Matematikk LUB Elise Klaveness

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
I.
4 Bruk øynene riktig.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Tall gjennom tidene En oversikt..
Sosiologi i barnehagen
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Utvidelser av tallområdet:
Komplekse tall Naturlige tall
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grenseverdiregler La L, M, c og k være reelle tall og
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kontekstfri grammatikk Endelig mengde T av terminal(symbol)er Endelig mengde V av ikke-terminal(symbol)er Startsymbol S Endelig mengde P av produksjoner.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Finne feil - Debugging Introduksjon til sortering.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB
Kombinatorikk og sannsynlighet
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Prosent Brøk Desimaltall Sannsynlighet. Prosent= del av hundre(hundredeler)  Skriv på brøkform, desimalform og prosentform  8 hundredeler  56 hundredeler.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Desimaltall.
Matematikk i skole og hjem
Hva er nytt? De fire regneartene..
Heile tal, side Du skal lære kva siffer, tal og talsystem er
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Brøk – prosent – desimaltall
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Brøk/prosent/desimaltall
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk LUB 06.01.2009 Elise Klaveness Tallsystemer Matematikk LUB 06.01.2009 Elise Klaveness

Egypterne Når egypterne skrev et tall ble sifrenes verdi addert. Vi kaller det et additivt system. Webside å leke seg med. Sifrenes verdi var potenser av 10, et slags titallssystem. Oppgave: Skriv tallet 3567.       

Posisjonssystem Istedenfor å gjenta symbolene mange ganger for å plusse dem, så kan vi la en plass symbolisere en verdi. Egypterne hadde ikke posisjonssystem, men det hadde for eksempel babylonerne. Sammenlign det egyptiske systemet med desimalsystemet med den ”egyptiske kalkulatoren”. Hver plass har en verdi som er en potens av en basis. 2-tallet:3 : desimaltallene. Ta ut tallbrikkene.

Titallssystemet Kan dere lage tallet 2634 med klossene? Plasser de i ”riktig” rekkefølge på bordet. Hva er basisen i systemet? Husk: 2-tallet:3 : desimaltallene. Veksle slik at det er minimalt med klosser. Ta ut tallbrikkene.

Titallssystemet Det samme bak komma. Istedenfor tiere og hundrere, får får vi tideler, hundredeler, tusendeler, ... Eksempel: Når vi skriver tall på denne formen sier vi at vi skriver de på utviklet form. 2-tallet:3 : desimaltallene. Ta ut tallbrikkene.

Femtallssystemet Basis 5. Hva er tallet 243fem i desimaltall? Del ut kubene i fem-tallssystemet. 243 på tavla. Tavle. Hvordan kan vi regne ut hva et desimaltall vil bli femtallssystemet?

Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Tallsystemer Hvorfor?: For å forstå hvordan forskjellige folkeslag har regnet, må vi forstå poenget med basiser. Forstå hvordan vi kan jobbe med barn og tallsystemer. Forstå hvorfor barn kan ha problemer med desimaltallsystemet. Hvordan?: ”Forelesning”, oppgaver, diskusjon, jobbe med basisklosser, film. Talllinja 2: 4,5 76.4 på tavla.

Romerne Hadde heller ikke posisjonssystem, men additivt system med unntak av en regel: Når et nummer med mindre verdi står foran ett med større verdi skal det trekkes fra. Minste tallene til høyre. Brøker med egne symbol. Oppgave: Skriv 1234 med romerske tegn.

Grekerne Hadde heller ikke posisjonssystem. Brukte bokstaver: Kalles et sifrert system. Oppgave: Skriv tallet 357 med greske tall.

Totallssystemet Basis 2. Binærtall. Hva er tallet 101to i desimaltall? Talllinja 2: 4,5 Hvordan kan vi gjøre om et desimaltall til et binærtall?

Mayaene Hadde 20 som basis. Når vi skriver tall (med våre egne siffer) med basiser høyere enn ti setter vi klamme rundt tallene for å markere hvilken plass de hører til. 1183tyve kan jo ellers være både 1 1 8 3tyve, 1 18 3tyve eller 11 8 3tyve. I disse tre tilfellene skriver vi da (1)(1)(8)(3)tyve, (1)(18)(3)tyve eller (11)(8)(3)tyve. Talllinja 2: 4,5 76.4 på tavla. Skriv tallene på tavla!!!! s. Oppgave: Skrive desimaltallet 76 som Mayaene.

Babylonerne Hadde 60 som basis. Talllinja 2: 4,5 76.4 på tavla.

De fleste gamle kulturer hadde ikke null. De fleste gamle kulturer hadde ikke null. De så ikke behov for å utrykke ingenting, men fikk problemer med skrivemåten hvis de hadde posisjonssystem. Hos babylonerne kunne derfor tallet (1)(12) både bety (1)(12) eller feks (1)(0)(12). Senere innførte de skrå streker for å markere en tom plass, men de brukte ikke begrepet null. Talllinja 2: 4,5 76.4 på tavla.