Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske basalfag Seminar om læringsutbytte
Hva gjorde vi? Hvorfor gjorde vi det? Hvordan gjorde vi det? Hvordan gikk det? 2 Per Brodal 2008
Hva vi gjorde: 1996: Innførte ny studieplan etter 6 års forberedelser Fagintegrasjon - på tvers og på langs Læringsmetoder som fremmer integrasjon og er studentaktiverende Rom for refleksjon og fordypning 3 Per Brodal 2008
Hva vi gjorde: utarbeidelse av målbeskrivelser Overordnet for hele studiet Overordnet for hvert semester Mer detaljerte mål for hvert tema innen hvert semester 4 Per Brodal 2008
Hvorfor målbeskrivelser… Viktig verktøy for oss i arbeidet med utformingen av studieplanen Målbeskrivelsene skal være til hjelp for studentene i deres læringsprosess. 5 Per Brodal 2008
Hvorfor målbeskrivelser? Flytte fokus fra (min) undervisning til (studentens) læring Klargjøre hva vi forventer at studentene arbeider mot Tydeliggjør faglige prioriteringer Kontrakt mellom universitet og student Sikre kontinuitet og konsistens i undervisning og eksamen Utgangspunkt for endring og forbedring Kontrakt med samfunnet Kompetansebeskrivelse særlig viktig? 6 Per Brodal 2008
Hvordan gjorde vi det? Tverrfaglige semesterutvalg – fag inne i et semester En av oppgavene å lage Overordnete mål for semesteret Mer spesifikke mål for tematiske deler av semesteret Arbeidet i dialog med en overordnet studieplankomité Hjelp fra Fagområdet for universitetspedagogikk Veiledninger, møter, seminarer Ett års arbeidstid (++) 7 Per Brodal 2008
Fem siders veiledning… Per Brodal Studieplankomiteen Det medisinske fakultet Universitetet i Oslo Januar 1994 Veiledning for semesterutvalgene OM Å LAGE MÅLBESKRIVELSER En sentral oppgave for semesterutvalgene er å sørge for utarbeidelse av målformuleringer/ målbeskrivelser for semestrene og deler av semestrene. Det er foreløpig bare
Eksempel på mål fra veiledningen Forslag til mål for blokken ”Humanbiologi” i 1. semester Oslo 96 "Studenten skal etter blokken kunne redegjøre for hovedtrekk av menneskekroppens bygning og funksjon. Han/hun skal kunne forklare med enkle ord (for eksempel til en pasient) hva som er de viktigste oppgavene til organsystemene … Det forventes ikke detaljkunnskaper med hensyn til anatomiske navn og fysiologiske prosesser. 9 Per Brodal 2008
Eksempel på mål Etter læringsperioden skal studenten kunne 1. Demonstrere bruk av "Helsekort for gravide" 2. Utføre en vanlig svangerskapskontroll, og redegjøre for gangen i et kontrollopplegg 3. Redegjøre for de viktigste fysiologiske forandringer i svangerskapet… 4. Redegjøre for de patofysiologiske mekanismene ved preeklampsi og deres sammenheng med de symptomer og tegn som opptrer 10 Per Brodal 2008
Hvordan det gikk Læringsmål for alle semestre – to- tre nivåer (men betydelige forskjeller) Publiseres i semesterboken (og på nett) 11 Per Brodal 2008
Hvordan det gikk, fortsatt Gjenstand for forbedringer (arbeidsseminarer, prosesser delvis utløst fra semesterledelsen, delvis fra studiedekanen) Studentevalueringer: ”Har læringsmålene hjulpet deg i studiearbeidet?” 2,3 -3,6 på en 5-trinnsskala 12 Per Brodal 2008
Lærdom.. Prosessen med å lage læringsmål i alle fall viktig Resultatet er ufullkomment (for å si det mildt) Varierende brukbarhet, mye kritikk Fallgruver: for generelle, vage, hjelper ikke studentene i deres arbeid for detaljerte, formalistiske: tvangstrøye, pugging, falskt kunnskapssyn… 13 Per Brodal 2008