PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske utfordringer ved MS
Advertisements

Program-fagene: Psykologi 1 og 2
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Kroppsøvingsdidaktikk
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Arbeids- Og lederpsykologi
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
"God bagasje på livets reise."
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Personlighet og konflikt kap
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
”Bevissthetspsykologien”
IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …
Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT …
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Emosjon, spenning, stress
Temaområde - Kropp - Kultur - Samfunn
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Forskningsmetoder i psykologi
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 Helse og sykdom
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Moderne psykologi.
Behov og emosjoner.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET PSYKOLOGI begrepet har gresk opprinnelse psyke = sjelen logos = ord logia = læren, vitenskap = Vitenskapen (læren) fra den menneskelige sjelen Men: Sjelen er et begrep som i dag ikke lengre brukes i den akademiske psykologien

GRUNNLEGGENDE PSYKOLOGISKE PROSESSER OPPLEVELSE SANSING PERSEPSJON KONSENTRASJON EMOSJONER ATFERD HANDLING PLANLEGGING SELVKONTROLL KOMMUNIKASJON SAMHANDLING BEVEGELSES-KONTROLL HUKOMMELSE MOTIVASJON TENKING INTELLIGENS UTVIKLING OG LÆRING

PSYKOLOGI SOM AKADEMISK FAG Forstås hovedsakelig som en empirisk vitenskap Der det fokuseres på menneskelig opplevelse og atferd Er et fag som tilhører samfunnsvitenskapen Med røtter i både naturvitenskap (fysikk, fysiologi) og humaniora (filosofi) først og fremst i et individperspektiv men også i et mellommenneskelig perspektiv (sosialpsykologi) Er på lik linje med fag som for eksempel medisin, jus og økonomi sterk knyttet til ulike praksisfelt og anvendelsesområder

PSYKOLOGI FRAMSTÅR SOM VITENSKAP ANVENDELSE (praktisk fag) EGENERFARING, SELOPLEVELSE

”PROBLEMER” FOR PSYKOLOGIEN SOM AKADEMISK FAG Psykologi er egentlig flere, svært så forskjellige, vitenskaper (delfag, skoler) et hvert individ er også psykologisk ekspert (for sin egen psykologi) Anvendelse kan være så mangt, fra forsknings- basert til woodoo …

PSYKOLOGI SOM VITENSKAP FORSØKER Å BESKRIVE FORKLARE FORUTSI PÅVIRKE/FORANDRE MENNESKELIG ATFERD OG OPPLEVELSE MED HOVEDFOKUS PÅ ET INDIVID- OG MELLOMMENNESKELIG PERSPEKTIV

PSYKOLOGISK(E) TEORI(ER) på grunnlag av en empirisk-kvantitativt vitenskapsforståelse Bygger på kunnskap som foreligger for et psykologisk delområde (læringsteori/-er) Organiser den foreliggende kunnskapen til en samordnet framstilling Er følge av og forutsetning for empirisk forskning En teori kan således være grunnlag for avledning av hypoteser som kan testes empirisk Testing av hypotesene kan styrke eller svekke teorien Teorier kan aldri være ”sanne”, men kan bare gi en mer eller mindre hensiktsmessig framstilling av (aspekter ved) virkeligheten

PSYKOLOGI OPERERER MYE MED ”HYPOTETISKE KONSTRUKSJONER” KONSTRUKSJONER betyr: noe som er ”kunstig” laget en antatt modell eller tenkt enhet HYPOTETISK betyr: forbunnet med en viss forløpighet, usikkerhet Hypotetiske konstrukter er ”tenkte enheter” som antas å ligge till grunn for atferden (motivasjon; intelligens; angst; selvbilde)

PSYKOLOGISK FORSKNING Kvalitativ-/kvantitative tilnærminger (fortolkende; ”målende”) I denne forbindelse: Ideografisk (orientert på enkeltindivid) versus nomotetisk (gruppeorientert) Deskriptive (beskrivende) tilnærminger: korrelasjonsstudier Kausal orienterte (forklarende) tilnærminger: eksperimenter Tverrsnitts- og lengdesnittsundersøkelser (cross-sectional; longitudinelt)

FORSKNINGSDATA I PSYKOLOGIEN Atferdsdata 1: atferdsobservasjon (deltakende, ikke deltakende); også biologiske, nevrologiske data Atferdsdata 2: Verbale data (intervju; spørreskjema) Prestasjonsdata: intelligens; hukommelse; konsentrasjon; grovmotorikk

