Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLise Gjerde Endret for 7 år siden
1
Administrerende direktør Jon H. Stordrange
2
NHO Transports holdning: Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende veiutbygging eller et bedre kollektivtilbud Kan også benyttes til å regulere trafikken i form av omfang, tid og retning Men: Innkrevingen må skje på en kostnadseffektiv måte Fordelingen av "byrdene" må oppfattes som rettferdige Alle må betale – ingen gratispassasjerer 2
3
Kostnadseffektiv måte: Antall bomselskaper på rundt 60 må reduseres - støtter dermed hovedtrekkene i bompengereformen Felles, samordnet rabattstruktur Obligatoriske bombrikker for alle kjøretøy – også under 3,5 tonn Bombrikker som betalingsmiddel på ferjer 3
4
Rettferdig fordeling av byrdene: Tunge kjøretøy har tydeligvis større nytte av enkelte veistrekninger enn andre: Svinesund: 20 – 100 Laksevegen:67 - 335 Hardangerbroen:150 – 600 Finnøytunnelen:150 – 590 Oslo:32 – 96 --- 16 – 48 Ryaforbindelsen:100 – 100 Høyest ved ferjeavløsningsprosjekt, men burde vært en felles takst- struktur – gjerne dobbel sats for tunge kjøretøy 4
5
Alle må betale: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemelding 10.10.14: "Nesten to tredeler av utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger i Norge". Svært vanskelig å inndrive fra transportører utenfor Skandinavia – dyrt og må dermed avskrives Unnlatelse av å betale bompenger gir utenlandske transportører ekstra kostnadsfordeler utover bruk av hjemlandets lønns- og arbeidsvilkår Lojale norske transportører og bileiere må ta regningen i form av høyere takster eller lengre nedbetalingstid 5
6
Obligatoriske bombrikker: Norges Lastebileier-Forbund og NHO Transport har jobbet for obligatoriske bombrikker i mange år Ble i februar 2011 lovet at obligatoriske bombrikker kunne innføres per 01.07.12 – kom 01.01.15 Kontrolleres av Statens Vegvesen, Politiet og Tollmyndighetene Sanksjoner i form av bøter, men bør kunne holde kjøretøy tilbake ved manglende betaling - veitrafikklovens §36 b Lønner seg å ikke betale for transportører med sporadiske oppdrag i Norge 6
7
Løsningen på hovedutfordringen: NHO Transport sendte brev til samtlige bomselskaper 31.10.14, men fikk ingen svar. Påpekte at i følge forskriften om bruk av elektroniske bom- brikker § 2: "norsk utsteder av betalingseneheter fastsetter generelle betingelser i avtalevilkårene om avtaleforholdet, avtaleperiode, endring av avtalen og oppsigelse og bestemmelser om brukerens ansvar knyttet til bruken av betalingsenheten, betaling av depositum for betalingsenheten og betalingsvilkår". Kan ikke forskjellsbehandle utenlandske og norske aktører på forskriftsnivå, men bomselskapene kan fastsette ulike betalingsvilkår for forskjellige kundegrupper Dermed mulig å forlange depositum, forhåndsbetaling, garanti eller kredittkorttrekk fra utenlandske transportører 7
8
Så - våre krav til løsninger: Effektivisering – færre bomselskaper og mer utstrakt bruk av bombrikker En mer homogen og allmenngyldig takstsstruktur for hele landet Forhåndsbetaling, depositum eller kredittkorttrekk for utenlandske transportører 8
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.