Torstein Dahle Litt om prinsippene i kommuneregnskapet Kurs for medlemmer av kontrollutvalg Nordhordland Revisjon IKS og Regionrådet Nordhordland Alver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Advertisements

§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
STRØMNINGSANALYSER/ KONTANTSTRØMANALYSER
Innføring i årsregnskap Regulering av årsregnskapet
Regnskap.
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Figur 1-1 Regnskap, et eksempel Figur 1-2 Rapportering av økonomisk informasjon.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
©AASBØ Innføring i regnskap Regnskap –er et redskap for registrering systematisering rapportering Regnskapsplikten –er spesifisert i regnskapslovens §1-2.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Enkeltpersonforetak. Enkeltpersonforetak (ENK) Læringsmål: Lære om hva enkeltpersonforetak er personlig og økonomisk ansvar viktige forsikringer.
Boliglån 101 Et boliglån gir deg muligheten til å kjøpe eneboligen du alltid har drømt om. Før du kommer så langt så er en en del ting du må sette deg.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Standard kontoplan 4102 – hovedinndeling Balansen Eiendeler Egenkapital og gjeld Kontokode klasse 1 Kontokode klasse 2 Resultatregnskap KostnaderInntekter.
Regnskap og regnskapsrutiner
Sykepenger.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Fra Kluge: Advokat Grethe Gullhaug Dragefjellet 9. mai 2011
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Tromsø kommunes årsregnskap
Nytt fra GKRS Økonomiforum 2015.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Budsjett og økonomiplan
Læringsmål beregne sentrale poster i et lønnsbilag
Kapittel 1: Hva er investering og finansiering?
Økonomistyring.
Kapittel 8 Budsjettering
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Kontantstrømanalyse Viser bedriftens inn- og utbetalinger mellom to oppstillingstidspunkter for balansen Gir regnskapsbrukerne et dynamisk bilde av likviditetsendringene.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kapittel 10: Investeringer og skatt
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Likviditetsanalyser Omhandler bedriftens evne til å betale sine løpende betalingsforpliktelser ved forfall og vurderinger av evt. tiltak som kan igangsettes.
IASB- tilpasning i Norge
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Torunn Drage Roti INEC Økonomi, finans og regnskap Analyse av regnskapet Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Investering og finansiering INEC 1800
Introduksjon til regnskap!
Resultat levert til revisjonen
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Utvalgte nøkkeltall - Skole
IASB- tilpasning i Norge
Hans R. Schwencke Oversikt Regnskapsrettens innhold og formål
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Orientering HOV 4. juni 2019.
Furutangen Hyttevelforening Sted: Mattisstua Dato: kl. 1900
Finansiering og budsjettering
Kurs for nye ledere 5. august 2019
Årsberetning og Regnskap 2017
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 2) Grunnleggende regnskapsanalyse TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Torstein Dahle Litt om prinsippene i kommuneregnskapet Kurs for medlemmer av kontrollutvalg Nordhordland Revisjon IKS og Regionrådet Nordhordland Alver Hotel 24. januar 2012

Jeg har to hatter på – minst: Kommunepolitiker for Rødt Bystyret i Bergen 1987 – 2015 Fylkestinget i Hordaland Høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen Bl.a. ansvarlig for kurset ”Budsjettering og regnskap i offentlig sektor” siden våren 2009 Hovedsakelig faglig bakgrunn i bedriftsregnskap og skatterett, med omfattende undervisnings- erfaring bl.a. på 3. år i revisorstudiet 2

Situasjonen pr. dags dato: Det er bedriftsregnskap som alle lærer Forsvinnende få blir kurset i kommuneregnskap - De færreste kommunepolitikere blir det Hva med kommunestyrene som liksom skal styre? Hvor mange forstår kommuneregnskapet? Hva med byrådene og fylkesrådene? På grunn av manglende kunnskap sier mange: «La oss få noe som folk kan forstå, la oss få det i en vanlig regnskapsform som er til å begripe!» 3

Lovmakerne som i 2001 foreslo at helseforetakene skulle avlegge regnskap etter Regnskapsloven, trodde at sykehusene hadde fulgt kontantprinsippet. Men det er staten som bruker kontantprinsippet. Sykehusene hadde fulgt kommunelovens regnskapsprinsipper, som er velegnet for virksomhet som ikke skal tjene penger men løse velferdsoppgaver i samfunnet. 4

De grunnleggende regnskapsprinsippene i regnskapsloven: § 4-1 første ledd nr 1-3 Transaksjonsprinsippet sier at transaksjoner skal regnskapsføres til verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet Opptjeningsprinsippet styrer periodiseringen: Inntekt skal resultatføres når den er opptjent Sammenstillingsprinsippet går ut på å la opptjeningen styre periodiseringen av utgiftene. De fordeles på perioder ut fra hvilken periodes opptjente inntekt de vedrører («Utgifter skal kostnadsføres i samme periode som tilhørende inntekt») 5

