Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Veiledet lesing Mørkved skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Christian Waale Hansen
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Mer om programmering av aggregeringer Repetisjon: Komposisjon og aggregering En register-klasse: modellering En register-klasse: implementering Sortering.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Vurdering for læring.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Mål og læring hos elever
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
1. Hvilket studieprogram er du registrert på?
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
Relevant questions for the Reference Group
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Master i Serviceledelse i Beijing
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Resultater for Rettsvitenskap &
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
ELE 3737 Internship Introduksjonsmøte for bedrifter og interns 10. juni 2014 Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis og faglig ansvarlig Prosjektleder.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Formativ evaluering BI Stavanger
Om vurdering og nye eksamensformer
Utskrift av presentasjonen:

Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder

NU oktober Bakgrunn Programmeringskurs: For stor andel får karakteren D og E Problem i flere år. samme erfaringer ved andre Universiteter og Høgskoler Hva skyldes dette? Programmeringsgen ? Vanskelig? Lite innsats av studentene? ………

NU oktober Faktum 1: Lærer best ved utfordringer som er realistisk å mestre Pedagogisk forskning: vi lærer ved å sette ny lærdom inn i det vi allerede vet, i overgangen mellom det vi vet og det ukjente. Ikke lykkes  påvirker mestringsforventningen negativt,  problem for videre studier, her spesielt programmeringskurs De langsiktige effektene mest alvorlige Studenter lærer i forskjellig tempo, har ulike evner, og legger ned ulik mengde arbeid  men vi har lagt opp til ALLE I SAMME TEMPO

NU oktober Faktum 2: Sterk binding og bimodale karakterer Sterk binding  bimodale karakterer

The Personalized system of Instruction PSI. (The Keller Plan) PSI prinsipper: Stoffet deles inn i moduler Modulene tas i rekkefølge, tilpasset evner og forutsetninger Tidligere moduler må tas før senere Feedback, Proctors (hjelpelærere) Mastery Hovedhensikt: Alle skal lære mer NU oktober 20125

Vår implementasjon av PSI 10 stp introduksjon til programmering, Java 10 (15) moduler, for hver modul: Kort notat om læringsmål, ressurser, krav for å bestå modulen. Bok, øvinger, veiledning viktigste ressurs Videoforelesninger, max 10 minutt, kan være flere pr modul Introduksjonsforelesning om opplegget 5 hjelpelærere, (60 studenter), 2 forelesere: mye på lab 2011:Ingen krav til framdrift, noen tar 3, noen 15 moduler 2012: Krav til framdrift; Milepæl 2; 4; NU oktober 20126

7 Ressurser Ex: Klasser og objekter i BlueJ

NU oktober 20128

9

10

Resultat- Survey I (2011) NU oktober Table3 : Motivation and learning Statement% TA %A%A % NN %D%D % TD I was motivated to learn programming in advance of the course I'm more motivated now than when the course started I prefer traditional teaching, with weekly lectures I believe I learn more with course in this structure than with a traditional course The most important for me is to learn to program The most important for me is to get a good grade

Resultat- Survey II Kan arbeide selvstendig (for mye gruppe ellers) Arbeide i eget tempo Krever innsats for at noe skal skje Obligatoriske oppgaver i alle andre fag  tar fokus fra dette kurset (2011) NU oktober

Oppsummering 2011 Fortsatt tro på hovedprinsippet om læring i eget tempo: DE SOM BESTÅR LÆRER MER Opplegget 2011: passer bedre for de med god selvdisiplin samsvar mellom moduler og karakter. NU oktober

Vår 2012 Individuell fremdriftsplan, tre milepæler, minimumsprogresjon Eget tempo ~ krav til fremdrift Forelesere har bedre oversikt over fremgang 2012: Forelesere handterer i alle fall milepæler Noe mer utfyllende krav til godkjenning av moduler Eksamen 2012: Muntlig, basis i modulene Før: Skriftlig 4 timer, case, 2-3 sider vedlegg, koder og klasser NU oktober

Oppsummering 2012: Krav til progresjon 2012: Muntlig eksamen, egne prosjekter Ønsker å måle programmeringsferdigheter Mindre fokus på problemløsning og eksisterende kode ( andres tankesett) på eksamen (pga ser på eget prosjekt) Vi tror eksamensform påvirker karakteren mest Vi tror krav til progresjon også påvirker karakteren NU oktober

Vår 2013 Beholde Krav til framdrift Muntlig eksamen Mulige endringer: Bedre oppfølging, melding til alle som….. Mulig få tilgang til alle moduler Muligens ha oppgaver som går over mange moduler på de senere modulene NU oktober