Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
Rett på sak.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
For lokale tillitsvalgte
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise. Retorikk: Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.

Retorikk: Retorikk betyr veltalenhet eller det å være flink til å ordlegge seg. Vi forbinder ofte retorikk med kunsten å overtale. Retorikken forteller oss noe om hvordan vi kan lykkes i kommunikasjonen med andre. Det dreier seg om å kommunisere et budskap som: Underbygger din troverdighet. Vekker mottakerens interesse. Viser at du har kunnskap om selve saken.

Avsenderen – Budskapet - Mottakeren Når vi skal lære om retorikk og kommunikasjon, må vi forstå følgende begreper: Avsender Budskap Mottaker Den som snakker Det som blir sagt Den som hører på

Hvordan argumenterer vi? Du har lyst å gå på kino med venner, men mor sier at du må gjøre lekser. Snakk sammen to og to og skriv tre argumenter for hvorfor du burde få viljen din.

Sortere argumenter: Er det snakk det om fornuft? Spiller argumentet på følelser? Eller handler det om meg som egen person?

Ethos, pathos og logos. Den som skal overbevise/påvirke noen må: Den greske filosofen Aristoteles (384–322 f.Kr.) regnes som "retorikkens far" fordi han var den første som beskrev talekunsten på en systematisk måte, allerede år 330 før Kristus. Aristoteles tok i bruk begrepene Ethos, Pathos og Logos, for å beskrive hvordan man kan overtale og påvirke andre: Den som skal overbevise/påvirke noen må: Framstå med autoritet (å være respektert) og troverdighet (Ethos). Bevege og vekke følelsene hos mottakerne (Pathos). Legge fram overbevisende fakta om en sak som oppleves som fornuftig, logisk og sannsynlig (Logos). Aristoteles (384–322 f.Kr.)

Video: Hva er retorikk?

1. Ethos 1. Ethos 2. Pathos 3. Logos Med ethos mener man troverdighet, og det å være respektert. Aristoteles mente at tre punkter var avgjørende for å ha troverdighet. Hva har den som taler av: Forstand: Er han/hun kompetent og kan ta fornuftige avgjørelser? Dyd: Har han/hun god moral, gjør gode gjerninger, og mistenkes ikke for å bedra, lure eller villede? Velvilje (er han/hun vennlig og villig stemt ovenfor mottakarene og signaliserer tydelig at han vil deres beste?). En utfordring i dag som de ikke hadde i antikken da Aristoteles levde: I dag må man være den samme enten man står på talerstolen eller uttaler/viser seg privat på sosiale medier og underholdningsprogram.

Ethos Oppgave: Kong Harald Kung Carl Gustav 1. Ethos 2. Pathos 3. Logos Kong Harald Kung Carl Gustav Oppgave: Hva tenker du om ethos hos disse personene? Diskuter innad i gruppa. I Sverige er ikke kongen respektert på samme måte som kong Harald i Norge. Kong Carl Gustavs (ethos) er svekket fordi han har sagt og gjort en del kontroversielle ting. Svenskekongens mange tabber (link). Hvordan bør en lærer fremstå for å ha troverdighet ovenfor dere? Diskuter i gruppa.

Oppgave: Hva tenker du om ethos hos disse personene Oppgave: Hva tenker du om ethos hos disse personene? Diskuter innad i gruppa. Erna Bjørn Eidsvåg Petter Northug Charter-Svein Østvik Jens Stoltenberg Mette-Marit

2. Pathos 1. Ethos 2. Pathos 3. Logos Pathos er den delen av talen som henvender seg direkte til folks følelser. Når man overtaler sine tilhørere gjennom å spille på følelsene deres, benytter man seg av pathos. Når man prøver å overtale noen, spiller følelsene inn ved at: Man vekker et følelsesmessig engasjement for å holde på oppmerksomheten. Hvis mottakerne av det du sier ikke blir glade, sinte eller berørt av det du sier, vil de fort begynne å kjede seg, og kanskje slutte å høre på/lese hva du har å si. Følelsene har innvirkning på hvordan vi mennesker vurderer en sak. Følelsen/stemningen man er i når man skal gjøre seg opp en mening om noe er avgjørende. Om den som taler fremkaller glede, tristhet, sinne, frykt, medlidenhet osv, har det mye å si for hvordan folk reagerer, oppfatter og lar seg påvirke av det som blir sagt.   Følelsene virker motiverende til å gjøre noe. Når man prøver å overtale noen, ønsker man ofte at dette skal få dem til å gjøre noe du ønsker. F.eks stemme på et pari, kjøpe en vare eller f.eks bli fadder for foreldreløse barn.

