PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik
Praksis Virkemidler for å få elevene motiverte: variasjon i stemmevolum, tempo og aktivitet eget engasjement entusiasme humor
Mestring av utfordringer: faglig god forberedelse av timen variasjon i måten å presentere nytt stoff på bevissthet på evne til å engasjere og motivere for lærigsarbeidet gode dialoger kollektiv undervisning --> Elevene fulgte med gjennom undervisningsprosessen
Autoritativ klasseleder: kombinerte vennlighet og autoritet brukte oppmerksomhet og ros hadde den faglige kontrollen styrte læringsaktivitetene gjennom respekt, varme og engasjement overfor elevene men likevel med tydelige forventninger og krav
Tok i bruk strategier som: støttende dialog spørsmål klargjøring
Dermed fikk han: 1. skapt et positivt klima/læringsmiljø 2. motivert elevene til arbeidsinnsats 3. etablert og opprettholdt arbeidsro
Tillitskultur i klassen må bruke læringsteorier som legger vekt på kommunikasjon og interaksjon må ha: 1.trygghet fra elevene 2.gode relasjoner 3.en positiv kommunikasjonsform
Sosiokulturell teori(3 grunnleggende forutsetninger) 1. mennesker lærer når de deltar i kunnskapsprosesser 2. mennesker er aktive medskapere av kunnskap 3. kunnskap kan forandres
Stortingsmelding nr 31 «Kvalitet i skolen understreker betydningen av at læring skjer i et sosialt arbeidsfellesskap der medelevene er viktige ressurser i hverandres læringsprosess. I sosiale sammenhenger bidrar vi med kunnskap samtidig som vi blir tilført kunnskap.»
Læreren tok ansvar for sine relasjoner: små kommentarer anerkjennelse så elevene sine brobygging tillit gjennom ros, støtte, tilbakemeldinger og oppmuntring
En lærer som ser: kan stoffet planlegger arbeidsøktene gir gode, tydelige beskjeder og instruksjoner setter høye krav til skolefaglig og sosial atferd gir tilbakemeldinger respekt og empati god dialog med elevene
elevsamtalen dialog med foreldrene
En lærer som ikke ser: ikke flink faglig ikke interessert i elevene ikke empati -->Forsømmende manglende planlegging kvier seg for å stille krav
Hatties forskning: læreren og lærerens interaksjon med elevene har den største effekten på læring i skolen viktige variabler: -selvevaluering(metaperspektiv), formativ vudering -lærer-elev-relasjon -tilbakemeldinger -ledelse og tydelighet -
Nordenbo mfl(2008): Hvilken kompetanse hos lærere kan effektstudier påvise bidrar til læring hos ungdom? Basert på 70 publiserte studier fra hele verden omkring forholdet mellom læringsutbyttet og lærerens kompetanse Konklusjon: 1. Læreren skal inngå i en sosial relasjon til den enkelte elev 2. Læreren skal ha fagdidaktiske kunnskaper
Elevenes ståsted: Bryr han/hun seg om oss? Kan vi stole på han/henne? Skjønner vi hva han/hun sier? Liker vi han/henne?