Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Studier i Tyskland.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Hvordan intervjue en forsker?
På vei mot ny utviklingsplan
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Cafédialog – elevmedvirkning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Velkommen til arbeidsstue
Utdanningsvalg 10.klasse
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lokal arbeidstidsavtale
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Horten vidergående skole
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Innleiing 19. januar 2015 Ola Mestad Professor dr. Juris Senter for europarett og Avdeling.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO
Knut Liestøl Programstyreleder
Utdanningsvalg 10.klasse
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Overordnet strategi SV-fakultetet
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SEKO-seminar 10. Desember 2008.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Studiestart vår 2018 Velkommen til det integrerte tannlege, medisin- og ernæringsstudiet ved Universitetet i Oslo! Tolesa Tilahun Hafte Modulkoordinator.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Time- og eksamensplanlegging
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske basalfag Seminar om læringsutbytte

 Hva gjorde vi?  Hvorfor gjorde vi det?  Hvordan gjorde vi det?  Hvordan gikk det? 2 Per Brodal 2008

Hva vi gjorde:  1996: Innførte ny studieplan etter 6 års forberedelser Fagintegrasjon - på tvers og på langs Læringsmetoder som fremmer integrasjon og er studentaktiverende Rom for refleksjon og fordypning 3 Per Brodal 2008

Hva vi gjorde: utarbeidelse av målbeskrivelser  Overordnet for hele studiet  Overordnet for hvert semester  Mer detaljerte mål for hvert tema innen hvert semester 4 Per Brodal 2008

Hvorfor målbeskrivelser…  Viktig verktøy for oss i arbeidet med utformingen av studieplanen  Målbeskrivelsene skal være til hjelp for studentene i deres læringsprosess. 5 Per Brodal 2008

Hvorfor målbeskrivelser?  Flytte fokus fra (min) undervisning til (studentens) læring  Klargjøre hva vi forventer at studentene arbeider mot  Tydeliggjør faglige prioriteringer  Kontrakt mellom universitet og student  Sikre kontinuitet og konsistens i undervisning og eksamen  Utgangspunkt for endring og forbedring  Kontrakt med samfunnet Kompetansebeskrivelse særlig viktig? 6 Per Brodal 2008

Hvordan gjorde vi det?  Tverrfaglige semesterutvalg – fag inne i et semester  En av oppgavene å lage Overordnete mål for semesteret Mer spesifikke mål for tematiske deler av semesteret  Arbeidet i dialog med en overordnet studieplankomité  Hjelp fra Fagområdet for universitetspedagogikk  Veiledninger, møter, seminarer  Ett års arbeidstid (++) 7 Per Brodal 2008

Fem siders veiledning… Per Brodal Studieplankomiteen Det medisinske fakultet Universitetet i Oslo Januar 1994 Veiledning for semesterutvalgene OM Å LAGE MÅLBESKRIVELSER En sentral oppgave for semesterutvalgene er å sørge for utarbeidelse av målformuleringer/ målbeskrivelser for semestrene og deler av semestrene. Det er foreløpig bare

Eksempel på mål fra veiledningen  Forslag til mål for blokken ”Humanbiologi” i 1. semester Oslo 96  "Studenten skal etter blokken kunne redegjøre for hovedtrekk av menneskekroppens bygning og funksjon.  Han/hun skal kunne forklare med enkle ord (for eksempel til en pasient) hva som er de viktigste oppgavene til organsystemene …  Det forventes ikke detaljkunnskaper med hensyn til anatomiske navn og fysiologiske prosesser. 9 Per Brodal 2008

Eksempel på mål  Etter læringsperioden skal studenten kunne 1. Demonstrere bruk av "Helsekort for gravide" 2. Utføre en vanlig svangerskapskontroll, og redegjøre for gangen i et kontrollopplegg 3. Redegjøre for de viktigste fysiologiske forandringer i svangerskapet… 4. Redegjøre for de patofysiologiske mekanismene ved preeklampsi og deres sammenheng med de symptomer og tegn som opptrer 10 Per Brodal 2008

Hvordan det gikk  Læringsmål for alle semestre – to- tre nivåer (men betydelige forskjeller)  Publiseres i semesterboken (og på nett) 11 Per Brodal 2008

Hvordan det gikk, fortsatt  Gjenstand for forbedringer (arbeidsseminarer, prosesser delvis utløst fra semesterledelsen, delvis fra studiedekanen)  Studentevalueringer: ”Har læringsmålene hjulpet deg i studiearbeidet?” 2,3 -3,6 på en 5-trinnsskala 12 Per Brodal 2008

Lærdom..  Prosessen med å lage læringsmål i alle fall viktig  Resultatet er ufullkomment (for å si det mildt)  Varierende brukbarhet, mye kritikk  Fallgruver: for generelle, vage, hjelper ikke studentene i deres arbeid for detaljerte, formalistiske: tvangstrøye, pugging, falskt kunnskapssyn… 13 Per Brodal 2008