HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
En praktisk og teoretisk tilnærming
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Tilpasset opplæring AU 1
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Differensiering fordi…
FIRST LEGO League i Molde ?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Slåtthaug ungdomsskole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Læring og undervisning i matematikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer) Støtte den enkelte elev i sin utvikling Lærevansker Skolens måte å undervise på har vesentlig skyld i at elever får lærevansker (Lunde, 2001) Forebygge lærevansker Elever med særlige evner i matematikk Videre

Ny læreplan om tilpasset opplæring Læringsplakaten: - gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre - stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier - legge til rette for elevmedvirkning - fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder Tilbake

HVA? En definisjon: Tilpasset opplæring er tilrettelegging for læring der eleven, ut fra evner og forutsetninger, søker utfordringer og utvikler seg faglig, sosialt, fysisk og personlig. Tilpasset opplæring bygger på kunnskap om og forståelse av elevens læreforutsetninger og personlighet. Læringen foregår i området mellom det eleven kan og det eleven står for tur til å kunne (Strandkleiv & Lindbäck, 2004).

HVA? Et grunnleggende prinsipp og virkemiddel i realiseringen av opplæringen (Dale) Stille realistiske krav og klare forventninger til den enkelte (Haug) Tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak er ikke det samme (St.mld. 30) Individperspektiv og organisasjonsperspektiv

HVA? Tilpasning kan være å ta hensyn til: Forskjeller mellom jenter og gutter Tospråklige elever Elever med spesielle faglige behov Sosiale forhold

HVA? Differensiering et middel for å oppnå tilpasning Differensiering vil si å gjøre forskjell (Strandkleiv & Lindbäck, 2004) Organisatorisk differensiering Pedagogisk differensiering Tempo-, bredde- og nivådifferensiering

HVORDAN? Alle, enten bevisst eller ubevisst, og i større eller mindre grad, vil tilpasse opplæringen. Hvorfor kommer ofte skolen til kort? Tradisjonell opplæring har lagt seg på et nivå som passer best for gjennomsnittselevene (Strandkleiv & Lindbäck, 2004). En vid tilnærming til tilpasset opplæring (Haug, 2004): Se på og analysere hele læringsmiljøet for å komme fram til tiltak som kan føre til en bedre tilpasset opplæring.

HVORDAN? Diagnostikk (mer) Diagnostisk undervisning (mer) Fokus på strategier (mer) Læringsstiler Ulike matematiske kompetanser

HVORDAN? Åpne oppgaver Elevaktiv undervisning (mer) Elevmedvirkning (Opplæringsloven) En tydelig, synlig og aktiv lærer Klare læringsmål Litteratur

Elevmedvirkning Fastsatt i opplæringsloven, kap 11 Elevene skal delta i planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av undervisningen Øke motivasjonen Legge til rette for mer selvstendighet Betyr ikke at elevene skal bestemme alene. Tilbake

Elevaktiv undervisning Det er ikke den kunnskapen du fær, men den du sjøl finn, som du kan bruka (A.O. Vinje, 1869)

Elevaktiv undervisning Kreative, selvstendige tankeprosesser, ikke bare imitasjon Kreativ problemløsing uten innblanding fra lærer Konstruksjon av begreper og algoritmer Utforsking (mer) Kommunikasjon Refleksjon (mer) Framstilling og diskusjon av hypoteser Bruk av feil og misoppfatninger til videre utvikling Tilbake

Utforsking, gjerne ved bruk av et materiell Tilbake

Presentasjon og refleksjon Tilbake

DIAGNOSTIKK / KARTLEGGING Hva kan den enkelte elev? Hvilke ”knagger” har eleven å henge ny kunnskap på? Elevsamtaler ”Hvordan tenkte du?” Ulike matematikktester ”Loggskriving” Tilbake

DIAGNOSTISK UNDERVISNING Krav til metoden: Skal bygge opp solide begreper Fire faser: 1. Identifisere misoppfatninger (mer) 2. Skape en kognitiv konflikt (mer) 3. Løse den kognitive konflikten 4. Bruke det utvidede/nye begrepet i andre sammenhenger (Brekke) Tilbake

Diagnostiske oppgaver God oppgave: Sett ring rundt det minste tallet 0,625 0,25 0,3753 0,125 0,5 I motsetning til: Sett ring rundt det minste tallet 0,65 0,25 0,37 0,12 0,50 Tilbake

Kognitiv konflikt Finn neste tall: 0,2 0,4 0,6 0,8 Gjør det samme på en tallinje. Sammenlikn svarene. Tilbake

STRATEGIER Knytter seg til selve læringsprosessen (Ostad) Enhver ikke-obligatorisk og målrettet prosedyre (Siegler & Jenkins, i Ostad) Generelle strategier og oppgavespesifikke strategier Retrieval-strategier og backup-strategier (Ostad) Strategiopplæring med utgangspunkt i generelle strategier, metakognitiv teoriramme Analyse av framgangsmåter (mer) (Tilbake)

Gruppering Tilbake

Tilpasset opplæring Litteraturhenvisninger Brekke, G. (1995). Introduksjon til diagnostisk undervisning. Nasjonalt læremiddelsenter Dale, E. et al. (2005). Tilpasset og differensiert opplæring i lys av Kunnskapsløftet. Læringslaben. Haug, P. (2004). Om tilpassa opplæring. Skolepsykologi, 4. Lunde, O. (2001). Tilrettelagt opplæring for matematikkmestring Ostad, S. (1985) Matematikkdiagnostikk. Univeritetsforlaget. Ostad, S. (1999) Strandkleiv, O. I. & Lindbäck, S. O. (2004) Hva er tilpasset opplæring? http://www.elevsiden.no/tilpassetopplaering/1104529521