PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Professor Thomas Nordahl
Rolighetsmoen barnehage
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kan ikke alle bare være venner da?
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Skole- hjem samarbeid.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
PRAKSISMØTE.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
«Den gode timen på Saltvern»
Autoritet i klasserommet
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utskrift av presentasjonen:

PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik

Praksis Virkemidler for å få elevene motiverte: variasjon i stemmevolum, tempo og aktivitet eget engasjement entusiasme humor

Mestring av utfordringer: faglig god forberedelse av timen variasjon i måten å presentere nytt stoff på bevissthet på evne til å engasjere og motivere for lærigsarbeidet gode dialoger kollektiv undervisning --> Elevene fulgte med gjennom undervisningsprosessen

Autoritativ klasseleder: kombinerte vennlighet og autoritet brukte oppmerksomhet og ros hadde den faglige kontrollen styrte læringsaktivitetene gjennom respekt, varme og engasjement overfor elevene men likevel med tydelige forventninger og krav

Tok i bruk strategier som: støttende dialog spørsmål klargjøring

Dermed fikk han: 1. skapt et positivt klima/læringsmiljø 2. motivert elevene til arbeidsinnsats 3. etablert og opprettholdt arbeidsro

Tillitskultur i klassen må bruke læringsteorier som legger vekt på kommunikasjon og interaksjon må ha: 1.trygghet fra elevene 2.gode relasjoner 3.en positiv kommunikasjonsform

Sosiokulturell teori(3 grunnleggende forutsetninger) 1. mennesker lærer når de deltar i kunnskapsprosesser 2. mennesker er aktive medskapere av kunnskap 3. kunnskap kan forandres

Stortingsmelding nr 31 «Kvalitet i skolen understreker betydningen av at læring skjer i et sosialt arbeidsfellesskap der medelevene er viktige ressurser i hverandres læringsprosess. I sosiale sammenhenger bidrar vi med kunnskap samtidig som vi blir tilført kunnskap.»

Læreren tok ansvar for sine relasjoner: små kommentarer anerkjennelse så elevene sine brobygging tillit gjennom ros, støtte, tilbakemeldinger og oppmuntring

En lærer som ser: kan stoffet planlegger arbeidsøktene gir gode, tydelige beskjeder og instruksjoner setter høye krav til skolefaglig og sosial atferd gir tilbakemeldinger respekt og empati god dialog med elevene

elevsamtalen dialog med foreldrene

En lærer som ikke ser: ikke flink faglig ikke interessert i elevene ikke empati -->Forsømmende manglende planlegging kvier seg for å stille krav

Hatties forskning: læreren og lærerens interaksjon med elevene har den største effekten på læring i skolen viktige variabler: -selvevaluering(metaperspektiv), formativ vudering -lærer-elev-relasjon -tilbakemeldinger -ledelse og tydelighet -

Nordenbo mfl(2008): Hvilken kompetanse hos lærere kan effektstudier påvise bidrar til læring hos ungdom? Basert på 70 publiserte studier fra hele verden omkring forholdet mellom læringsutbyttet og lærerens kompetanse Konklusjon: 1. Læreren skal inngå i en sosial relasjon til den enkelte elev 2. Læreren skal ha fagdidaktiske kunnskaper

Elevenes ståsted: Bryr han/hun seg om oss? Kan vi stole på han/henne? Skjønner vi hva han/hun sier? Liker vi han/henne?