Bildebøker A1, 03.02.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Advertisements

Når tekst og bilde forteller sammen
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Virkemidler og komposisjon
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Når tekst og bilde forteller sammen
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Religioner og livssyn i dag
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Litterære virkemidler
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kapittel 15 På litteraturgruppe
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
14 kanapeer med nye norske bildebøker
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Bildebøker LUT1, Ungdom inn i teksten Prosjekt som fokuserte på leselyst og lesetrening for elever på 8. og 9. trinn i åtte klasser.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Bildebøker ALU1, Hvorfor leser vi for barn? Bildeboka: Viktig møte med bilde- og skrivekunst Viktig for barnets forhold til litteratur Utvikling.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Å skrive noveller.
Roller og forventninger
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Venner & valg Velkommen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sinne Film:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Bildebøker A1, 03.02.09

Hvorfor leser vi bildebøker for barn? Bildeboka: Viktig møte med bilde- og skrivekunst Viktig for barnets forhold til litteratur Utvikling av tekstkompetanse Bildeboka er skrevet for de barna som ennå ikke har utviklet gode nok leseferdigheter til å lese bøker alene. Bildeboka er en sjanger som – i motsetning til romaner og noveller for barn – ikke har klare forbilder i voksenlitteraturen.

Litteraturformidlerens oppgave Som litteraturformidler trenger man kunnskap om hvordan barn leser bildebøker og om hvordan man skal formidle bøkene slik at man legger til rette for optimal lesing av bøkene. For å snakke om bildebøker trenger man et funksjonelt begrepsapparat!

Definisjon på bildebok: ”Ei bok med eitt eller fleire bilde på kvart oppslag, og alla oppslaga i ei bildebok utgjer ein tematisk og dramaturgisk heilskap” (Mjør 2006:115)

Ikonotekst Syntese mellom tekst og bilde De ulike modalitetene spiller sammen Verbalteksten har sin styrke i presisjonsnivå Bildet har en styrke i forhold til direkte emosjonell påvirkning Bildet kan forberede oss på teksten

Sitat fra Svein Nyhus: Både ord og bilde styrer altså tankene og følelsene våre, men de gjør det på hver sin måte, og de skaper forskjellige opplevelser. Derfor vinner bildeboka på å ha begge deler. Og derfor er det så spennende å sette disse kvalitetene sammen i ei bok: for å se hva som skjer når ord og bilde virker sammen. Se om det blir en totalopplevelse som er annerledes og ny. Se om det oppstår magi (Lillevangstu 2008:118).

Andre trekk ved bildeboka Paratekster: gjøre leseren interessert og nysgjerrig, eks. tittel, forside, vaskeseddel, innsideperm, tittelblad, bokformatet Oppslag og sidevendig Bildeboklesing dreier seg om å bla frem et innhold Vendingen av sidene er selve drivkrafta i fortellingen - bildene står i seriell sammenheng

Forholdet mellom tekst og bilde Det symmetriske ikonotekstprinsippet Teksten presiserer hva det er en ser på bildet Det komplementære ikonotekstprinsippet Tekst og bilde har ansvar for ulike typer informasjon – de avløser hverandre Det tolkende illustrasjonsprinsippet Illustrasjonen utvider fortellingene Utfordrer leseren både når det gjelder innhold og estetisk form Bildene spiller på og forsterker psykologiske undertekster Bildene gir rom for tolkning (Mjør 2006)

Utvikling av bildeboka Mer litterær, med komplekse, polyfone strukturer Moderne barnelitteratur har gjerne større grad av åpenhet og utfordrer dermed leseren til å fylle ut åpningene, tenke og reflektere. Tar også opp mer eksistensielle og vanskelige emner som tidligere var tabu innenfor barnelitteraturen. Bildene gjøres mer tolkende og selvstendige enn tidligere (illustratøren er medskaper) EKSEMPEL/OPPGAVE: Duktiga Annika (1941) av Elsa Beskow vs Snill (2002) av Gro Dahle/Svein Nyhus

Hva sier teksten? Hvillken informasjon gir teksten? EKSEMPEL/OPPGAVE: Duktiga Annika (1941) av Elsa Beskow vs Snill (2002) av Gro Dahle/Svein Nyhus Hva sier teksten? Hvillken informasjon gir teksten? Hva sier bildet? Hvilken informasjon gir bildet? Hva sier ikonoteksten? Gjør dette på hvert av oppslagene, og sammenlikn resultatet.

