaten i Dette er forløperen til dagens EU (240)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid EU Opprinnelig et samarbeid mellom seks stater, Frankrike, Vest-Tyskland, Italia, Belgia, Nederland og Luxemburg. I dag er det 28 stater med. Tre stater står utenfor med en egen avtale, EØS-avtalen, - Norge Island og Liechtenstein (240) (244)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid EU har et indre marked hvor det er etablert fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft - det som kalles EUs fire friheter (240) Mange land har felles valuta – euro. Storbritannia har beholdt sitt pund, Danmark og Sverige bruker fremdeles kroner. Flere og flere medlemsland innfører nå euro som felles valuta (240)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Schengen samarbeidet, som også Norge er en del av, har fjernet grensekontrollene mellom medlemslandene. Dette innebærer også et utstrakt politisamarbeid, og felles asyl - og innvandringspolitikk (241)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Styringsorganene (242) Det europeiske råd «Her møtes EU landenes statssjefer for å fastlege retningslinjer for EU» Ministerrådet (Lovgivende makt) «Viktigste beslutningsorgan i EU hvor ministere fra hvert medlemsland møter.» Europaparlamentet (Lovgivende makt) «Direktevalgt parlament for EU som deltar i beslutningsprosessen i EU.»

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Europakommisjonen (Utøvende makt) «EUs regjering har ett medlem fra hvert EU-land.» EF-domstolen (Dømmende makt) «Passer på at EU-lovene blir fulgt.»

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Arbeidsboka på nett:

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Norges forhold til EU Regulert gjennom EØS-avtalen (244) To folkeavstemninger om medlemskap, 1972 og Begge endte med nei-flertall (244) EØS-avtalen gjelder ikke landbruksprodukter og fisk (244)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Mange EU-direktiver blir tatt inn i norsk lov. Vi kan reservere oss, men dette har ikke skjedd til nå (244) Spørsmålet om norsk medlemskap i EU er en viktig konfliktlinje i norsk politikk (244) (134) (163)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid WTO – Verdens handelsorganisasjon Global organisasjon som regulerer handelen mellom verdens stater (245) Dannet i 1995 som en videreføring av GATT, en overenskomst om tollsatser fra 1948 (246)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Flere av handelsreglene i WTO er svært omdiskuterte. Rike land subsidierer og beskytter egne eksportvarer innen jordbruket, og på en rekke områder skaper frihandel problemer for u-landene (246)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Økonomisk vekst og bærekraftig utvikling Bærekraftig utvikling innebærer en forvaltning av miljø og ressurser som overlater kloden i en forsvarlig tilstand for neste generasjon (249)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Reduksjon i bruken av ikke- fornybare ressurser som fossile energikilder som kull, olje og gass (248) Minske drivhuseffekten som skapes av blant annet CO­ 2, nitrogenoksid og metangas. (248) Økt bruk av fornybare kretsløpsressurser som vann, vind og bølger (249)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Senke utslipp av miljøgifter (249) Redusere sur nedbør fra svovel og nitrogen (250) Fjerne bruken av KFK-gasser (klor, fluor og karbon)for å verne ozonlaget (250)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Å komme fram til forpliktene avtaler om reduksjon av klimagasser har vist seg vanskelig. En internasjonal avtale får først betydning når den er ratifisert (godkjent) i det enkelte medlemsland (251) (287) (291)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Den historiske utviklingen av EU (Digitalt kart) &strukt_tid=84028

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Hva kan du om Norges forhold til EU? (Læreplanmål 5c) Hva kan du om Norges forhold til EU? (Læreplanmål 5c) WTO (Læreplanmål 4g + 5b) Klimaendringer og FNs klimapanel (Læreplanmål 2b + 4i + 5b) Klimaendringer og FNs klimapanel (Læreplanmål 2b + 4i + 5b)

Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Utforskeren 1c bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler og vurdere formålet og relevansen til kildene. Finn ut mer om fordeler og ulemper dersom Norge blir med i EU.