Tilregnelighetsutvalget- konsekvenser for Kriminalomsorgen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Utviklingshemming og/i rettspsykiatri
Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Fagkonferanse, Stjørdal 11. november 2010
7-fjellskonferansen Tverrfaglige utfordringer. Straffegjennomføring - formål  Gjennomføre straff på en for samfunnet betryggende måte og på en måte som.
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Psykiske utfordringer ved MS
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
NY LOV OM HELSEPERSONELL
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Om behov for sakkyndige – og kompetanse
TILTAK FOR Å STYRKE UTVIKLINGSHEMMEDES RETTSSIKKERHET
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Barn som pårørende.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Barn som pårørende.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Offentlighet og partsinnsyn
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Oslo kommune Kommuneadvokaten
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Tilregnelighetsutvalget – enkelte sider ved utvalgets mandat, arbeid og overveielser Anders Løvlie, sekretær og advokat (H) phd.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Psykotiske lovbrytere i grenseland mellom psykiatri og kriminalomsorg
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Vilkårene for tvungent psykisk helsevern – i lys av nyere Høyesterettsdommer og noe om strafferettspsykiatrien etter.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Rettspsykiatri Introduksjon Karl Heinrik Melle. Disposisjon Forståelse og avgrensing Retten og rollen som sakkyndig Mentalundersøkelsens formelle grunnlag.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Bedre helsetjeneste inn- bedre helse ut
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Randi Rosenqvist Er helselovene blitt en sovepute for myndighetenes omsorgsplikt overfor de svakeste? Randi Rosenqvist.
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Utilregnelighet v/psykisk sykdom - straffeansvar og straffereaksjon
Samfunnets forventninger til psykiatrien
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Denne rapporten er unntatt offentlighet fram til offentliggjøring av fellespresentasjonen for alle kommuner i regionen.
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Svein Øverland Psykologspesialist/leder
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Tilregnelighetsutvalget- konsekvenser for Kriminalomsorgen Randi Rosenqvist randi.rosenqvist@kriminalomsorg.no Rosenqvist, Loen, 2015

Konsekvenser??? Dersom forslaget blir gjennomført? Dersom Fremskrittspartiet endrer en god del? Dersom ingenting skjer? Rosenqvist, Loen, 2015

NOU 2014:10 Skyldevne, sakkyndighet og samfunnsvern Det medisinske prinsipp: man blir frifunnet for noe man har gjort mens man var alvorlig psykisk syk. Det psykologiske prinsipp: man blir frifunnet for noe man har gjort fordi man var alvorlig psykisk syk. Rosenqvist, Loen, 2015

Strl § 44 i dag Den som var psykotisk* eller bevisstløs ** på handlingstiden, straffes ikke. Det samme gjelder den som på handlingstiden var høygradig psykisk utviklingshemmet. *** * Psykotiske og derved uten evne til realistisk vurdering av sitt forhold til omverdenen ** Ikke samme definisjon som anestesilegene bruker! *** IQ under ca 55 Rosenqvist, Loen, 2015

Dette medfører… at årlig blir ca 100 lovbrytere blir funnet utilregnelige etter rettspsykiatrisk observasjon. at ca 20% av drapssaker konkluderes med utilregnelighet. at sannsynligvis mer enn 9 000 anmeldelser resulterer i henleggelse pga antatt eller mistanke om utilregnelighet. Er dette politisk akseptabelt? Er det for mange som «går fri»? Rosenqvist, Loen, 2015

NOU 2014: 10 skulle utrede de problemene som oppsto i kjølvann av 22 NOU 2014: 10 skulle utrede de problemene som oppsto i kjølvann av 22.juli-saken, men er det ikke alle de andre sakene som er i behov av nærmere utredning? I domstolene er utilregnelighet en del av skyldspørsmålet, og blir således ikke begrunnet. Hvordan fanger man opp utviklingen i psykiatrien? Er det slik at de sakkyndige har for mye makt, eller er det domstolene som har abdisert? Rosenqvist, Loen, 2015

Forslag til ny lovtekst Den som retten anser på handlingstidspunket å ha vært : - psykotisk eller i en tilstand som med hensyn på sviktende funksjonsevne, forstyrret tenkning og for øvrig manglende evne til å forstå sitt forhold til omverdenen, må likestilles med å være psykotisk, - i en sterk bevissthetsforstyrrelse, eller - psykisk utviklingshemmet eller svekket i høy grad, er ikke strafferettslig ansvarlig. Rosenqvist, Loen, 2015

