Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Vernetjenesten i Kristiansund
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Sommervikar i Blend.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
GROW modellen.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Hva er en artikkel?.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Øving 1 - Forretningsideen
UNIVERSET.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Øving 2 – Markedsplanen I
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Samarbeid og medbestemmelse
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kreativitet.
Hvorfor må det ta så LANG TID?
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Venner & valg Velkommen.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Smerteuttrykk og smertemestring
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4

Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan for eksempel være produksjon av en film, en avis eller et nettsted. Normalt foregår arbeidet i gruppe. Det er dessuten noen som skal evaluere jobben som er gjort.

I yrkeslivet derimot er et prosjektarbeid som oftest knyttet til en kunde som skal ha et produkt, eventuelt en konkret løsning på et problem eller en utfordring. I et prosjektarbeid skal vi bruke våre kreative og sprø sider. Men vi skal også bruke vår evne til å tenke logisk, strukturert og kritisk.

Prosjektarbeid fra en til åtte Prosjektarbeid kan deles opp i ulike faser; her har vi valgt å dele opp prosessen i følgende åtte faser: 1 Målet 2 Informasjonsinnhentingen 3 Idéutviklingen 4 Bortvelgingen 5 Planleggingsfasen

6 Gjennomføringen 7 Resultatet 8 Evalueringen Ofte vil de ulike fasene gli over i hverandre og overlappe hverandre. Det er heller ikke slik at man legger en fase bak seg for godt.

1. Målet I denne første fasen av prosjektarbeidet er det viktig at gruppen har klart for seg målet med prosjektet. Viktige problemstillinger kan for eksempel være: Skal prosjektet ende opp i konkrete medieprodukter? Hva slags produkt? Hvem er målgruppen? Hva vil vi at de skal vite?

For at målet skal være mest mulig konkret, kan det ofte være smart å formulere det i en enkel setning: «Vi skal lage plakater som skal selge en sukkerfri tyggegummi til jenter på 18 år.» Eller: «Vi skal lage en TV-reportasje for ungdommer om hvilke rettigheter de har i arbeidslivet.»

Man jobber med informasjon under hele prosessen. Det er likevel smart å hente inn mest mulig informasjon tidlig. Det vil kunne frigjøre gode ideer.

3. Ideutvikling Idéutviklingen er den vanskeligste og viktigste delen av prosessen. Uten gode ideer vil prosjektet sjelden bli vellykket. I denne fasen er det viktig at vi slipper til de kreative sidene ved oss selv. Hvis man begynner å kritisere hverandres ideer i denne fasen, blir det lett idétørke.

4. Velg bort Det er viktig at idéfasen og utvelgelsesfasen er strengt atskilte faser. Vi må først få frem flest mulig ideer, så kan vi sortere dem senere. Å velge bort ideer er ofte en vanskelig prosess, og i noen tilfeller oppstår det konflikter. De smarte lærer etter hvert å leve med en uenighet, og sammen prøver de å finne de gode løsningene.

5. Planleggingsfasen Den mer detaljerte planleggingen er lettest å gjøre når man vet hvilke ideer prosjektet skal bygge på. Planlegging med tidsfrister skaper det nødvendige presset for å komme videre. Det er viktig å konkretisere hvem som skal gjøre hva.

6. Gjennomføringen I gjennomføringsfasen bygger man videre på grunnideen. Hvis prosjektet skal munne ut i ett eller flere medieprodukter, er det viktig at virkemidlene er tilpasset målgruppen.

7. Resultatet Hvis man samarbeider med en kunde, skal resultatet presenteres for kunden i tillegg til at læreren og eventuelt medelever skal vurdere det.

8. Evalueringen Evaluering er viktig, både av prosessen og av resultatet. Det er vanlig at gruppen skriver en rapport eller et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet er en skriftlig redegjørelse for hvilke erfaringer som er gjort. Det er viktig at man i notatet evaluerer både prosessen og produktet.