Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Forskning og utvikling
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Sammensatte tekster.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Læreplanen Historie Vg2.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
”Morderne” Fra novelle til film.
Digitale tankekart i læring og undervising
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Kilde: Aftenposten.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kilde: Aftenposten. Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - Hva sier Rammeplan for barnehagen? Hva sier Kunnskapsløftet? Nasjonale.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nå er de revidert!.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver Louise Mifsud Seksjon for digital kompetanse Sist oppdatert /LM-THG

Oversikt over forelesning Å kunne bruke digitale verktøy eller digital kompetanse? Digital kompetanse i LK06 Eksempler på hvordan digitale verktøy kan støtte arbeidet med ◦ De andre grunnleggende ferdighetene ◦ Fag

DIGITAL KOMPETANSE “Å kunne bruke digitale verktøy”...?

Om grunnleggende ferdigheter: Dette er ferdigheter som er grunnleggende for å kunne tilegne seg og utvikle kunnskap og viten i fag, men også grunnlag for å kunne kommunisere og samhandle med andre i et bredt spekter av sammenhenger; i utdanning, yrke, samfunn og/eller på det personlige plan. (Kap 1.1) Uavhengig av fag, men fagene er i ulik grad egnet for utvikling av slike ferdigheter

St. meld 30 (Kultur for læring) (2004) å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy

Å kunne bruke digitale verktøy En grunnleggende ferdighet for hele grunnopplæringen, sammen med de andre grunnleggende ferdighetene skal ivaretas i alle fag på alle nivåer i utdanningen en forutsetning for å fungere i dagens samfunn. er viktig for å fungere i et samfunns- og arbeidsliv som blir stadig mer digitalisert

Å kunne bruke digitale verktøy eller digital kompetanse? Kan signalisere et ensidig instrumentelt teknologisyn Digital kompetanse et videre begrep å kunne bruke og hente frem, lagre, skape, presentere, vurdere og utveksle informasjon. (Kap. 4)

Hvor kommer begrepet “digital kompetanse” fra? Begrepet “digital literacy” Skille mellom ◦ “tool literacies” og “literacies of representation” “Tool literacies” (redskapskompetanse): ◦ Instrumentelle ferdigheter; Fokus på å beherske teknologien “Literacies of representation” (fortolkningskompetanse) ◦ Fokus på sosial praksis ◦ Fokus på å fortolke og å forstå ◦ Utvikle kompetanse på et analytisk, reflekterende og praktisk nivå Tyner (1998)

DidIKTikk ”Digital kompetanse innebærer å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet” (Bjarnø et al 2009, s.16)

Hva er digital kompetanse? ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn.” Grunnkomponenter: ◦ Grunnleggende ferdigheter, Laste ned/opp, Søke, Navigere, Klassifisere, Integrere, Evaluere, Kommunisere, Samarbeide og Skape/kreere (Erstad 2010, s )

Program for digital kompetanse Handlingsplan for Digital kompetanse: ◦ Den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte.

St.meld 30 ( ) “Digital kompetanse er summen av enkle IKT- ferdigheter, som det å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier. IKT- ferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder mens den kritiske og kreative evnen også fordrer evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer og medieformer. Totalt sett kan digital kompetanse dermed betraktes som en meget sammensatt kompetanse” (Kap 4.6.7)

Stortingsmelding 30 om grunnleggende ferdigheter For å sikre en kontinuerlig utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter gjennom hele opplæringsløpet, må disse ferdighetene integreres i læreplanene for alle fag på ulike nivåer. Det utarbeides nye læreplaner i alle fag i grunnopplæringen.

Å KUNNE BRUKE DIGITALE VERKTØY I LK06

LK06 ”Å kunne bruke digital verktøy” Synlig i LK06 ved ◦ Hvert fag har et avsnitt om ”Å kunne bruke digitale verktøy” i faget ◦ Eksplisitt og implisitt nevnt i kompetansemålene Seksjon for digital kompetanse, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Læreplan i matematikk fellesfag Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.