Slik jeg forstår dette Er intensjonen å stramme inn på utilregnelighet for de som bare var litt psykotiske, men å åpne for at noen svært få, som ikke har noen klassisk psykoselidelse, skal fristas for straff. Dette vil si at kriminalomsorgen kan få noen flere innsatte som har en kronisk sinnslidelse som er «brent ut», men at noen av de psykisk aller mest avvikende straffedømte vil kunne fritas for straff. Er dette en vinn/vinn situasjon?? Rosenqvist, Loen, 2015

Mulige implikasjoner Den meget begrenset utvidelse blir strøket av Regjering og Storting. Fengslene får innsatte som «egentlig» er «for dårlige» til å sitte i fengsel, uten at fengslene får resurser til å ha ansvar for disse på en god måte. Bevisvurdering «rimelig tvil» om utilregnelighet kan imidlertid redusere denne mulighet Rosenqvist, Loen, 2015

NOU 2014:10 Sakkyndighet/domstoler Sakkyndige skal ikke bruke lovens formuleringer, men beskrive diagnose og symptomene. Obs!! sakkyndig-psykose er ikke domstol-psykose! Retten skal vurdere om lovens krav er oppfylt (det er strengt tatt ingen nyhet!) Vil domstolene straffedømme de som er dyssosiale og ekle og frifinne de som er stakkarslig og syke?? Vil domstolen underbevisst anvende «det psykologiske prinsipp»? Rosenqvist, Loen, 2015

Særreaksjon for utilregnelige, to faktorer som kan påvirke kriminalomsorgen Et flertall har gått inn for stadig mulighet til overføring til fengslig forvaring, men har en del krav til slik omsorg som pt ikke er oppfylt, mindretallet mener det er konvensjonsstridig Det må ev utarbeides egen regler og egne enheter for de som blir overført fra dom til tvungent psykisk helsevern Dersom det blir en åpning for at domstolen skal bestemme hvor lenge en utilregnelig person trenger psykiatrisk døgnbehandling, vil muligens psykiatrien i større grad begjære overføring til fengslig forvaring Rosenqvist, Loen, 2015

Særreaksjonsdømte utilregnelige Har betydelig mer frihet enn forvaringsdømte, Den faglig ansvarlige kan bestemme permisjoner og turer ut fortløpende. De særreaksjonsdømte , strl § 39, som bor i egen bolig, har vesentlig mer frihet enn de forvaringsdømte, strl § 39 c, som blir prøveløslatelse til institusjon under refusjonsordningen. Dersom det blir flere særreaksjonsdømte som ikke er klassisk psykotiske, kan psykiatrien være veldig negativ til å gi dem varig omsorg. Men er det egentlig riktigere om de kommer inn under reglene for tvungen omsorg, strl § 39a? Rosenqvist, Loen, 2015

Begreper man må holde orden på Klinisk psykosesykdom, ICD-10 Alvorlig sinnslidelse, Psykisk helsevernloven § 3-3, def i rundskriv __________________________________________________________ Psykose, jf straffeloven utilregnelighetsbegrep, ikke ICD-10 ekvivalent, def i forarbeidene til loven Sviktende funksjonsevne, forstyrret tenkning og for øvrig manglende evne til å forstå sitt forhold til omverdenen, likestillet med å være psykotisk. Hvem er dette? Er forarbeidene gode nok?? Rosenqvist, Loen, 2015

Alvorlig sinnslidelse Begrepet ”alvorlig sinnslidelse” er et rettslig begrep som ikke tilsvarer noen klar psykiatrisk diagnose. Psykoser (herunder rusutløste psykoser) faller inn under begrepets kjerneområder. Også enkelte andre tilstander enn psykosen omfattes av lovens hovedvilkår. Når det gjelder hvilke grensetilfeller dette gjelder, vil man stå overfor en helhetsvurdering der ikke bare selve sykdomstilstanden, men også utslagene den gir seg, må tillegges vekt. Spørsmålet er om sykdommen får så store konsekvenser for pasientens funksjons og realitetsvurderende evne at tilstanden kan sidestilles med en psykoselidelse.

Også alvorlig sinnslidende uten psykose har krav på helsetjeneste! Som eksempel på tilfeller der hovedvilkåret kan være oppfylt uten at pasienten er psykotisk, nevnes alvorligs grader av spiseforstyrrelser og/eller personlighetsforstyrrelser. Ved den konkrete vurderingen av om pasienten med en slik lidelse oppfyller lovens hovedvilkår, må det legges vekt på pasientens atferdsmønster, situasjonsforståelse, sykdomsinnsikt, mestringsevne og eventuelle andre psykiske symptomer. I tillegg skal det legges vekt på sykdommens alvorlighetsgrad og hvor lenge sykdommen har vart. Også alvorlig sinnslidende uten psykose har krav på helsetjeneste!