Hva er viktig for elevers læring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Advertisements

Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Noen utfordringer for skolene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kroppsøvingsdidaktikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VURDERING.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Borre ungdomsskole
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Samarbeid mellom skole og hjem
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Det viktige samarbeidet
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til Åmot ungdomsskole
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
En positiv skoleforelder.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 10.trinn
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Trygt og godt skolemiljø
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Trygt og godt skolemiljø
«Den gode timen på Saltvern»
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Hva er viktig for elevers læring? Forskning sier…… (Thomas Nordahl, SEPU)

1. Venner er viktig! Gode klassekamerater Trygt klassemiljø, fritt for krenkelser og mobbing

2. Læreren bør være voksne Tydelig voksen Tydelig leder

3. Skolen bør ha god struktur Felles normer og regler Ryddighet Forutsigbarhet (klasserom, klasser, grupper etc)

4. Foreldre bør snakke positivt om skolen Ikke snakk negativt om skolen foran ungdommen Dersom du er misfornøyd eller uenig – be om en samtale med den det gjelder på skolen – uten ungdommen

5. Fedre bør engasjere seg i skolen. Der fedre har fokus på skole og skoleresultater gjør spesielt gutter det bedre. Gutt, bosatt Hedmark, foreldre med grunnskole som høyeste utdanningsnivå = 15% sjanse for å fullføre videregående. Fedres interesse for skole kan være avgjørende for nettopp disse gutta.

6. Eleven må jobbe på skolen Ikke noe kommer av seg selv Læreren kan ikke stå over en elev hele timen. De må jobbe selv. Skolen forventer dette! Foreldre må også forvente dette!

7. Øke læringstrykket Forventninger Gi tilbakemeldinger Vise oppmerksomhet

8. Ikke bestemte pedagogiske metoder Alle lærer forskjellig En god variasjon av ulike metoder – da treffer man alle.

Hva gjør skolen? Ungdomstrinn i utvikling - Motivasjon, mestring, variasjon - Lese og reflektere over forskning - Felles holdninger - Ut av komfortsonen…. Fortsatt fokus på vurdering for læring

Hva kan foreldre gjøre? Vær tydelig på at skolen er viktig! Snakk positivt om skolen og læring Følg opp at ungdommen gjør leksene sine Vis interesse for skolearbeidet – «Hva har du lært i dag?» Ha forventninger om at ungdommen gjør sitt beste Vis at du er stolt av dem

Standpunktkarakter/ klagerett Klagerett på standpunktkarakter Avgangsfag 9.trinn: mat og helse musikk evt. Valgfag

Klagerett forts… Eleven selv kan klage Under 15 år må foresatte godkjenne Skriftlig med underskrift til rektor 10 dagers frist fra karakteren gjøres kjent Ber du om begrunnelse på karakteren utsettes fristen tilsvarende Skolen videresender klagen til fylkesmannen som avgjør om du får medhold eller ei. Rektor skal sette karakter. KAN bli den samme som før.