3.Logos 1. Ethos 2. Pathos 3. Logos Når mottakerne av et budskap blir overbevist fordi de oppfatter det som blir sagt som sant eller sannsynlig, har de blitt overbevist av det som kalles logos. Er man en god retoriker, er man altså flink til å fremstille noe som sant eller sannsynlig, gjennom beskrivelser og argumentasjon. Beskrivelsene må være tilpasset folks generelle oppfatning av verden rundt seg, slik at de kan nikke gjenkjennende til det som blir sagt. På den måten kan argumentene fremstå som sannsynlige og ha overbevisende kraft.

Rollespill Lag grupper tre og tre. Dere får utdelt et rollekort som beskriver en situasjon, der personene skal overbevise hverandre om noe. Fordel rollene. Hver elev trekker et kort hvor det står enten logos, patos eller etos. Du skal bare den appellformen når du skal argumentere!

Hvordan forberede et budskap? Hvordan bør man forberede en tale, en tekst, en annonse, en reklamefilm, etc? Retorikken deler inn arbeidet i fem deler: Inventio (Innhold) Dispositio (Disposisjon) Elocutio (Velge en stil) Memoria (Memorere) Actio (Framføringen)

Hva kan kunnskap om retorikk brukes til? Ved å ha kunnskap om retorikk, kan man bli bedre til å tale og skrive. Ved å ha kunnskap om retorikk kan du foreta bevisste språklige valg når du utformer teksten din. En velformulert tekst vekker mottakerens velvilje og bygger opp din troverdighet. Viser du i tillegg god kunnskap om emnet, kan du tillate deg å prøve å dra mottakeren i din retning. Det sies at en god retorisk tekst "inviterer leseren opp til dans". En slik tekst inviterer til dialog og samspill. Deltar leseren i dialog med teksten din, er han/hun langt på vei i ferd med å gjøre budskapet til sitt eget. Språk er makt til å påvirke og til å gjennomskue uønsket påvirkning. Kunnskap om retorikk gjør det vanskeligere å lure deg med retoriske knep. Anvend kunnskapen neste gang du ser en reklamefilm eller en partilederdebatt på tv! Og husk: Hver gang du avslører grepene, blir det litt vanskeligere å forføre/lure deg.

Retorikkoppgave 1 - Tekstoppgave: Leserinnlegg av Vilde (15) Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 2 - Tekstoppgave: Kronikk: Den farlige vitsen! Av: Ulrik Imtiaz Rolfsen Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen? Bård Håksrud (bildet) er politiker og sitter på stortinget for Fremskrittspartiet (FRP). Ulrik Imtiaz Rolfsen er en norsk-pakistansk filmregissør. Han har laget flere reklamefilmer og musikkvideoer. Han debuterte som spillefilmregissør med den norske actionfilmen Izzat i 2005. Kronikk: er en større, seriøs artikkel i en avis eller tidsskrift om et aktuelt emne. Kilde: Wikipedia

Retorikkoppgave 3: Reklamefilm: Møllers Tran Emil Hegle Svendsen (Norsk skiskytter med OL- og VM-gull) Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 4: Reklamefilm: Møllers Tran Aina Marie Lien (Klinisk ernæringsfysiolog) Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 6: Reklamefilm: Jotun maling: Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 6: Reklamefilm: Statens vegvesen – Bruk bilbelte! Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 5: Reklamefilm: Tine melk Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 7: Reklamefilm: Coca-Cola Zero 2014: Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 8: Reklamefilm: Subaru Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Retorikkoppgave 9: - Tale Jens Stoltenberg Tekstens bestandeler: Inventio: Hva er de viktigste innholdsmomentene i teksten? Dispsitio: I hvilken rekkefølge kommer innholdsmomentene? Elocutio: Hvilken stil har avsenderen valgt? Tekstens overbevisende kraft: Hva forsøker avsenderen å overbevise mottakerne om – og til å gjøre? Ethos: Hvilke troverdige karaktertrekk forsøker avsenderen å vise (Forstand, dyd, velvilje, autentisitet)? Og hvordan kommer dette til uttrykk? Pathos: Hvilke følelser forsøker avsenderen å vekke hos mottakerne? Og hvordan går avsenderen frem for å vekke disse følelsene? Logos: Hvilke typer argumentasjon bruker avsenderen?

Olemic Thommessens Tale til Kongen under slottsmiddag 17.10.2014. Kommentar fra retorikkekspert om talen til Olemic Thommessen: http://www.gd.no/nyheter/article6948239.ece

Kilder: Bakken, Jonas (2011): Retorikk i skolen. Universitetsforlaget. Hegle: tran https://www.youtube.com/watch?v=tf8lY9CJ4Cw Ernæringsfysiolog: https://www.youtube.com/watch?v=5M_kruw3sLE Tine melk: https://www.youtube.com/watch?v=UIIKJRQbPnY Coca-Cola Zero 2014 https://www.youtube.com/watch?v=Lm4oiLzJs2g Subaru https://www.youtube.com/watch?v=5E1_o9SKUmw https://www.youtube.com/watch?v=3ZEcmt3IzM4