Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Prosesstyring som styringsverktøy
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Planlegging og samfunnsutvikling
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Samhandlingsreformen
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Barn som pårørende.
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Partnerskap for folkehelse i Rogaland 2015.
Planlegge og prioritere tiltak
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Partnerskap for folkehelse i Rogaland 2015.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Erfaringsfylkeprosjektet Fungerende divisjonsdirektør Ole Trygve Stigen Sandefjord,
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Regional planstrategi
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Miljørettet helsevern
12. mai 2016 Allmøte USIT.
«Kommuneoverlegens rolle i det overordnede folkehelsearbeidet»
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Internkontroll Pilotnettverk
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Kurs for brukere av KFF-KSS
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for systematisk folkehelsearbeid 4.Hvorfor egen folkehelseplan? Gro Sæten

1. Bakteppe Systematisk folkehelsearbeid Når kommunen (som er en komplisert organisasjon) skal jobbe systematisk med folkehelsearbeid, gjøre tiltak for å møte sammensatte og komplekse samfunnsutfordringer, ta i bruk alle sektorer, flytte hovedfokus over til befolkningsstrategier og bakenforliggende faktorer, samhandle og sikre styring med folkehelsearbeidet for å redusere volum av uhelse samtidig som vi utjevner sosiale helseforskjeller, innenfor de rammene og med de tjenestene kommunen er tillagt..... …da lager vi først et system.

Folkehelseloven og folkehelseforskriften 1.Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer, identifisere hovedutfordringer og følg med på utviklingen (§5) 2. Helseoversikten og utfordringsbildet som grunnlag for planlegging og tjenesteyting (§6) – justeringer basert på kunnskap 3. Iverksette tiltak for å utjevne og fremme helse, og for å møte utfordringene (§7) 4.Føre internkontroll for å sikre styring (§ 30) Å ha styring bygger på ik-prinsippet; at regelverket er tilstrekkelig kjent, at oppgavene er definert, at de som gjennomfører oppgavene har nødvendig kompetanse og ellers andre forutsetninger for å gjennomføre aktivitetene, samt at det er betryggende rutiner for forbedring dersom oppgavene ikke ivaretas som forutsatt.

3 hovedfaser I et langsiktig perspektiv ser Rana kommune folkehelsearbeidet i tre hovedfaser: 1. Systematisering av folkehelsearbeidet. 2. Iverksetting av systematikken – operasjonalisering av tiltak. 3. Helsegevinster som følge av operasjonalisering, samhandling og bred tilnærming.

2. Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet Det systematiske folkehelsearbeidet består av: 1.Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer, samt identifiserte folkehelseutfordringer (2013, nytt 4-års dokument høst 2015) 2.Løpende oversiktssystem (2014) 3.Kommunedelplan folkehelsearbeid (2014) 4.Samarbeidsavtale med Nfk om folkehelsearbeid (2014) 5.IK-system etter folkehelselovens §§4, 5, 6 og 7 (2014) 6.Årlig rapportering om status og fremdrift i kommunens folkehelsearbeid (2015)

Oversiktsdokument 2013 Hovedutfordringer knyttet til frafall, spesialundervisning, trivsel/mobbing, levevaner. En av 11 identifiserte hovedutfordringer: Generell manglende forståelse og kunnskap i kommunen om folkehelseutfordringer, hvordan bakenforliggende faktorer og levevaner påvirker folkehelsa, folkehelseloven og folkehelsearbeid i praksis er en utfordring som blant annet forsinker mobilisering av folkehelsearbeidet. Folkehelsearbeid er også lite synlig i Rana kommune sitt planverk.

Kommunedelplan folkehelsearbeid Formål med planen 1.Systematisere et bredt befolkningsretta folkehelsearbeid 2.Kunnskap om helsetilstand og påvirkningsfaktorer skal være utgangspunkt for planlegging og tjenesteyting. 3. Øke forståelse og kunnskap om det brede befolkningsretta folkehelsearbeidet. 4. Folkehelseperspektivet skal implementeres i hele kommunens plansystem; «Alle avdelinger skal utfra sitt virksomhetsområde årlig definere konkrete mål, strategier og tiltak for å fremme helse og utjevne helseforskjeller i virksomhetsplaner, og rapportere om måloppnåelse i årsmelding. Mål og strategier må være i tråd med kommunens satsingsområder i folkehelsearbeidet og innarbeides i avdelingenes gjeldende internkontrollsystem».

Årlig rapportering -status og fremdrift i folkehelsearbeidet i henhold til kommunedelplan folkehelsearbeid og samarbeidsavtale om folkehelsearbeid med Nordland fylkeskommune. -Rapporten er basert på spørsmål og tilhørende rapportering fra sektorledere om status og fremdrift for folkehelsearbeidet 2014 i forhold til prioriterte satsingsområder, sektorvise strategier og tiltak. -Rapporten behandles politisk og legges til grunn for videre fremdrift i folkehelsearbeidet

KUNNSKAPSGRUNNLAG Helseoversikt og identifiserte hovedutfordringer FOLKEHELSEPLAN Strategisk plan for iverksetting av kommunens folkehelsearbeid PLANSTYRT FOLKEHELSEARBEID Implementere folkehelsemål, strategier og tiltak i plansystem, virksomhetsplaner og internkontrollsystem RAPPORTERING Rapportering om måloppnåelse, status og fremdrift fra sektorer LØPENDE OVERSIKTSARBEID STYRINGSGRUPPE JUSTERINGER? RAPPORTERING Til adm. og pol. ledelse 3. Forklaring av modell for systematisk folkehelsearbeid

4. Hvorfor egen folkehelseplan? 1.Sikrer legitimitet for fremdrift av systematisk og planstyrt folkehelsearbeid i et langsiktig perspektiv 2.Folkehelsearbeidet blir mer oversiktlig - synliggjør både kommunens og sektorenes ansvar og oppgaver 3.Sikrer kommunens evne til å gå fra kunnskap til handling!!! 4.Sikrer fremdrift og styring – ivaretar ik-prinsipp og er med å skape tverrsektoriell forbedringskultur gjennom oppfølging og rapportering