1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Advertisements

Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Internettansvarlig i NARF
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Matematikk 101 og 102.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Nettverksledersamling
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med hebraisk
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Institutt for kjemisk prosessteknologi
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studieåret dager praksis UKE 42 og 43 & 4 og 5
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Foreldremøte skolestartere 2018
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Valgfag innsats for andre
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
1. Innledende påstander om organisasjoner
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Informasjon om veien til høyere utdanning
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes

2 Studenter fra: Marin, kjemi, biologi, geologi, energi og miljø Landsby: Water world Student prosjekt: Utvinne ferskvann ved hjelp av bølgeenergi

3 Hva ønsker du å vite om EiT? Om intensjonen og organiseringen av emnet Hvordan arbeider du i EiT? Om påmelding og oppmøte Om tidligere studenters tilbakemeldinger

4 Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Obligatorisk i alle program på høyere grad ved NTNU Våren 2012: 2050 studenter fordelt på 73 landsbyer

5 Bakgrunn Sivilingeniørstudiet EiT ble opprettet i 2001 ut fra et ønske fra næringslivet om at studenter burde ha erfaring med å samarbeide med mennesker med en annen fagbakgrunn enn dem selv. NTNU ble tildelt Utdanningskvalitetsprisen i 2002 for EiT. (0,5 mill fra Departementet) Alle fakultet Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT skulle inngå i alle mastergradene

6 Yrkesforberedende Alle virksomheter etterspør samarbeidskompetanse hos sine ansatte. Vi får tilbakemelding fra arbeidslivet at NTNU-mastere har en trening som gjør at de fungerer i team. EiT vil med stor sannsynlighet være tema når dere søker jobb.

7 Dere velger ut konkrete samarbeidssituasjoner i prosjektarbeidet Dere reflekterer i gruppa over hvordan handlinger og væremåter påvirker samarbeidet i gruppa. Dere iverksetter tiltak for å forbedre samarbeidet (forsterker eller endrer) Lære studentene å samarbeide Vanlige motforestillinger: Vi har jobbet i grupper helt fra barneskolen På vårt studium jobber vi teambasert hele tiden Jeg kan komme i en gruppe med en som ikke bidrar

8 To perspektiver i samme undervisning Refleksjon over samarbeids- prosessen Prosjektarbeidet

9 Fasilitering Hensikten er å stimulere til refleksjon om hvordan dere samarbeider. Læringsassistentene observerer samarbeidet i gruppen mens dere arbeider med prosjektet, og underveis deler de sine observasjoner med dere. Dere blir bevisste på hvordan dere kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter etc. Med utgangspunkt i dette kan dere forsterke sider ved samarbeidet som fungerer bra, og forbedre sider ved samarbeidet som fungerer dårlig. Dette kaller vi samarbeidskompetanse.

10 Hvor fornøyd er studentene med EiT? 90 prosent er fornøyd

11 Studentene skal anvende sin fagkunnskap Du velger en landsby med et landsbytema som interesserer deg. Du kommer i en tverrfaglig gruppe med andre studenter som også er interessert i temaet. Dere blir sammen enige om et prosjekt dere vil arbeide med innenfor landsbyens tema.

12 I hvilken grad har du fått bidratt med din kompetanse? 90 prosent har bidratt med sin kompetanse

13 Tverrfaglig prosjektarbeid Aktuelle problemområder fra samfunns- og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. Mange studentgrupper samarbeider med eksterne partnere. Vinnerteam Grønne Trøndelag 2011 Utforsk landsbytema fra andre fakultet enn ditt eget.

14 Prosjektrapport Prosessrapport (refleksjoner rundt samarbeidet ) Gruppa får én felles karakter Sluttarbeider

15 NTNU tilbyr 73 landsbyer våren 2012

16 Landsby i EiT Studentene organiseres i landsbyer (25 – 30 studenter). Hver landsby har et eget tverrfaglig tema, og samarbeider gjerne med aktører fra samfunns- og arbeidsliv Læringsformen og læringsutbyttet er det samme i alle landsbyer I hver landsby deles studentene inn i grupper: - normalt 5 studenter - maksimalt 2 studenter fra samme studieprogram

17 INTENSIVLANDSBYER – hver dag i tre uker Mandag 9. januar - fredag 27. januar 2012 LANGSGÅENDE LANDSBYER – hver onsdag gjennom hele semesteret Onsdag 11. januar - onsdag 25. april 2012 To typer landsbyer Studieprogrammet ditt bestemmer hvilken landsbytype du kan velge. Se oversikt på eller i brosjyren.