Kommunenes økonomiske særpreg – stilt opp mot regnskapslovens prinsipper Transaksjonsprinsippet sier at transaksjoner skal regnskapsføres til verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet  En stor andel av transaksjonene er ensidige, dvs. uten motytelse (vederlag) Opptjeningsprinsippet styrer periodiseringen: Inntekt skal resultatføres når den er opptjent  Kommunene opptjener stort sett ikke inntekter etter hver som de leverer Sammenstillingsprinsippet går ut på å la opptjeningen styre periodiseringen av utgiftene. De fordeles på perioder ut fra hvilken periodes opptjente inntekt de vedrører (”Utgifter skal kostnadsføres i samme periode som tilhørende inntekt”)  Kommunene har ikke som formål å tjene penger. Å sammenstille inntekt vedrørende en ytelse med kostnad vedrørende ytelsen for å måle fortjeneste eller tap, er ikke interessant (ikke mulig) 6

Virksomhetens formål avgjør hvordan regnskapet skal innrettes BEDRIFTEN skal få eierens kapital til å vokse => Regnskapet skal vise vinning/tap KOMMUNEN skal bruke gitte økonomiske rammer best mulig til å løse fellesoppgaver og yte samfunnsmessig viktige tjenester => Regnskapet skal vise om budsjettet er overholdt og om det har vært dekning for gjennomførte tiltak 7

Virksomhetens formål avgjør hvordan regnskapet skal innrettes BEDRIFTSREGNSKAP etter regnskapsloven er resultatorientert. Definisjon av årsresultat: Har virksomheten ført til at eierens kapital er økt? Regnskapet er viktigst. Budsjett mindre viktig KOMMUNEREGNSKAP etter kommuneloven er finansielt orientert. Har kommunen hatt finansiell dekning for sine utgifter? Budsjettet er viktigst. Regnskapet skal sjekke om budsjettet er holdt. 8

Store selskaper kutter ut budsjettet helt: => Utenkelig for folkevalgt styring av en kommune 9

Kommuneregnskapet REGNSKAPET knapt nok omtalt i kommuneloven, bortsett fra noen få, prinsipielle vendinger + håndtering av”underskudd”. § 48 nr 2: ”Årsregnskapet skal omfatte alle økonomiske midler som kan disponeres for året, og anvendelsen av midlene. Alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år, enten de er betalt eller ikke når årsregnskapet avsluttes. Årsregnskapet skal føres i overensstemmelse med god regnskapsskikk.” BUDSJETTET omtales i §§ 45-47, og økonomiplanen (langtidsbudsjettet) i § 44. § 46 nr 5: Skal inndeles i driftsdel og investeringsdel 10

Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) 11

Nærmere om grunnleggende regnskapsprinsipper, hentet fra GKRS «Kommuneregnskapet – Rammeverk og grunnleggende prinsipper» Arbeidskapitalprinsippet er selve kjernen i det finansielt orienterte regnskapssystemet. Bevilgnings- regnskapet skal vise årets endring i arbeidskapital Inntekter og utgifter skal periodiseres etter anordningsprinsippet («Alle kjente utgifter og inntekter skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år»). Dette innebærer at regnskapet er delvis periodisert, også kalt modifisert kostnadsregnskap. 12

Forsiktighetsprinsippet kommer i tillegg, og modifiserer periodiseringen i forhold til anordnings- prinsippet. Et periodisert regnskap innebærer at også usikre størrelser skal regnskapsføres. Dette medfører behov for et prinsipp om regnskapsføring etter beste estimat. Med utgangspunkt i at regnskapet skal vise all tilgang på og bruk av midler, er det også et grunnleggende regnskapsprinsipp at alle utgifter, utbetalinger, inn- tekter og innbetalinger skal regnskapsføres brutto. Årsregnskapet skal videre føres i overensstemmelse med god kommunal regnskapsskikk 13

§ 46 nr 5: Inndeling i en driftsdel og en investeringsdel Kommunens løpende utgifter skal ha dekning i kommunens løpende inntekter => DRIFTSREGNSKAPET Det er ikke tillatt å lånefinansiere driften Kommunens ikke-løpende utgifter (f.eks. investeringene) og ikke-løpende inntekter samles i et særskilt regnskap => INVESTERINGSREGNSKAPET Det er tillatt å lånefinansiere investeringer 14