Når man analyserer bilder, er det viktig å se på: perspektiv: fugleperspektiv (overvinkling), froskeperspektiv (undervinkling), verdiperspektivering linjene i illustrasjonen: horisontale linjer (rolig), loddrette linjer (tyngde), diagonale linjer (bevegelse og dramatikk) bildeutsnitt (oversiktsbilde, nærbilde, ultranært bilde) rammer (er det rammer, er det ikke?) fargebruk, farger har en symbolfunksjon og en komposisjonell funksjon personkarakteristikk og miljøbeskrivelse (alder, kjønn, rase, hår, kropp, størrelse, utseende, uttrykk, øyekontakt, plassering, berøring, bevegelse, posisjoner, rekvisitter, sted, miljø) hva som ikke er nedtegnet i framstillingen Denne lista kan utvides!

Hva legger dere merke til på bildet Hva legger dere merke til på bildet? Hva tror dere det egentlig dreier seg om?

Bruk det utdelte oppslaget fra Sinna mann til å lage et dikt! Velg noen ord og uttrykk i teksten. Strek under. Velg noen elementer i bildet som du setter ord på. Ring rundt. Lag et dikt ved å sette sammen ordene.

Klipp fra NRK http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/19056

Bildeboka er en enhet Barna må møte tekst og bilde samtidig! I opplesing blir teksten ofte det primære, og bildene sekundære. Barna får høre teksten først og se bildene etterpå. Bildebokformidling hører hjemme i mindre fora.

Om å arbeide med moderne bildebøker: Ungdom inn i teksten – prosjektet Lærernes forberedelser: Gjøre seg kjent med moderne bildebøker Lage bokutstilling for elevene Over utstillinga sto det skrevet: Kjære 9A! Denne utstillinga heter ”Den moderne bildeboka” Har disse bøkene kommet til feil adresse? Ta en titt og se hva du synes.

Fellesmøte med den moderne bildeboka: reaksjoner på bildeutstillinga startet med fokus på paratekstene høytlesning av Sinna Mann med lesestopp Hva legger du merke til ved bilde? Hva tenker du det betyr? Hva legger du merke til i teksten? Hva tror du det betyr? loggskriving ut fra spørsmålene diktoppgave ved lesestopp Velg noen ord og uttrykk i teksten Velg noen elementer i bildet som du setter ord på Lag et dikt ved å sette sammen ordene (Ordene kan være rare sammen, de kan være vakre, morsomme, skumle osv)

Videre arbeid Elevene velger selv en bok Avsluttende arbeid Skriver todelt logg Sitatlogg Biodikt Avsluttende arbeid Diskusjon i pargrupper med utgangspunkt i utsagnet: ”Den moderne bildeboka er for alle aldersgrupper, også for oss på niende trinn.”

Biodikt NAVN Kjønn… Alder… Tre karaktertrekk… Setter pris på… Liker ikke… Pleier å… Er ofte sammen med… Savner… Ønsker… Tror… Er glad for… Er redd for… Er i konflikt med… Trenger… Vil gjerne..

Mappeoppgave i uke 6 Bildebokanalysen – hoveddel Forhold mellom innhold og uttrykk Innhold – handling og tematikk Uttrykk – hvordan tekst og bilder er utformet, hva slags grep forfatter og illustratør har brukt, hva som kjennetegner forholdet mellom tekst og bilde (paratekster og ikonotekst) Er det en god bok? Hvorfor/Hvorfor ikke? Formidling av bildeboka i undervisning

Kilder: Bjorvand, Agnes-Margrethe (2002): ”Når barn leser bildebøker”, I: Bjorvand og Tønnessen (red.): Den andre leseopplæringa. Oslo: Universitetsforlaget. Lillevangstu, Tønnessen og Dahll-Larssøn (2007): Inn i teksten – ut i livet. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7. Mjør, Birkeland og Risa (2006): Barnelitteratur – sjangrar og teksttypar. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Ommundsen, Åse-Marie (2008): Barndom i et flerkulturelt samfunn? Barndom, senmodernitet og kulturmøter i barnelitteraturen. I: Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. Traavik, Ingjerd (2007): ”Lesing og tolking av bildebøker”, I: Innføring i bildeanalyse, Unipub Waage, Lars Rune (2003): ”Blant harde menn og myke kvinner – om gutter, jenter og helter i småbarnslitteraturen”, I: Mjør, Ingeborg (red.): Kulturbarnehagen. Oslo: Det Norske Samlaget.