Tungvogngruppen BIL Per Ragnar Johansen Direktør Fagseksjonen
NBFs hovedoppgaver i 2012 Tydelighet – ikke tvil om posisjon og saker Synlighet – innad i bransjen og i det offentlige rom Modernisering i arbeidsform, sentral kompetanse, kommunikasjon og profil gjennomføres
NBF Verkstedøkonomi Næringslivets skole Forbrukerkjøpslov, Forretningsvilkår Ansettelser, oppsigelser, permittering Biloverenskomsten, Tariff, Lønnsforhandlinger Verksted – og PKK-forskrift Lakkveiledning HMS Opplæring og rekruttering NHO tjenestepensjon AdvokatavtalerInnkjøpsavtaler NBF kan holde kurs på forespørsel Faste kurs er satt opp, annonseres på Nettbasert, kan gjennomføres når det passer Medlemsservice rådgivning og opplæring
NBFs NYTTEKJØRETØYSATSNING
Hva er innenfor NBFs nyttekjøretøyramme? Kjøretøy over 3,5 tonn Aktivt forhold til varebilavgiften
Hva er NBFs satsingsområder? Forholdet til Statens Vegvesen, Vegdirektoratet og trafikkstasjoner Forretningsvilkår tunge kjøretøy i NBF regi Skape fokus på sunn forhandlerdrift – salg og ettermarked Tett samarbeid med NLF og andre organisasjoner som kundene våre er tilknyttet Medlemsfokus
Arbeidsområder mot Vegdirektoratet Bedre dialog og tettere kontakt Krav til verksteder NBF arbeider for å effektivisere prosessen med enkeltgodkjenning –Visjon – bilforhandler må kunne registrere selv Kapasitet trafikkstasjoner
BestillingstidVentetid teknisk kjøretøykontroll Førerprøver kl. BLette kjøretøyTunge kjøretøy TrafikkstasjonFørste ledige timeAntall virkedagerFørste ledige timeAntall virkedagerFørste ledige timeAntall virkedager Region øst * , Risløkka Region sør * Drammen Region vest * Bergen Stavanger Region midt * Trondheim Region nord * Tromsø Ventetider kjøretøykontroll pr Ventetider Her finner du ventetider for førerprøver klasse B og for teknisk kontroll av kjøretøy for registrering. Vi oppdaterer informasjonen hver 14. dag med ventetidene for regionene og de største trafikkstasjonene. Oppdaterte ventetider pr * Resultatene for region viser første ledige time i hele regionen, mens antall virkedager viser gjennomsnittsberegning. Sist oppdatert: 8. november 2011
Prognosemodell kapasitet trafikkstasjoner NBF har ønsket å lage prognosemodell med bakgrunn i kontraktsinngang –Enkelt grunnlag for kapasitetsbehov –Hjelp til selvhjelp for bransjen Ballen spilles nå til tungvogngruppen
Forretningsvilkår tunge kjøretøy i NBF regi Eksisterende salgs- og leveringsbetingelser for næringskjøp oppdateres –Felles leveringsbetingelser –Finansieringsbevis –Forskudd –Gjenkjøpsbetingelser –Standard tilstandsrapport –Standard takst Revitalisere forretningsvilkår ved reparasjon av tyngre kjøretøy
Nye salgs- og leveringsbetingelser Status og prinsipielle punkter –Oppdaterte eksisterende kontrakter samlet inn fra MB, MAN, Volvo, Scania Mangelsansvar –Garantivilkårene alene skal fullt ut dekke de funksjonsfeil etc. som forhandler/importør svarer for –Ren henvisning i kontrakten til garantivilkårene på disse punktene er tilstrekkelig det er ikke aktuelt/ønskelig å påta seg noe mangelsansvar utover dette –Utkast til nye salgs- og leveringsbetingelser klare før jul Finansieringsmuligheter –I teksten eller ikke –Forside/bakside
Skape fokus på sunn forhandlerdrift – salg og ettermarked Fokus på reparasjons- og servicekontrakter Etablere felles prosess for håndtering av leasingbiler Kompetanseutvikling mellomledere
Tett samarbeid med NLF og andre organisasjoner som kundene våre er tilknyttet Samarbeidspartnere –Påbyggergruppen i Norsk Industri –Norges Lastebileierforbund –NHO Transport –Turbileierforbundet –Bilimportørenes Landsforening
Samarbeidsområder NLF Revitalisere forretningsvilkår for verkstedarbeid Etablere klagenevnd for tunge kjøretøy Etablere retningslinjer for leasingforhold Utdanne lastebilselgere i transportøkonomi - kurs i transportøkonomi for lastebilselgere tilbys NBFs medlemmer Felles holdning og arbeid når det gjelder reduksjon av omregistreringsavgiften Felles holdning til bilavgifter på tunge kjøretøy Bilens rolle i samfunnet NBF stiller seg bak NLFs arbeid mot kabotasje – Fellesforbundet også med
Medlemsfokus Felles bransjesaker er vanskelig å holde bare til medlemsmassen Lokale undergrupper for nyttekjøretøy Rekruttere flere nyttekjøretøymedlemmer