Fiskebensdiagram – eksempel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Advertisements

Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hønefoss politistasjon
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
En lærende organisasjon?
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
IKT Orkide Ledelse og Skole
Hva var utgangspunktet?
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
«Forbedringsprosess(en)»
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Suksesskriterier.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
ROS-analyse.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Nøklene til handlingsrommet
ROS-analyse.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Virksomheten din skal effektivisere
Felles Studentsystem FS- nettverket
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

Fiskebensdiagram – eksempel Problem: Græsslåmaskinen kunne ikke starte. Brainstorm på fiskebensdiagram Materialer Medarbejdere Hul i tank Stoppet luftfilter Har ikke kræfter til at starte den Ingen benzin på For meget benzin på tændrøret Glemt at hælde på For hård at starte Ingen benzin til tændrør Ingen til at starte den Kunne ikke starte Ikke trykket på startknap Snor knækket Tændrør tænder ikke Ikke instrueret ordentligt Snoren er svag Tændrør mangler Tændrør Ikke aktiveret choker Choker defekt Tændrør druknet Metoder Maskiner

Bringer storken babyerne? 5. Scatter-diagrammet Scatter-diagrammet bruges til at undersøge korrelation mellem to variable NB!! Korrelation betyder dog ikke, at der er en årsags-virkningssammenhæng I årene 1930-1936 blev befolkningstallet og antallet af storke målt i Oldenburg i Tyskland. Data er gengivet på nedenstående kurve. 5 SCATTER-DIAGRAM x A B Bringer storken babyerne? Befolkning vs. antal storke Befolkning (1.000) Kurven viser, at der er tydelig korrelation mellem antallet af storke og befolkningen. MEN kurven beviser ikke kausalitet (årsags- virkningssammenhæng) – det kræver analyser. Sammenhængen kan være helt tilfældig eller i perioden skyldes, at det stigende antal familier med- fører flere skorstene og dermed flere redemuligheder for storkene. SÅ storken bringer ikke babyerne!!! Antal storke

Hva er årsaken til at STA lykkes med å realisere gevinsten på 10-30% Øvelse: 1. Utfyll årsagsvirkningsdiagrammet (5xM+1xO) ved å brainstorme med pappkort. 2. Prioriter etterpå de 3 vigtigste årsaker. Still evt. 5 gange ”hvorfor” MATERIALER MEDARBEIDERE HVORFOR VIL STA LYKKES MED Å SPARE 10-30%? ORGANISERING STA UiO STA UiO STA UiO Denne kan vi evt også lade dem kører på de 5 vigtigste prioriterede værdistrømmeNB: denne kan evt. bruges hvis vi vælger at tage udgangspunkt i STAs hypoteser om udfordringer ang. forandringsbehov og organisationskultur STA UiO STA UiO STA UiO LEDELSE MÅLING OG ANALYSEARBEID METODE

Organisasjonsmessige utfordringer og endringsbehov – hva skal til for å lykkes? Øvelse: Ta utgangspunkt i øvelsen fra før og den brainstorm dere har laget tidligere over utfordringer og endringsbehov. Utfyll heretter årsaksvirkningsdiagrammet MATERIALER MEDARBEiDERE HVA SKAL TIL FOR Å LYKKES? ORGANISERING STA UiO STA UiO STA UiO Denne kan vi evt også lade dem kører på de 5 vigtigste prioriterede værdistrømmeNB: denne kan evt. bruges hvis vi vælger at tage udgangspunkt i STAs hypoteser om udfordringer ang. forandringsbehov og organisationskultur STA UiO STA UiO STA UiO LEDELSE MÅLING OG ANALYSEARBEID METODE

Hva er årsaken til at STA lykkes med å realisere gevinsten på 10-30% ORGANISERING LEDELSE MEDARBEIDERE STA UiO STA UiO STA UiO HVORFOR VIL STA LYKKES MED Å SPARE 10-30%? God tillid mellem niveauerne involverte og tilfredse medarbeidere mange dyktige og engasjerte folk Motiverte medarbeidere Kontakt på tvers av UiO –tilhøring God prosjektledelse STA ledere endringer / prosjektet på en god måte Godt samarbeide mellom faglig og administrativ ledelse Roterende faglig ledelse gir bredt erfaringsgrunnlag (entusiastisk) Stor aksept for behovet for ledelse av studier Nettverksorganiseringen fungerer Omfattende rutiner Ansvar, myndigheder og roller noenlunde definert (linje organisasjon) Størrelse gir stort potensial (medarbeider + studenter) Samvittighetsfulle Omstillingsdyktige + læringsvillige = endringskompetanse Der er satt av tid og ressurser til IHR prosjektet Medarbeidere er ofte fleksible, ikke veldig redd for endring Administrative ledere har stor forståelse for medarbeidernes hverdag God tilslutning + vilje til prioritering faglig og adm. ledelse God kommunikasjon ml. Nivåene + tillid Bred organisasjonskompetanse (ofte UiO-studenter før tilsetting) Involvering alle grupper Udnytte nysgerrigheten i organisationen Virker enkel og fornuftig/ forståelig for deltagerne God datainnsamling kan vise oss dobbeltarbeid Målbare resultater kan gi motivasjon Denne kan vi evt også lade dem kører på de 5 vigtigste prioriterede værdistrømmeNB: denne kan evt. bruges hvis vi vælger at tage udgangspunkt i STAs hypoteser om udfordringer ang. forandringsbehov og organisationskultur Verdistrømsanalyse fungerer godt for studie administrasjon STA STA UiO STA UiO UiO METODE MÅLING OG ANALYSEARBEID MATERIALER

Plangruppens prioritering av de 3 viktigste årsaker til at STA vil lykkes med at realiserer gevinsten på 10-30% ”God projektledelse” ”Mange dygtige og engasserte folk” ”God tilslutning + vilje til prioritering i faglig og administrativ ledelse”

Organisasjonsmessige utfordringer og endringsbehov – hva skal til for å lykkes? ORGANISERING LEDELSE MEDARBEIDERE STA UiO STA UiO AST UiO HVA SKAL TIL FOR Å LYKKES? at komme i gang med at få synlige resultater tydeligere kommunikasjon fra sentralt hold Ledelsen må ta ansvar for å tydeliggjøre konsekvensen som endrede oppgaver / arbeidssteder Tydeligere mål (ikke bare ”10- 30%) Tydelig informasjon og kommunikasjonsplan De ulike stabene sentralt må kommunisere bedre Tydelig kommunikasjon fra prosjektledelsen Bredere involvering ut i hele organisasjonen Se delprosjektene i sammenheng Involvere brukerne Opplevelsen av at det som settes i gang er det som er relevant Involverer grunn planet Felles forståelse for prosessoptimering (positiv kritikk) Hvordan får vi kontinuerlig forbedring inn i kulturen og unngå at IHR bli ”bare et prosjekt” Drepe myter med fakta Tydeliggjøre resultater ved å ha konkrete delmål Få bort suboptimalisert bruk av IT-systemer Denne kan vi evt også lade dem kører på de 5 vigtigste prioriterede værdistrømmeNB: denne kan evt. bruges hvis vi vælger at tage udgangspunkt i STAs hypoteser om udfordringer ang. forandringsbehov og organisationskultur UiO STA STA UiO STA UiO METODE MÅLING OG ANALYSEARBEID MATERIALER

Jeg fik det ikke med – vil i fylle inn Plangruppens prioritering av de 3 viktigste bud på hva skal til for å lykkes innen for organisasjon og ledelse Jeg fik det ikke med – vil i fylle inn ”God projektledel………… ………” ”jfdksla njroejje”