18 Landsbyspråk 54 landsbyer har norsk som landsbyspråk 19 landsbyer har engelsk som landsbyspråk Du velger fritt mellom norske og engelske landsbyer så lenge du behersker språket flytende. ( med unntak av studenter fra noen masterprogram på SVT-fakultetet)

19 Landsbyoversikt Oversikt over landsbyene finnes på: (norsk) (engelsk) Utforsk landsbyer fra andre fakultet enn ditt eget!

20 Du må: Sende inn en prioritert liste over de 5 landsbyene du helst ønsker å gjennomføre via Studentweb innen 1. november. Studenter som ikke melder inn landsbyønsker innen fristen får ikke gjennomføre EiT dette studieåret Lista med 5 landsbyønsker må inneholde: landsbyer av korrekt type minst to landsbyer fra andre fakultet enn ditt eget Overholder du retningslinjene får du tildelt en av de 5 landsbyene på lista di 90 prosent av studentene har fått enten første- eller andreprioritet de to siste år

21 Tildeling av plass i landsby Medio desember kan du sjekke i StudentWeb hvilken landsby du har blitt tildelt plass i. Innen 13. desember får du invitasjon fra landsbyleder, med blant annet informasjon om oppmøtetid og –sted første landsbydag.

22 Eksempel: Landsbytema: Alternativ oppvarming i Norge Tips 1: Ikke vurder landsbytemaene ved å kun se på overskriftene Landsbyen samarbeider med Alternativ Varme AS (ekstern samarbeidspartner), og de ønsker forslag fra studentgruppene på utforming av en ny pelletskamin eller varme pumpe som er spesielt tilpasset mindre private boliger i Norge. Oppdragsgiveren ønsker også forslag til hvordan det nye produktet kan markedsføres, og en redegjørelse for de økonomiske og juridiske aspektene knyttet til produksjon av produktet.

23 Eksempel: Landsbytema: Alternativ oppvarming i Norge Tips 1: Ikke vurder landsbytemaene ved å kun se på overskriftene Landsbyen samarbeider med Alternativ Varme AS (ekstern samarbeidspartner), og de ønsker forslag fra studentgruppene på utforming av en ny varmepumpe, pelletskamin eller varme pumpe som er spesielt tilpasset mindre private boliger i Norge. Oppdragsgiveren ønsker også forslag til hvordan det nye produktet kan markedsføres, og en redegjørelse for de økonomiske og juridiske aspektene knyttet til produksjon av produktet.

24 Tips 2: Husk at hvert fagmiljø har sitt eget språk Eksempel: Landsbytema: Distribuerte system i større bedrifter Denne landsbyen tar sikte på å finne ut om distribuerte system (f. eks. intranett) gjør bedrifter mer effektive. Vi samarbeider med Organisasjonen AS som har tatt i bruk en intranettløsning som ikke fungerer optimalt, og de ønsker en evaluering av dagens ordning og forslag til forbedring.

25 Tips 2: Husk at hvert fagmiljø har sitt eget språk Eksempel: Landsbytema: Distribuerte system i større bedrifter Denne landsbyen tar sikte på å finne ut om distribuerte system (f. eks. intranett) gjør bedrifter mer effektive. Vi samarbeider med Organisasjonen AS som har tatt i bruk en intranettløsning som ikke fungerer optimalt, og de ønsker en evaluering av dagens ordning og forslag til forbedring.

26 Oppmøte Husk! Obligatorisk oppmøte hver landsbydag Studenter som ikke møter verken første eller andre landsbydag blir utelukket fra emnet Fravær uansett grunn ut over fire landsbydager medfører ikke deltatt / strykkarakter

27 Søknadsfrist for avvikssøknader er 1. oktober Bytte av landsbytype (f. eks. intensiv istedenfor langsgående) Forsinket oppstart (gjelder kun langsgående landsby) Fritak Søknad sendes eget fakultet. Dersom du søker om fritak eller bytte av landsbytype må du likevel gjennomføre det obligatoriske landsbyvalget innen 1. november. Spørsmål rettes til EiTs kontaktpersoner på fakultetene. Oversikt over kontaktpersoner finnes på EiTs nettsider og i brosjyren. Avvikssøknader

28 Viktige datoer 1. oktober 2011: Frist for å søke om bytte av landsbytype, utsatt oppstart eller fritak 1. november 2011: Frist for obligatorisk landsbyvalg (legge inn prioritering for fem landsbyer) 09. januar 2012: Første landsbydag for intensiv landsby 11. januar 2012: Første landsbydag for langsgående landsby