Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Advertisements

Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Velkommen til praksismøte for ABLU Torsdag 19.mars 2015
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
En kommentar til rapport nr. 2 fra følgegruppa for barnehagelærer- utdanning Jorunn Melberg, leder for programgruppe Nasjonale retningslinjer -BLU.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Matematikk 101 og 102.
Utdanningskomiteen 19. mai
Nettverksledersamling
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Studieåret dager praksis UKE 42 og 43 & 4 og 5
Informasjon om eksamen
Studiebarometeret
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Karin Helle og Gro Beate Vige
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Valgfag innsats for andre
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Studentaktive undervisningsformer
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Om opprykk til førstelektor
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Læringsmiljø §9a: Handlingsplikt Bedre læringsmiljø
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Tone Milde Seniorrådgiver
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Studiespesialisering
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Når emnet vert undervist
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015

Organisering av dagen på Stord 08:30 – ca. 09:15 Velkommen, presentasjon og informasjon om studiet 09:15 – 09:30 Pause 09:30– ca.10:30 Praksisoppgåver presentert av faglærarar – 11:30 Møte mellom student og praksislærar Barnehagelærarutdanninga 2015

Organisering av dagen i Haugesund 13:00 – ca. 13:45 Velkommen, presentasjon og informasjon om studiet. Innlegg av styrar Bente Halvorsen. 13:45 – 14:00 Pause. 14:00 – 15:00 Praksisoppgåver presentert av faglærarar – 16:00 Møte mellom student og praksislærar. Barnehagelærarutdanninga 2015

PRESENTASJON Faglærarar Representantar for kullteam: Monica Saue (Naustvågen barnehage) mo- mo- Barnehagelærarutdanninga 2015

Kunnskapsområder i barnehagelærarutdanninga 1. Studieår: Barns utvikling, lek og læring (BULL haust + vår) Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE haust) Språk, tekst og matematikk (STM vår) 2. Studieår: Profilval: Kunst, kultur og kreativitet (KKK haust og vår) Natur, helse og bevegelse (NHB haust og vår) 3. Studieår: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU haust) Bacheloroppgåve (haust) Fordjuping (vår) Barnehagelærarutdanninga 2015

Kunnskapsområde i Barnehagelærarutdanninga blu1 hausten 2015 BULL (barn sin leik, læring og utvikling) SRLE (Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk) Barnehagelærarutdanninga 2015

Gjennomgåande tema for alle kunnskapsområde i studiet er: Pedagogisk leiing Mangfald og likeverd Dei yngste barna Barn sin medverknad Didaktikk Barnehagelærarutdanninga 2015

Utdrag frå studieprogrammet 2015/ ogram.htm?db=Studiebok13&code=BLU ogram.htm?db=Studiebok13&code=BLU Utdanningen skal være integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert. Det skal være et forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Pedagogikk og praksis skal inngå i alle kunnskapsområdene. Barnehagelærarutdanninga 2015

Praksis hausten 2015 Er knytt til kunnskapsområdet SRLE (Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk). SRLE Praksisperiode 1: veke 42, 43 og 44. Barnehagelærarutdanninga 2015

Praksismappa og oppgåver Praksismappa Barnehagelærarutdanninga 2015

PRAKSISLÆRAR Gi studenten nødvendige utfordringar, rettleiing og støtte Praksislærar er studenten sin lærar i praksis! Praksislærar er også studenten sin rettleiar. Studenten skal ha 2 timer veiledning pr. veke. Veiledning kan foregå individuelt eller i gruppe. Gir skriftlige kommentarer på studentens innleveringer Barnehagelærarutdanninga 2015

STUDENT Rettleiing (veiledning) skal vere planlagt, og studenten skal levere skriftleg veiledningsgrunnlag seinast dagen før rettleiing /veiledning etter nærmare avtale med praksislærar. Veiledningstidspunkt for heile praksisperioden skal avtalast ved starten av kvar praksisperiode. Studenten kan skrive referat etter veiledning for sin egen del. Fint å reflektere over med tanke på egen læring. Gjennomføre praksisoppgåver gitt av praksislærar og HSH. Deltar på barnehagen sine møter i praksisperioden. Barnehagelærarutdanninga 2015

