Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Advertisements

Fagdager i geriatri Når akutt sykdom oppstår hos skrøpelige eldre
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Tilpassede helsetjenester
Nærhet vs. stoppeklokke
Liv-Helen Heggland Ph.D – Fagutviklingssykepleier Operasjonsavd./SUS
Den etiske fordring Den etiske fordring Hva er vi til for?
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Sunnaas sykehus HF – en vei videre - også for pasientens pårørende
Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Oppsøkende seminar ”Møre og Romsdals runden” Torsdag Vestmo Behandlingssenter v/ Faglig Leder Kari Nesseth.
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Etikk for finansielle rådgivere
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Verdier og etiske dilemma i praksis
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Fest og følelser Om seksualitet.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
1 May Thorseth Førsteamanuensis Filosofisk institutt Daglig leder av Program for anvendt etikk, NTNU
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
RISIKOVURDERING AV FØTTER TIL PERSONER MED DIABTESES Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes Tlf
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Velferdsteknologi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Likeverdig tjeneste i palliasjon
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
Program Kl – 9.30: Velkommen og praktisk informasjon ved Lisa Hagen Oppsummering fra 6. september 2017 (Lovverk og etikk) Kl – Introduksjon.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Etikk Læren om rett og galt.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes

ETIKK  Etikk betyr ikke hva som er rett eller galt, men HVORFOR vi mener noe er rett eller galt.

ULIKE TYPER ETIKK  Pliktetikk  Konsekvensetikk  De 4 prinsippers etikk – velgjørenhet, ikke skade, autonomi og rettferdighet  Nærhetsetikk  Dydsetikk

ETISK DILEMMA  En situasjon hvor vi ikke vet hvilken handling som er den rette; f.eks. konflikt mellom ulike verdier, konflikt mellom egne verdier og bedriftens verdier/normer

CASE  Per på 70 år er kommet hjem etter behandling og rehabilitering p.g.a. venstresidig hjerneslag med lammelser i høyre side (arm og ben).  Bor hjemme med kona, begge aktive mennesker før han fikk hjerneslag.  Kona er opptatt av et rent, pent og ryddig hjem.  Senga hans er en vanlig rammemadrass. Han trenger hjelp for å stå opp. Dere vil ha regulerbar seng til han. Kona nekter, senga passer ikke med interiøret og er ikke like behagelig som den senga han har.  Hva gjør dere? Hvorfor?

FAGFORBUNDETS ETISKE RETNINGSLINJER ❤ E tiske retningslinjer Vi møter bruker, pasient og pårørende ● med respekt for hvert menneskes iboende verdighet ● med høy faglig kvalitet ● ved å sette brukerens og pasientens interesser og ståsted i fokus ● med vennlighet, respekt og omtanke ● med respekt for privatsfæren ● ved å støtte brukerens rett til medvirkning og egne valg ● med kjennskap til og ansvar for begrensninger i egen kompetanse ● ved å melde fra hvis vi oppdager uverdige og uforsvarlige forhold ● med å overholde taushetsplikten Vi samarbeider på jobben ● ved å vise interesse og respekt for hverandres kompetanse og funksjon ● ved å bidra til et godt, tverrfaglig samarbeid ● ved å bidra til et trygt, utviklende og inkluderende arbeidsmiljø ● ved å dele kunnskap og erfaring ● ved å gi støtte og hjelp i vanskelige situasjoner

CASE  Kari er begynnende dement og er ofte oppe om natten for å gå på do.  Hun er ofte svimmel når hun reiser seg opp og har ved noen anledninger ramlet uten å skade seg alvorlig.  Dere bestiller sengehest til henne.  Er dette rett eller galt? Hvorfor?

LITTERATUR Brinchmann, Berit Støre (red). Etikk i sykepleien. Gyldendal Norsk Forlag AS 2008, Oslo.