Læreplan i engelsk Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av engelsk språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget.

Læreplan i norsk Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.

Matematikk kompetansemål etter 7. årstrinn Tal og algebra ◦ beskrive referansesystemet og notasjonen som blir nytta for formlar i eit rekneark, og bruke rekneark til å utføre og presentere enkle berekningar ◦ stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, og argumentere for løysingsmetodar Geometri ◦ bruke koordinatar til å beskrive plassering og rørsle i eit koordinatsystem, på papiret og digitalt Statistikk og sannsyn ◦ representere data i tabellar og diagram som er framstilte digitalt og manuelt, og lese, tolke og vurdere kor nyttige dei er ◦ finne median, typetal og gjennomsnitt av enkle datasett og vurdere dei i høve til kvarandre

Engelsk: Kompetansemål etter 7. årstrinn Språklæring ◦ Bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring Kommunikasjon ◦ bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster Kultur, samfunn og litteratur ◦ lese og fortelle om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ulike medier og sjangere, inkludert prosa og dikt ◦ gi uttrykk for egne reaksjoner på film, bilder og musikk ◦ uttrykke seg på en kreativ måte, inspirert av engelskspråklig litteratur fra forskjellige jangere og medier ◦ uttrykke seg på en kreativ måte, inspirert av engelskspråklig litteratur fra forskjellige sjangere og medier

Norsk: kompetansemål etter 7. årstrinn Skriftlige tekster ◦ bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster ◦ bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte ◦ forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett Sammensatte tekster ◦ lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy ◦ vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner ◦ bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Å KUNNE BRUKE DIGITALE VERKTØY Til støtte for de andre grunnleggende ferdighetene

Å kunne uttrykke seg muntlig Læringsressurser for begrepslæring Programmer for lydopptak eller programmer som har lydopptak integrert ◦ F eks Audacity, Photo Story, iMovie, Movie Maker ◦ Mikrofon, høyttalere, headsett med mikrofon, lydopptaker (mobiltelefon), videokamera, digitale kamera med videofunksjon, Presentasjonsverktøy – støtter muntlig framstilling

Å kunne lese Å lese skjermtekster ◦ Nettsiders egenart ◦ Hypertekster og interaktivitet ◦ Lesebrett Å være kritisk og kunne tolke Å vurdere kilder på nett

Å kunne uttrykke seg skriftlig Å skrive effektivt på maskin Teknologi som støtter skriving ◦ Tekstbehandlingsprogrammer ◦ Blogg og wiki ◦ Ulike sjangere  Hypertekster  E-post, chat, sms ◦ Digital historiefortelling Digitale læringsressurser/programmer

Å kunne regne Digitale læringsressurser Regneark Tegneverktøy, google sketchup Geogebra Statistikkprogrammer

Engelsk Grammar (verbs) and vocabulary Muntlige øvelser Skrive sammen... Lage tekster...

Norsk

Matematikk

IKT-rom denne uken Bruk av læringssti i norsk, engelsk og matematikk som eksempel på en læringsaktivitet som støtter de grunnleggende ferdighetene Veiledning – framføringen – hvis tid

Oppsummering Å kunne bruke digitale verktøy ◦ – en sammensatt kompetanse (digital kompetanse) ◦ Redskaps og fortolkningskompetanse ◦ Synlig i LK06 ved fagspesifikke avsnitt ◦ Eksplisitt og implisitt i kompetansemålene ◦ Eksempler til støtte for de andre grunnleggende ferdighetene og for arbeidet med fag

Referanser Bjarnø, V., Giæver, T. H., Johannesen, M., & Øgrim, L. (2008, 2009). Didiktikk : digital kompetanse i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforl. Erstad, O. (2007) Den femte grunnleggende ferdighet – noen grunnlagsproblemer. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, s Erstad, O. (2010) Digital kompetanse i skolen – en innføring, Universitetsforlaget St. meld 30 (2004) Kultur for læring Tyner, K. (1998). Literacy in a digital world : teaching and learning in the age of information. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.