Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Om autorisasjonsordningen
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Etikk i Haugesund Kommune
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
Barnehagens samfunnsmandat
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Etikk Læren om rett og galt.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen

Liv M. Lassen,2008 Etikk som ramme for spesialpedagogisk rådgivning n Faglige etiske holdninger og praksis viktig n for profesjonen n for brukeren n for samfunnet n Etikk er læren om verdier & livsprinsipper hvordan disse tilpasses livets mange situasjoner n Innen spesialpedagogikk: menneskeverd & selvbestemmelsesrett & livskvalitet

Liv M. Lassen,2008 Bevisst Holdning til Etikk EN BESKYTTELSE FOR BÅDE RÅDGIVEREN OG RÅDSØKER

Liv M. Lassen,2008 Innholdet i vurderingen n Lovmessige rammer n Internasjonale n Nasjonale n Faglige retningslinjer n Instrukser & Rutiner n Verdimessige evalueringer: n personlige (eks. Rettferdighet) n faglige ( eks. Medvirkning) n sosiale (eks. Systemutnyttelse)

Liv M. Lassen,2008 Kunnskap ikke tilstrekkelig n “Etisk sensitivitet” krever en kontinuerlig vurdering rundt profesjonell atferd. n Mange dilemmaer n Aldri helt utviklet

Liv M. Lassen,2008 Swanson (1983) n Man opptrer sannsynligvis etisk når: n man er personlig & profesjonelt ærlig n holder rådsøkers interesse i fokus n unngår personlig vinning n kan forklare sine handlinger som “de beste” vurdert ut fra profesjonens etiske regler & prinsipper

Liv M. Lassen,2008 Hvorfor etikk er et viktig tema n Etiske funksjoner eksisterer både som: n bevisste vurderinger n skjulte verdivalg n Rådgivning preges av ulike og asymmetriske posisjoner i forlhold til: n makt n sårbarhet n avhengighet

Liv M. Lassen,2008 Ikke Kontigent Hjelp “ Give a child a fish and you feed him for a day. Teach a child to fish and you feed him for life “ (Ukjent)

Liv M. Lassen,2008 To Faktorer n Gjør det nødvendig for enhver rådgiver å kontinuerlig vurdere rådgivningsforholdet ut fra etisk perspektiv: n Rådgivers redskap er seg selv -- menneskelig n Den asymmertiske posisjonen kan misbrukes uten at man er klar over det og til tross for gode intensjoner.

Liv M. Lassen,2008 Bevissthet om dekke egne behov. n Hvorfor velger du å være rådgiver ?: STATUS MENING GODHET MAKT (Geldard, 1989)

Liv M. Lassen,2008 Kategorisering av uetisk atferd (Swanson) n Inkompetent atferd n å påta seg arbeid man ikke er kvalifisert for pga manglende forståelse, trening eller ferdigheter – Dilemma: Hva kan du gjøre når du forstår at du ikke har den nødvendige kompetansen og din er den beste rådsøker kan få i ditt dristrikt eller på det nåværende tidspunktet? – Hva er rådgivers ansvar og hva er rådsøkers ansvar?

Liv M. Lassen,2008 Uetisk atferd : Bryte etiske reglene rundt rådgivngsforholdet n Taushetsplikt – Dilemma: Kan taushetsplikten gjøre at du ikke vurderer at du gjør det beste for rådsøker ? (Overførringer, barnevernssaker, osv.) n Personlig vinning – Har dine behov for vellykkethet / status påvirket hvilke saker du tar go hvordan du går frem? n Personlig behov – Har du noen gang opplevd å dekke personlig behov (som kontakt, anerkjennelse) i arbeidet?

Liv M. Lassen,2008 Norsk Psykologforenings Etiske Prinsipper n Respekt for klientes integritet n Krav om ikke klienten antastes n Jobbe for å fremme menneskers muligheter – selvinnsikt & selvbestemmelse – fjerne/ minske lidelse – bedre menneskers livsvilkår – ansvar for dem som står svakt n Holde seg orientert faglig, øke kompetansen n Bevissthet om faglige & personlige svake & sterke sider

Liv M. Lassen,2008 Ansvar n Rådgiver : å tilrettelegge prosessen å lede prosessen å sørge for å fullføre prosessen & å være “model”: holdninger/ handlinger (Carkhuff) n Rådsøker : Valg av fokus & gjennomføring n Kontrakt : Verktøy

Liv M. Lassen,2008 Roller & rollekonflikt n Differensiert modell: Å ivareta den primære rådsøkers behov n Integrert modell: Å ivareta det pedagogiske miljøets behov eller/ og Å ivareta samfunnsmessig perspektiv. (Bond, 1992)

Liv M. Lassen, Dilemmaer: 1: Balanse gjensidighet- asymmetri 2: Balanse subjektivitet- objektivitet 3: Balanse distanse- nærhet 4: Balanse helhet- spesifikk fokus 5: Balanse dekking av rådsøkers behov - dekking av egne profesjonell behov. ( integritet, ærlighet, prestasjon, osv. )

Liv M. Lassen,2008 Tvill & Vurdering n Veiledning og refleksjon med kolleger n Åpenhet overfor rådsøker n Som Ramme - bruk prinsipper, lover, instrukser n Gjør den “beste vurderingen” i hver situasjon.

Liv M. Lassen,2008 Diskusjon rundt sentrale etiske dilemmaer: n Hvilke kompetanse har du? n Hvilke forhold til rådsøker har/ kan påvirke din faglig integritet? n Når er taushetsplikten et dilemma? n Hvordan har du /kan du påvirke klienten med dine verdier og holdninger? n Hvilke personlige behov har du opplevd å dekke i å hjelpe andre?