Verdensveven som læringsarena fra mapper til vevsider og Blogg - Web 2.0 Kristin Læret HIVE - 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

Elever og sosiale medier
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Samarbeidsforum for estetiske fag
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
HVA ER ?.
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Læreplanen Historie Vg2.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Blogg og publisering på nett
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hva i all verden er det for noe rart?
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arkivskuff eller læringsarena?
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Erfaringer med portefølje og digitale medier fra praksisfeltet - det handler om å omgjøre elevens digitale ferdighet til kompetanse for læring. Eik 2008.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
New Millenium Learners – prosjektet, fenomenet og utfordringer for skolen Flesland Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet.
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
9. Possessiva pronomen. 9. Possessiva pronomen.
Utskrift av presentasjonen:

Verdensveven som læringsarena fra mapper til vevsider og Blogg - Web 2.0 Kristin Læret HIVE

Hva sier elevene?

Gjennomføringsfasen Arbeidsplan Måldokument Refleksjon Aktivitet Veiledning Refleksjon Dokumentasjon Veiledning Refleksjon Vurdering

WEB 2.0 “Web 2.0″er et begrep som dukket opp i 2003, og som brukes for å karakterisere det nye nettet.

WEB 2.0

Hvor mange har vært på FaceBook i løpet av de 24 siste timene?

Web 2.0 har en del karakteristiske trekk: Nettet er ikke lengre bare er informasjon, men vel såmye samarbeid og kommunikasjon mellom brukerne Brukerne lager innhold (som påYouTube og Flickr) Sosiale nettverk (som Facebook) Nettet er en plattform der man har både data og applikasjonene som bruker dataene Samarbeid og kunnskapsdeling gjennom Blogg og Wiki Samarbeid og dialog gjennom Skype eller Msn WEB 2.0

En ny utfordring for skolen My smmrhols wrCWOT. B4, weusd2go2 NY 2C my bro, his GF & thr3 :-kds My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend en their three screaming kids Bt my Ps wr so {:-/ BC o 9/11 tht they dcdd 2 stay in SCO & spnd 2wks up N.Up N, WUCIWUG I ws vvv brd in MON. 0 bt baas & ^^^^^. AAR8, my Ps wr :-) – they sd ICBW, & tht they wr ha-p 4 the pc&qt...IDTS!! I wntd 2 go hm ASAP, 2C my M8s again.< 2day, I cam bk 2 skool. I feel v O:-) BC I hv dn all my hm wrk. Now its BAU

Verktøy for CMC (Computer mediated communication) LMS - LearningManagement System CMS - ContentManagement System Weblogg/Blogg – og Wiki –Wikispaces Skype og MSN Idemyldring på nett Google Docs and Spreadsheet

Weblogg En logg som er ordnet omvendt kronologisk Alle weblogger er forskjellige. For noen bloggere fungerer webloggen som en dagbok Andre blogger er strengt tematiske og brukes til kunnskapsdeling Bloggene har integrert mulighet for kommentarer. –Blogg påNZ - –

Multimodalitet i wikiverden og blogosfæren Alle typer tegn kan presenteres multimodalt på nett - for økt digital ferdighet Lese og skriveferdighet gjennom –Tekst –Tekst og Bilde Å uttrykke seg ”muntlig”gjennom –Tegnspråk –Tale –Video –Podcasting

Muligheter med Wikispaces Norsk – Prosesskriving på nett Historie – 2.verdenskrig Matematikk – Excel, Geogebra ogvideo Naturfag – Energikilder

Prinsessen på erten 1. klasse Hesseng skole i Sørvaranger kommune

Publikasjon og innholdsproduksjon Løkeberg skole Skoleavis for Mosserød skole

Skapende aktivitet –K&HMus. EngelskGresk mytologi Å uttrykke seg gjennom publisering –Sammensatt/multimodal tekst –Podcasting - Eksperimentere –Blogg som logg p å Bj ø rholt skole –Å mot skole - Samarbeid og deling –Podcasting –Wikipedia - –Wikispaces Å se sin egen utvikling –Lesetrening – Marthe 1.gang og Marthe 2.gang Skole-hjem-samarbeid –Utviklingssamtale Didaktikk og nett Samarbeid i arbeidsmappe før presentasjon

ClassFronter, It’s learning og/eller verdensveven