Regnskapsforskriften § 3 - Årsregnskapet Driftsregnskapet skal omfatte: 1.Alle løpende inntekter og innbetalinger i året. 2.Løpende inntekter og innbetalinger avsatt i tidligere regnskapsår som er anvendt i regnskapsåret. 3.Anvendelsen av midler som nevnt i nr. 1 og 2 i driftsregnskapet, herunder avsetninger av slike midler for anvendelse i senere regnskapsår og til finansiering av investeringer i årets investerings- regnskap.. 15

Regnskapsforskriften § 3 - Årsregnskapet Investeringsregnskapet skal omfatte: 1.Bruk av lånemidler 2.Inntekter fra salg av anleggsmidler, og inntekter og innbetalinger knyttet til investeringsprosjekter, jf. likevel fjerde og femte ledd. 3.Øvrige inntekter og innbetalinger som ikke er løpende 4.Inntekter og innbetalinger som nevnt under nr. 1-3 avsatt i tidligere regnskapsår, som er anvendt i regnskapsåret. 5.Inntekter i driftsregnskapet anvendt for investeringer i årets investeringsregnskap 6.Utlån, forskutteringer og tiltak av invsteringsmessig karakter dekket inn ved inntekter og innbetalinger som nevnt under nr. 1-5, herunder avsetninger 7.Øvrige finanstransaksjoner knyttet til utlån og forskutteringer 16

K apitalkontoen viser EK-finansiering av anleggsmidler 17

Eksempel på kommuneregnskap  Se utdelt kopi av sidene og fra Bergen kommunes Årsmelding for

Kapitalkontoen i Bergens årsmelding for 2010 Kapitalkonto Langsiktig gjeld – Ubrukte lånemidler =Anleggsmidler => Sammenhengen stemmer, på kronen! 19

Farlig å bryte med kommuneregnskapsprinsippene Hva skjer når folk ikke forstår rekkevidden av forskjellen på de to regnskapsregimene? Regnskapsforskriften § 13-1 D: ”Dersom årets netto pensjonskostnad avviker fra pensjonspremien, skal premieavviket håndteres etter reglene i § 13-4 nr. A og B….” § 13-4 A: ”Årets premieavvik føres opp som inntekt i årsregnskapets drifts- eller investeringsdel dersom pensjonspremien overstiger årets netto pensjons- kostnad. Tilsvarende beløp balanseføres mot kortsiktige fordringer.” 20

DRIFTSREGNSKAPET UTGIFTER INNTEKTER Betalte pensjonspremier Premieavvik Nettovirkning er at driftsregnskapet belastes med pensjonskostnaden = Betalt pensjonspremie – Premieavvik BALANSEN EIENDELER EGENKAP./GJELD Anleggsmidler: ……. Omløpsmidler: Premieavvik Blant omløpsmidlene dukker det opp et akkumulert premieavvik, som er tom luft (en «fordring på framtiden») 21

Arbeidskapitalen sier noe om kommunens likviditet Bergen kommune : Arbeidskapital Arbeidskapital korrigert for ifølge balansen Premieavvik premieavvik Omløpsmidler mill kr mill kr mill kr – Kortsiktig gjeld mill kr2 905 mill kr = Arbeidskapital 782 mill kr –1 023 mill kr 22

KS: ”Kommunene og norsk økonomi 2/2011”, side

Opphevelsen i 2000 av daværende § 48 nr 2: ”Midler som innkommer ved salg av fast eiendom eller av andre større kapitalgjenstander, kan ikke brukes til å dekke løpende utgifter. Departementet kan i særlige tilfeller dispensere fra forbudet i dette ledd.”  Opphevelsen betydde IKKE at nå kan midler fra salg av anleggsmidler brukes til å dekke løpende utgifter.  Opphevelsen ble gjort for å muliggjøre en modifikasjon, slik at de som ikke tappet sine AS-er for utbytte, ikke skulle ha ulempe av det 24

Regnskapsforskriften § 3 - Årsregnskapet Fjerde ledd (tilføyd 22. september 2004): Ved salg av finansielle anleggsmidler, skal en andel av salgsinntekten regnes som avkastning på innskutt kapital. Første setning kommer kun til anvendelse dersom kommunen eller fylkeskommunen har bestemmende innflytelse i selskapet. Avkastning på innskutt kapital skal regnes som løpende inntekt. Som avkastning på innskutt kapital skal regnes det beløpet kommunen eller fylkeskommunen maksimalt kunne fått i utbytte etter lov…...om aksjeselskaper § 8-1, beregnet ved siste årsskifte før salgsdato, fratrukket utbytte utbetalt i salgsåret. …….. Dette er den modifikasjonen som lovendringen skulle åpne for 25

Konklusjon Våre etterkommere vil takke oss hvis vi tar vare på og forsvarer kommuneregnskapets grunnleggende prinsipper, som er viktige for å opprettholde kommunenes evne til å ivareta kommunenes samfunnsmessige oppgaver 26