PSYKOLOGISKE DEL-DISIPLINER Allmenn psykologi (læring, motivasjon) Utviklingspsykologi Personlighetspsykologi Sosialpsykologi Biologisk psykologi, nevropsykologi Klinisk Psykologi Arbeids- og organisasjonspsykologi Pedagogisk psykologi Helsepsykologi Idrettspsykologi

IDRETTSPSYKOLOGI Betegner i første omgang psykologi innen feltet fysisk aktivitet og idrett: Idrettspsykologiens oppgave er å beskrive, forklare, forutsi og påvirke/forandre atferd og opplevelse innen idrett og fysisk aktivitet. Hovedfokuset ligger på individets handlinger og opplevelser i forbindelse med idrettslige situasjoner.

Betydning av psykiske forhold for idrettslige prestasjoner/bevegelse IDRETTSPSYKOLOGI Man kan skille mellom 2 hovedretninger for en mulig sammenheng: Idrettens/fysisk aktivitetens effekter på individuelle psykiske forhold Betydning av psykiske forhold for idrettslige prestasjoner/bevegelse

IDRETTSPSYKOLOGISKE RØTTER Akademisk psykologi på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet Første interesse gjaldt sosiale effekter på prestasjonen (Tripplet, 1896) Motorisk læring Idrettspersonlighet Betydningen av idrett for ulike aspekter ved personlighetsutviklingen

IDRETTSPSYKOLOGISKE ARBEIDS- OG HANDLINGSFELT Konkurranse- og prestasjonsorientert idrett Skole og utdanning (oppdragelse, utvikling, læring; kroppsøving) Folkehelse; helseidrett; handikappidrett; rehabilitering; resosialisering; behandling av sykdomer og symptomer. Fritid; mosjon; – mening; økonomi;

PERSPEKTIVER PÅ KROPPSHOLDNING OG BEVEGELSE FYSISK PERSPEKTIV MOTORISK PERSPEKTIV PSYKOSOSIALT PERSPEKTIV UTHOLDENHET STYRKE BEVEGLIGHET HURTIGHET KOORDINASJON TEKNIKK SANSING PERSEPSJON MOTIVASJON SELVKONTROLL SAMSPILL, TAKTIKK KROPPS- OG BEVEGELSESBEVISSTHET GROVMOTORIKK FINMOTORIKK BALANSE HASTIGHET NØYAKTIGHET STATISK DYNAMISK

KROPPSHOLDNING OG BEVEGELSE I FYSISK, PSYKOSOSIAL OG MOTORISK PERSPEKTIV Fysiske forhold omfatter biologiske (anatomi, fysiologi), kjemiske og fysikalske (biomekanikk) komponenter og prosesser. Psykososiale forhold er rettet mot grunnlaget for opplevelse og atferd ”det som kontrollerer de fysiske forholdene”. Fysiske og psykososiale forhold står i vekselvirkning med hverandre. Motoriske forhold er en kombinasjon av de fysiske og psykososiale forholdene som er av umiddelbar betydning for kroppsholdning og bevegelse. Koordinasjon og teknikk er det synlige resultatet av motoriske forhold (motorisk funksjonsnivå). Nerve- og hormonsystem utgjør det felles grunnlaget for både fysiske, psykososiale og motoriske forhold.

KROPPSHOLDNING OG BEVEGELSE OPPFYLLER MINST FIRE FUNKSJONER Et verktøy og et transportredskap  INSTRUMENTELL FUNKSJON En forbindelse med og tilgang til omverdenen (sansing, persepsjon, læring)  UTFORSKENDE OG ERKJENNENDE FUNKSJON En uttrykksform for ens fysiske og psykiske tilstand og behov  UTTRYKKS- OG KOMMUNIKASJONSFUNKSJON Et grunnlag for betydningsfylle opplevelser og erfaringer om seg selv  SELVERFARINGSFUNKSJON

HVA INNEHOLDER BEGREPENE PSYKOMOTORIKK/SANSEMOTORIKK? FYSISK MOTORISK KOGNITIV EMOSJONAL MOTIVASJONAL SOSIAL Kommunikasjon Samarbeidsevne Utad-/innadvendthet Selvoppfatning Mål og mening Angst, Glede Aktivering Persepsjon Intelligens Hukommelse Konsentrasjon Grovmotorikk Finmotorikk Balanse Høyde og Vekt Funksjonsnivå av vev og organer Utseende