Rammer i praksisperioden Studentane skal vera tilstade i praksis 6,5 timar pr. dag. Dette inkludera 0,5 times matpause. Det er forventa at studenten tar del i dei daglege aktivitetane på avdeling/base, og gjennomfører dei oppgåvene som er gitt av praksislærar og høgskule. Rettleiing (veiledning) foregår i studentane si tilstedeværelsestid. Barnehagelærarutdanninga 2015

Samarbeid og ansvar Praksisopplæring er eit fellesansvar mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Dette føreset at faglærarar, praksislærarar, barnehageleiarar og studentar deltar i utvikling, gjennomføring og vurdering av praksis. Styrer/einingsleiar i barnehagen har det overordna ansvaret for å legge til rette for gode rammevilkår i praksisopplæringa. Barnehagelærarutdanninga 2015

Generelt om vurdering i praksis Praksis skal være en integrert del av emneplanen for det enkelte kunnskapsområde og fordypning. Det framgår av studieprogrammet og emneplanen for kunnskapsområdet hvilket læringsutbytte som skal vurderes i de ulike praksisperiodene. Både faglærer, pedagogikklærer, praksislærer og styrer/enhetsleder har ansvar for evaluering av studenten i praksis, men praksislærer har et overordnet ansvar. Praksis er en egen eksamensdel i kunnskapsområdet, og skal vurderes til Bestått/Ikke bestått. En student som får karakteren Ikke bestått i praksis kan likevel gå opp til eksamen i de andre deleksamenene innen kunnskapsområdet, men får ikke tilskrevet studiepoengene før praksis er vurdert til bestått. Barnehagelærarutdanninga 2015

Fortsettelse… En student må ha fått karakteren Bestått i alle praksisperiodene første studieår for å fortsette i andre studieår, og karakteren Bestått i alle praksisperiodene i andre studieår for å fortsette i tredje studieår. Dersom studenten får karakteren Ikke bestått i en praksisperiode ett år, må studenten vente til neste studieår før han/hun kan ta praksis om igjen. Det er ikke mulig å ta den samme praksisperioden om igjen mer enn en gang. Med karakteren Ikke bestått for 2. gang i samme praksisperiode, kan ikke studenten få avsluttende vitnemål fra barnehagelærerutdanningen. En student kan trekke seg fra praksis seinest en uke før praksis tar til. Hvis studenten trekker seg fra praksis etter denne fristen uten gyldig grunn, har studenten brukt opp ett praksisforsøk i den aktuelle praksisperioden. Barnehagelærarutdanninga 2015

Skikkethetsvurdering Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning er fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006 med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler § 4-10 sjette ledd. Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenten er skikket for yrket. Dette er en helhetlig vurdering av studenten som omfatter både faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger og vil foregå gjennom hele studiet. Praksislærere og faglærere har et felles ansvar for tidligst mulig å melde eventuell tvil om studenten er skikket. Studenter og andre ansatte kan også levere tvilsmeldinger. Disse skal gå til institusjonsansvarlig ved HSH. Studentene vil tidlig i studiet få nærmere informasjon om skikkethetsvurdering. Forskrift om skikkethet: Barnehagelærarutdanninga 2015

Praksisbesøk og drøftingsforum Plan for praksisbesøk er sendt ut. Drøftingsforum er satt 20. oktober både på Stord (føremiddag) og i Haugesund (ettermiddag). Barnehagelærarutdanninga 2015

Møte mellom praksislærar og student Byrje på praksisavtalen og praksisplan og konkretisering av praksisoppgåver Avtale vakter i praksis Barnehagelærarutdanninga 2015

Takk for frammøte! Barnehagelærarutdanninga 2015