Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Fra ord til liv Mars 2011.
Kreftkoordinator i kommunene, samarbeid om palliasjon
Med et nyfødt barn i våre hender
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Velkommen til kurs Sorg og kriser
Helse og sykdomsbegrepet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Nyresyk og fremmedkulturell
”Med hodet over vannet…”
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Generalsekretær Kari Sundby
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Kommunikasjon og personlig kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Utfordringer og muligheter Sykepleier – Kari Sollesnes
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Scandinavian Sarcoma Group
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
Tekster om tro og livssyn
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Har du et problem – har du også kunnskap.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Krisesenteret i Telemark
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Leve lykkelig alle dager til ende…
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 Helse og sykdom
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Å miste noen i selvmord.
Å miste noen i selvmord.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Da kan gruppe tilbudet «Du er ikke alene» være noe for deg.
Hvordan møte mennesker i krise?
Utskrift av presentasjonen:

Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse

Elfrid Kartveit2 Mål Å forstå pasienten som et helt menneske Å være en god sykepleier – å handle uten baktanker og samtidig å handle faglig – er å våge å møte den andres utleverthet, å ta imot den andre som en gave, det er å våge å være opptatt av situasjonen mer enn av resultater, det er å vise i praksis at mennesket har mer verdi enn ytelser. Martinsen, 1991

Elfrid Kartveit3 Litteratur Pensum: Sykepleieboken 2, Knutstad og Nielsen Annbefalt litteratur:Generell Sykepleie 2/Nina Jahren Kristoffersen(red.) Kap Hovedfagsoppgave, Addy Anne Langeland, God omsorg gjør forskjellen- den letter byrdene. Håp og livskvalitet- en utfordring for sykepleieren : Tone Rustøen Helsearbeid i flerkulturell sammenheng : Tone Horntvedt

Elfrid Kartveit4 Psykisk krise Når man er kommet i en livssituasjon hvor tidligere erfaringer og innlærte reaksjonsmåter ikke er tilstrekkelig til at man kan forstå og psykisk beherske den aktuelle situasjon. Utviklingskrise Traumatisk krise

Elfrid Kartveit5 krisereaksjoner sjokkfase Reaksjonsfase Bearbeidingsfase nyorienteringsfase

Elfrid Kartveit6 krise Kan føre til: Ny innsikt Nye muligheter Stagnasjon Tilbakegang Fysisk og psykisk sykdom

Elfrid Kartveit7 Sykepleietiltak Aktiv innsats – vise vilje-gi tid Omsorg - nødvendig avlastning Være tilstede, lytte –gi kontakt / nærhet Bearbeiding av følelser – sette ord på Lindre - empati Etikk – ikke manipuler Informasjon – små porsjoner, gjenta, ha med nærperson Gi informasjon om – sykdom / skade undersøkelser/behandling/opptrening - fremtidsutsikter

Elfrid Kartveit8 Aldring Summen av alle forandringer som i tidens løp skjer med den levende organismen og som fører til funksjonelt forfall og død. En prosess av uheldige, fremadskridende forandringer som vanligvis kommer i løpet av livet. – død. God forstand, autoritet, visdommens modenhet Aldring ser vi bare hos andre.

Elfrid Kartveit9 Alder Kronologisk alder = antall kalenderår Biologisk alder = Organismens fysiske kapasitet Psykologisk alder = Mål for opplevelse og adferd i forhold til krav Sosial alder = Mål for avnen til å mestre samfunnets krav Funksjonell alder = Den totale kapasitet Dvs. : Biologisk, psykologisk og sosial kapasitet sett i forhold til kronologisk alder.