PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Mål med oppgaven - fremme samarbeid og motivasjon hos elever
Øystein, Susana og Anita
KLASSELEDELSE.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Kognitiv utvikling (del 2)
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Christian Waale Hansen
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
PBL - PROSJEKT.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Lek og Læring i barnehagen
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Individuell fagtekst fra praksis.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Læring som en sosial og kulturell prosess
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
Sosialkonstruktivisme
K Målsettinger. Plan til seriestart.. Målsettingen for sesongen Målsettingen for sesongen er å komme høyere på tabellen enn i fjor. Vi skal spille.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Referat gruppe3 Savalen 2006
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde

Situasjon 1 Matematikkundervisning Kort tavlegjennomgang Individuell oppgaveregning

Situasjon 2 Norskundervisning Kort tavlegjennomgang Gruppearbeid og dramatisering

Vygotsky Barn lærer best ved samhandling Språk et viktig redskap Læring en sosial situasjon

Piaget Barn lærer best ved å sile ut, tolke informasjon Fokuserer på aktivitet i forhold til ting Kunnskap må erobres ved egen kraft

Situasjonene i forhold til teoriene Situasjon 1: Piaget Enveiskommunika- sjon Individuelt arbeid Lite sosial samhand- ling Situasjon 2 Vygotsky Toveiskommunika- sjon Gruppearbeid Dramatisering Sosial samhandling